to-vid Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) Hadde Optimus i forrige båten. Etter at jeg fikk problemer med dysene til forvarming gikk jeg over til å forvarme med gassbrenner fra Biltema. Varmet i ca ett minutt med gassbrenneren før den var klar. Etter jeg begynte med dette turte til og med mor tenne optimusen. Etter noen uheldige forsøk med forvarmer og meterhøye flammer så var det totalvekt for å tenne opp. Gassbrenneren jeg hadde ser ut til å ikke finnes lengre, men de har en tilsvarende som nok også duger. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveis-og-lodding/Gassbrenner/Minibrenner-2000020057/ Redigert 3.August.2017 av to-vid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) tomfro skrev 1 time siden: Litt rødsprit i bunnen rundt brenneren ordner forvarmingen Livsfarlig flere av de kokebluss med Hurtigtenner er ikke tette i bunn og da renner Rødspriten ned og en ser ikke flammen på Rødspriten før det har tatt fyr i noe annet., Så det må sjekkes at koppen er tett først, gele på tube går. Redigert 3.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 to-vid skrev for 10 timer siden: Hadde Optimus i forrige båten. Etter at jeg fikk problemer med dysene til forvarming gikk jeg over til å forvarme med gassbrenner fra Biltema. Varmet i ca ett minutt med gassbrenneren før den var klar. Etter jeg begynte med dette turte til og med mor tenne optimusen. Etter noen uheldige forsøk med forvarmer og meterhøye flammer så var det totalvekt for å tenne opp. Et farlig råd hvis en ikke vet hva en driver med. Varmer en litt for mye smelter tinnet i brenneren og da har en det flammehavet. Glemte det med Hurtigbrenneren det er forskjell på Høyre og Venstre. Setter en Høyrehurtigbrenner på venstre side blir den stengt opp og åpen ned, motsatt av normalt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Er vel en årsak til at disse kokerne ikke er i salg lenger... Hadde en slik selv på slutten 70 tallet, for lite forvarming gav jo rene St.Hans bålet under kalesjen... med bensinmotor...ja det var tider... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Roger jo skrev for 2 timer siden: Et farlig råd hvis en ikke vet hva en driver med. Varmer en litt for mye smelter tinnet i brenneren og da har en det flammehavet. Glemte det med Hurtigbrenneren det er forskjell på Høyre og Venstre. Setter en Høyrehurtigbrenner på venstre side blir den stengt opp og åpen ned, motsatt av normalt. Brukes det tinn I brennerene ? Tinn smelter ved ca 300 grader. Hvor mye varmere er gassvarmeren I forhold til hurtigvarmeren. Begge blåser en blå flamme og det blir vel ikke noe forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 UGLESETT skrev Just now: Brukes det tinn I brennerene ? Tinn smelter ved ca 300 grader. Hvor mye varmere er gassvarmeren I forhold til hurtigvarmeren. Begge blåser en blå flamme og det blir vel ikke noe forskjell? Nervøs nå ?? pass på fjærene... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ja de er lodda. og Tinn er ikke Tinn. Hurtigbrenneren ble forbudt da det kom "Kina brennere" med tinn med for lavt smeltepunkt som kollapset ved bruk av Hurtigbrenner. Så ved brenner bytte kjøp kvalitet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Roger jo skrev for 2 timer siden: Varmer en litt for mye smelter tinnet i brenneren og da har en det flammehavet. Høres veldig merkelig ut. Hare en gammel Primus som på bildet under. Den har samme type brennere som Optimus 55 og i de mer enn 30 årene denne var var i bruk med spritoppvarming var da aldri dette et problem. Toppen av brenneren var alltid rødglødende ved bruk og aldri noe problem med smelting. Heller ikke etter bytte av brennere i senere tid. De ble kjøpt hos Maritim.no, men kan ikke se de i sortimentet lenger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Roger jo Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) Jens_P skrev 56 minutes ago: Høres veldig merkelig ut. Hare en gammel Primus som på bildet under. Den har samme type brennere som Optimus 55 og i de mer enn 30 årene denne var var i bruk med spritoppvarming var da aldri dette et problem. Toppen av brenneren var alltid rødglødende ved bruk og aldri noe problem med smelting. Heller ikke etter bytte av brennere i senere tid. De ble kjøpt hos Maritim.no, men kan ikke se de i sortimentet lenger. Toppen er bare en hatt og hvor er loddeskjøtene? Denne har en Flammetemperatur på 1900 °C http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/brenner-til-blandingsgass-218540/#tab02 Redigert 4.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Uglesett Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Nervøs nå ?? pass på fjærene... Jeg er redd desinformasjon som det har vært mye av opp gjennom tidene . Ikke bekymre deg for fjærene til uglesett. Ugler er alltid et fuglehode foran røkla. Jeg vil bare få en bekreftelse på at hvis man varmer med en gassbrenner istedenfor med Hurtigbrenneren, innenfor tidsrommet på ca 1 minutt vil tinnet I brenneren smelte og apparatet vil eksplodere. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Med lodding tenker jeg vanligvis på tinnlodding med smeltepunkt ca 200 grader. Går ut fra at brenner er slagloddet eller sølvloddet. I så fall ligger smeltepunkt mellom 600 og 800 grader. Og da er det neppe problem med "lodding" litt unna flammen. Litt begrepsforvirring bare! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 UGLESETT skrev 38 minutes ago: Jeg er redd desinformasjon som det har vært mye av opp gjennom tidene . Ikke bekymre deg for fjærene til uglesett. Ugler er alltid et fuglehode foran røkla. Jeg vil bare få en bekreftelse på at hvis man varmer med en gassbrenner istedenfor med Hurtigbrenneren, innenfor tidsrommet på ca 1 minutt vil tinnet I brenneren smelte og apparatet vil eksplodere. Primuser har vel godt i luften før, så intet er umulig.. du kan jo tross alt ta til vingene, om ikke fornuft.. Har minner fra min egen Optimus fra tidlig 70 tallet, for lite forvarming gav himmel høye flammer, og for mye gir eksplosjon sier du..? Er vel ikke uten grunn at de ikke er i handelen lenger.. Men de kokte raskt opp, det skal de ha, like raskt som gass... Men den jævla parafinstanken savner jeg ikke... Mye brente barter og øyebryn samt svidde kalesjer i kjølvannet av disse museums gjenstandene.. Det siste nå er muligens brente fjær... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Enig at primus ikke er for dagens båtfolk som er opplært til å stelle med datamaskiner og kjøre vannscooter. Men for oss med erfaring og innsikt i kokekunsten blir man glad i de gamle kokeapparatene. Tror faktisk det har gått flere apparat i lufta med gass enn med parafin. Og det lukter da bedre av parafin enn fra parfyme for menn? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) Primus kokere er vel helst for dem med nostalgi, og som sjelden og aldri koker noe på dem.. Slik er det ofte med båtlivet til nostalgikerne også, stort sett masse patetiske teorier fra skrivebordet/sofaen... Drømmerier er greit, men funker ikke for oss som faktisk driver båtlivet, og faktisk er her ute i øyriket.. Redigert 4.August.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ida Marie III skrev for 20 timer siden: Fargeblind...??? Garantert ikke fargeblind. Helse test hvert år hvor fargesansen blir kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Primus kokere er vel helst for dem med nostalgi, og som sjelden og aldri koker noe på dem.. Slik er det ofte med båtlivet til nostalgikerne også, stort sett masse patetiske teorier fra skrivebordet/sofaen... Drømmerier er greit, men funker ikke for oss som faktisk driver båtlivet, og faktisk er her ute i øyriket.. Ja det tror jeg på, at det er for de med litt nostalgi. De trenger ikke varm dusj og tilrettelagte gjestehavner for å trives på sjøen. De nyter naturen, dyrelivet og det litt primitive båtlivet. Å koke maten på primusen gir en prikk over i'en. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 UGLESETT skrev 1 minute ago: Ja det tror jeg på, at det er for de med litt nostalgi. De trenger ikke varm dusj og tilrettelagte gjestehavner for å trives på sjøen. De nyter naturen, dyrelivet og det litt primitive båtlivet. Å koke maten på primusen gir en prikk over i'en. Og da gjerne 1 gang i året...eller muligens ikke det en gang... muligens flest båtturer i fantasien og bak tastaturet.. Joda, jeg ligger i telt på fjellet stort sett en til to ganger i året, rypejakt... Men forstår at de som er der oppe i ukesvis bruker hytte i stedet... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Der fikk jeg dreisen på det gamle gode kokeapparatet. Begge Hurtigbrenneren virker og den brenner med fin blå flamme. Det er så godt å tenne opp under kalesjen nå på høsten og få litt varme i båten . Ikke minst god kokekaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 Den brenneren til høyre ser ikke helt 100 ut får litt lite luft eller er ikke varm nok . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
YngveKL Svart 9.September.2017 Del på Facebook Svart 9.September.2017 On 3.8.2017 at 7:51 PM, UGLESETT said: Den brenner blått...men akkurat her er den nesten tom for lampe olje og lite trykk på tanken. Lite tips er å IKKE bruke lampeolje. Den inneholder diverse vokser som soter og tetter delikate dyser etc. Bruk kun parafin. Da brenner det mye renere og bedre ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 På 70 og 80-tallet solgte vi Optimus parafin til denne. Når det ble slutt gikk vi over til Blåtind Fritidsparafin, og nå heter det Kemetyl Fritidsparafin. Altså; Optimus Parafin = Blåtind Fritidsparafin = Kemetyl Fritidsparafin. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 Da jeg gikk i speideren som guttunge brukte vi når vi ikke laget grue, god gammeldags pumpeprimus. Og hva fyrte vi denne med? Jo, - White Spirit! Da fikk vi omtrent null soting på kjelene. Sikkert og trygt? Ikke vet jeg, men vi hadde ingen uhell. Vi varmet den opp med sprit på skålen, eller sprittabletter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.September.2017 Del på Facebook Svart 11.September.2017 Tror til og med at jeg har en slik liggende et eller annet sted. Brukte boksesprit for oppvarming. De som var helt på tuppa spiste loff med boksesprit. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Boksesprit? Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2017 Del på Facebook Svart 12.September.2017 Sprit i pastaform på boks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.