Bisse Startet 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2015 Skal bytte oljefilter på en Perkins 4.236 fra 1981. Skal det nye filteret fylles med olje før jeg skrur det fast? Og ev. hvor mye? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
GunR Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Ville bare gjort det hvis filteret står sånn at du ikke søler. Da får du oljetrykk litt fortere, siden oljepumpen slipper å fylle hele filteret.. Står filteret så at det ikke er mulig, bare blås i det. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Og husk og smør filterets gummipakning med olje før du skrur det til for hånd.. Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Må jo huske på også å sjekke på peilepinnen hvis du ikke fyller olje i filteret. Går jo på litt med olje på motoren da,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 28.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Fyll filteret om det ikke står horisontalt Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2015 Takk for svar. Fyller filteret så mye det går da altså. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Mons Olav Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Nei det er ikke nødvendig i det hele tatt.Dette er vanlig med dieselfiltre for å unngå luft i systemet,men aldrig med oljefiltre. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Litt generell der Miki-222. Motorfabrikanter anbefaler ofte å fylle nytt oljefilter før montering. Generelt bør man følge motorfabrikantens anbefaling om man ikke selv har særlig peiling. Må innrømme at Hulda er av dem som ikke tar det så nøye. Og på en del installasjoner er det ikke mulig å fylle oljefilteret før montering. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg gjør det alltid der det er mulig. På nåværende Cummins med hengende filter står det i boka at det skal fylles på forhånd. Tar kortere tid før ojetrykket bygger seg opp og det synes jeg er en fordel :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
FM 8-12 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 For all del miki liker du å ikke få fortest mulig oljetrykk er det ok, men opplys det om du skal selge engang Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 For all del miki liker du å ikke få fortest mulig oljetrykk er det ok, men opplys det om du skal selge engang Voldsomt det da.. Vi snakker om svært lav belastning av motoren på tomgang. Mange motorer har svært lavt oljetrykk på tomgang i utgangspunktet og ved skifte av olje vil det ikke være av særlig betydning å starte motor med tomt filter. Har alltid startet opp uten olje i filteret og har aldri opplevd problemer verken med alarm for lavt oljetrykk eller annet smørerelatert med mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Da regner jeg med du ikke får alarm eller at oljetrykket kommer direkt. Er en grunn til at metalldeler skal gnisse minst mulig, men siden du har kunnskap på området kan du sikkert forklare Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det er ikke trykket som hindrer metall til metall kontakt, men at oljefilmen danner en "væskekile" pga. den lille klaringen. Moderne oljer har uansett svært god "heft" så med mindre man ruser motoren rett opp (som uansett er verre hvis motor er kald) ville jeg vært ganske rolig selv. Hvis man kan hindre tenning (stengt diesel tilførsel) så er det en liten ekstra "trygghet" kanskje så man får fylt opp systemet før det belastes i noen særlig grad. Men klart; er det enkelt så skader det jo ikke å fylle og har både gjort det selv men også sovet godt uten. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ok så når oljen ligger i bunnpannen fungerer den bra? Klart det er trykket som skyver olje til topp. Kall det gjerne å skyte spurv med kanon, men finnes folk som kan prøve all slags dop uten å bli narkomane også. Betyr ikke at jeg annbefaler det. Der det er mulig er raskest mulig oljetrykk ALLTID best. Filmen er også som best når oljen er ny, men da bytter man ikke. Break in Oil, kjøre motor manuelt med vakuum osv hadde vert fullstendig unødvendig om oljen alltid garantert la nok film. Og ja jeg vet ny motor er ikke sammenlignbart, men viss du finner en seriøs motor produsent/bygger som sier at snarest mulig oljetrykk er oppskrytt eller uvesentlig ved skift av filter samt olje før oppstart så rett meg gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg er prinsipielt enig med deg - for all del. Der man kan enkelt - ja. Der det er umulig (finnes motorer med filteret opp/ned - blant annet noen Mercedes motorer ) så er det ikke noen katastrofe basert på generell empiri. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Fylle filteret er en god regel der det går. Men det er altså ikke likegyldig HVOR olja fylles i filteret i tilfelle dritt/smuss følger med. Det er en god regel å alltid fylle oljefilteret i korrekt strømningsretning, dvs. gjennom de ytre hullene. IKKE i senter. Da kjører du evt. smuss som følger med rett inn i motoren ufiltrert. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Dere gjentar det jeg sier men ok, tommel opp Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Fyller aldri filter. Ingen verksted gidder det heller. Motor er alltid lunken og har alltid oljefilm ved olje/filterskift. Men eg aktiverer alltid stoppmagnet og kjører starter slik at motoren får oljetrykk før start. Det er god vane å gjøre uansett ved start dersom motor har stått noen uker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Ikke om du tar hensyn til startmotor og batteribank. Å si at ingen verksted ikke gidder det er nok en sannhet med modifikasjoner. Har hatt servicefolk ombord på både Cat og Cummins hva gjelder mindre motorer (genset) i garantiperiode. Begge disse fylte tiltrene med olje før oppstart. Gensets raser rett opp i max turtall ved oppstart og da er det en fordel med fylte filtere. Så her er det ingen regel uten unntak. Som du sier har motor alltid oljefilm etter olje/filterskift da den er varm så det er heller ingen fare her. Oppstart ved iskald olje i -20 på kald motor sliter nok vesentlig mer på alt sammen enn et oljeskift uten fylte filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.