sheriffus Startet 28.Mai.2015 Del på Facebook Startet 28.Mai.2015 Heisann! Jeg har en Draco 1700TL med Volvo Penta AQ140 motor i. drevet er ett 280 drev. men får ikke turtallet opp mer en underkant av 4000. er ikke det litt lite? (nok så bruker bensin egentlig..) Noen som har peiling på hvilken propell jeg burde bruke på denne båten? om 280 drev har forskjellige utvekslinger så er jeg ikke sikker på hva som er på min desværre. ved ca 4000 RPM får jeg 28 knop. Hvis noen info er glemt, rop ut! MvhJørgen. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Hadde 15*17 på min mener jeg. Samme båt og motor/drev. Utvekslingen skal være 2'15-1. Enkelt å sjekke. Står stemplet bak propelzinken. Eller snurr motor en turn i gir. Å se hvor langt propell går Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Takker ! :D får undersøke om jeg har samme utveksling. Hvilken turtall skal disse motorene ha ? Hvilken fart fikk du ? MvhJørgen Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Ja. 5100-5500 på maks. Men lite behagelig å kjøre der. Brukte å ligge på 4500. Da i ca 27 kn. Kan tyde på at du har for for stor propell.siden den gjør 28 kn på 4100. Min gjorde 33 kn litt ut i sesongen. 35 på de første turene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Takker så mye for svar ! Får håpe været blir bedre så jeg kan få undersøkt hvilken propell som står på. Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Fant ut jeg hadde 14*15 volvo penta propell på. glemte selfølgelig å sjekke utvekslingen på drevet. Men med denne propellen burde den vel ikke være for ¨tung¨ ? eller hva sier dere båteksperter ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Med den. Burde du hatt høyere turtall. Hvordan går båten i plan da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Kommer seg greit i plan, men klapper mye uten flappene helt nedstilt, så må prøve å stille dreve ett hakk nermere speieln. kan være noe galt med motoren, hvem vet.. bare såvidt jeg klarer å tvinge den til 4000 rpm, da går den med 28 knop ca. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Prøv å justere tenning å gassere.tenninga ofte vanskelig å justere disse på gradeskiva med lampe. Så jeg justerte min der den gikk best Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Tenningen skal være godt justert. Det samme med forgasserene, men mulig det er noe med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Hvis du har justert tenning med lampe. Og har orginal fordeler. Kan jeg nesten garantere at tenninga di er for lav. Prøv å vri litt høyere tenning å se om det hjelper.Tomgang må justeres ned når du øker tenninga. Med den propellen du har. Så sant utveksling er 2,15-1 så burde båten gå rett i plan. Å ha over 6000 o pr min Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Må få sjekket opp utvekslingen. Tenningen er justert til 8 på fortenning uten vakuum trorjeg det var. ved 2-3000 rpm er det 25-28 grader. har prøvd litt frem og tilbake tidligere, men gikk best slik den står nå =) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Ok. Mulig tidligere eiere har montert drev med lavere urveksling da. Men vakuum fordeler? Skal ikke være det Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
sheriffus Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Vel, det er værtfall vakuum på den jeg har. elektronisk tenning. Sitér dette innlegget Link to post
sheriffus Svart 25.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Utvekslingen er merket med D som tilsier 2.15-1. Dreide også på giret og fikk rundt 2 runder + en kvart. Propellen er 14x15 volvo penta propell. Gjenstår å få sjekket turteller at ikke den jukser med meg, men får ikke mer enn 28-29 knop med bare meg i båten. Hvordan skal drevet være stilt fra speieln ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.