snekkefmc2 Startet 28.Mai.2015 Del på Facebook Startet 28.Mai.2015 Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak i en ny brenner,har nettopp skiftet nål og dyse,men så viser det seg att brenneren har noen irrhull i det ene røret,dette gjør att flammen kommer ut siden,vet att disse primusene ikke vokser på trær lengre,men satser på att noen her inne kan hjelpe,vet att det er samme brenner på di gamle hvite emaljerte 2bluss. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Eneste som har litt deler og kanskje kan skaffe ny brenner er Uniflame i Drammen. Dessuten finnes det et kokeapparat på finn.no til salgs. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
snekkefmc2 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Eneste som har litt deler og kanskje kan skaffe ny brenner er Uniflame i Drammen. Dessuten finnes det et kokeapparat på finn.no til salgs. Takker for svar,Wallas håpet att du så inlägget,og kom med ett svar,men du kom jo med ett firma navn og. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Og i Sverige http://www.fogas.se/shop/1718---servicesats-till-optimus-55/155/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
snekkefmc2 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Jaja,får vel kjøpe meg ett nytt apparat,en brenner fra Sverige koster kr.1290,venter på svar fra uniflame,kan ikke tenke meg att det blir noe billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Hei Eg har ein Optimus, med to bluss, eg vurdrerar å selja. Ta eventuelt kontakt på IM. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 (redigert) Sjekk disse https://www.google.no/search?q=brenner+optimus&espv=2&biw=1198&bih=886&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=81dpVd_0HcKqUdqbAw&ved=0CE8Q7Ak&dpr=1 http://optimus.hytta.de/ Sist jeg kjøpte 350 kr her. Den lille Landhandel +47 37 04 31 56 Storgaten 26 4876 Grimstad Norge Redigert 30.Mai.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Alt håp er altså ikke ute ser det ut for. Trodde norske importører var mer oppdatert Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Jonesy Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Har en Optimus komfyr i båten, er det samme type brennere og deler til denne som 55/155 ? Og er det ikke samme brenner og deler her, som i de mindre singel-brenner-tur-apparatene vi hadde i forsvaret ? Som vel fortsatt selges i sportsbutikker ? Denne komfyren må jeg ta noe service på, idet den ikke brenner blått og rent lengre, men bare flammer opp gult og sotete (uansett god forvarming). Den ene brenneren brant fint eks antall ganger jeg brukte den før ble gult. Hva må byttes ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Det er samme brenner, Har du nok trykk? Har også sett det når rensespissen er brent vekk. Åpne påfylling så tanken er trykk-løs. Sjekk om rensespissen er der med å åpne kranen helt til venstre. litt stoff her https://baatplassen.no/i/topic/90027-hvordan-virker-denne-optimus-komfyren/ Manual http://optimus.hytta.de/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
snekkefmc2 Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Det er samme brenner, Har du nok trykk? Har også sett det når rensespissen er brent vekk. Åpne påfylling så tanken er trykk-løs. Sjekk om rensespissen er der med å åpne kranen helt til venstre. litt stoff her https://baatplassen.no/i/topic/90027-hvordan-virker-denne-optimus-komfyren/ Manual http://optimus.hytta.de/ Akkurat sånn brennr som jeg er på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Har du nok trykk? Har også sett det når rensespissen er brent vekk. Åpne påfylling så tanken er trykk-løs. Sjekk om rensespissen er der med å åpne kranen helt til venstre. litt stoff her https://baatplassen.no/i/topic/90027-hvordan-virker-denne-optimus-komfyren/ Manual http://optimus.hytta.de/ Trykket er ikke så viktig for å brenne rent hvis brenneren er i orden. Trykket trengs mest for de innebygde forvarmerene. Jeg bruker ikke dem på min, men forvarmer med litt rødsprit rundt brenneren i steden. Pumper bare såvidt littegrann, knapt nok til at trykkmåleren reagerer i det hele tatt og det brenner blått og fint allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
snekkefmc2 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Da har jeg fått svar fra uniflame,de skal ha kr.1025.det er billigere enn i det store utland,sjekket forskjellige nettsider.men håper fremdeles på att noen her på forumet vet om noen som kansje har en liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Jeg har et optimus 55/155 kokeapparat. Nå oppdager jeg at den ene forvarmeren ikke virker. Etter å ha pumpet opp riktig trykk kommer det ikke fotogen gass ut av røret. Dysa må være tett? Det er jo helt fortvilt. Hvor får man tak I ny dyse? Er det mulig å gjøre noe selv? Bilde av kokeapparat et. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 UGLESETT skrev for 2 timer siden: Jeg har et optimus 55/155 kokeapparat. Nå oppdager jeg at den ene forvarmeren ikke virker. Etter å ha pumpet opp riktig trykk kommer det ikke fotogen gass ut av røret. Dysa må være tett? Det er jo helt fortvilt. Hvor får man tak I ny dyse? Sjøfartsmuseet... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Det er stil over båtkjøkkenet fra optimus. Alt i rustfritt og messing/kobber. Ypperlig for alle som ikke må ligge i gjestehavn og må ha en stikkontakt for å få varm mat på bordet. Så krever det litt mer kompetanse enn å stikke en stikkontakt i støpselet og vri på en bryter som hjemme på kjøkkenet. Hva kan skyldes at den ene forvarmeren ikke virker? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Hei! Fint kokeapparat det der - sålenge det forvarmes skikkelig og brukes korrekt! Feilen skyldes nok at du har fått rusk på tanken ved påfylling av parafin, og at et lite rusk har satt seg fast i dysa på forvarmeren. Du kan fikse dette selv ved å tappe ut parafinen, rense tanken og skru løs og demontere forvarmeren - og så åpner du dysa med ei passende rensenål. (Pass bare på at du ikke ødelegger det spesielle røret mellom tank og forvarmer når du skrur - det tåler ikke så mye vri og bøy!) Rensenål, ny originalbrenner og deler kan du få kjøpt f.eks. her: https://www.tilleylampsandstoves.com/primus-spares. Lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Ja visst er det fint....og jeg steller det med omsorg. Det er blankt som et speil.Jeg pumpet overtrykk på tanken og hørte det begynte å suse I forvarmeren . Tente og det blafret....jeg tror det er håp....skal la det stå med trykk og åpen ventil. Kanskje det renser seg sjæl... Det brenner fint og ingen museumsgjenstand. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Det er en nål inni brenneren som renser dysa når du skrur over på clean. Denne kan knekke eller brenne av. Da pakker dysa seg etterhvert. Denne kan man bytte selv Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) Det er samme delene som Båtspis 157. Hurtigbrenneren ble forbrutt i forrige århundre så de er ikke lett å få tak i. Du har nok fått rusk i hurtigbrenneren tøm tanken skyll den og sett støvsugeren over påfyllingen åpne så den tette hurtigbrenneren og be til høyere makter, mekke til noe og bruk fot pumpa til gummibåten for å blåse inn i hurtigbrenneren den gale veien. Det normale er at det blir for stort hull i hurtigbrenneren så den blir flammekaster derfor ble den forbudt., Hvis en har brent opp rensespissen må du enten kjøpe ny eller rense brenneren med med egen rensenål. Laget en liten manual her. Har skrudd på de siden 87 noen ganger kom to stykker med hver sin og jeg reddet bare en så da trakk de lodd om hvem som måtte gå over til gass. Laget i sin tid en liten manual Redigert 3.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) UGLESETT skrev for 1 time siden: Det brenner fint Ikke enig mulig du har for lite trykk for mye gult en bra brenner Redigert 3.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Uglesett Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Den brenner blått...men akkurat her er den nesten tom for lampe olje og lite trykk på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 UGLESETT skrev 7 minutes ago: Den brenner blått...men akkurat her er den nesten tom for lampe olje og lite trykk på tanken. Fargeblind...??? Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Skaff deg rødsprit gele på tube så får du glede av optimusen i mange år til. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Litt rødsprit i bunnen rundt brenneren ordner forvarmingen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.