niasjan Startet 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2015 Hei. Vurderer å kjøpe Hanse 400e eller Jeanneau 39/42DS 2006 til 2009 modell. skal bruke båten et år eller to i Norge for så å seile til Spania og benytte den i Middelhavet i noen år. Ser at Jeanneau stort sett leveres med rullestorseli. Håper noen på forumet har erfaring med disse båtene som kan gi meg noen råd på veien. Tenker da spesielt på styrke på skrog mast o.s.v. Om noen har bedre forslag til båttype er jeg også åpen for innspill da jeg har lite erfaring med seilbåt. Liker løsningen på disse båtene. Har i dag en Gib Sea 371 som jeg synes er for gammel til å satse på og som er den eneste seilbåten jeg har noe erfaring med.. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Ingen som har synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) etter mitt syn er det eierens egne preferanser som avgjør hva som er beste kjøp i dette segmentet. Det er jo også noen flere produsenter som bør tas med i betraktningen? Selv hadde jeg nok foretrukke Jeaneauen av disse to kandidatene. Redigert 30.Mai.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
niasjan Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Takk for svar. Er vel av den oppfatning at Jeaneauen ligger best an av disse ja.. Har ikke hengt meg opp i disse, men de passer budsjett på 1 til 1,2 mill. Er åpen for andre forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 det finnes flere gode tråder her fra før som drøfter kandidater i denne prisklassen. Vanskelig å gi råd når man ikke vet hva som er viktig for deg. Seilegenskaper kontra bovolum f.eks. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 (redigert) Skal du ligge i Middelhavet noen år bør du vurdere å kjøpe båt i EU og ikke i Norge. Beklager at jeg ikke har noe erfaring med båtene du nevner, men en tanke er at det er rimeligere med en mindre båt i havner. Redigert 31.Mai.2015 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
niasjan Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 er mest opptatt av at konstruksjonen er solid og at den er lett å seile da vi er stort sett to og det er en som ordner med seilene. Det er et must at den må kunne seiles alene. Det er nok med 2 kabiner. Liker løsningen til Hanse med to stoler i tillegg til sofa, men det er ikke et must. Liker ikke langsgående bysse. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Var i samme situasjon som deg i fjor. Eg havna opp med ein bavaria 42 cruiser. Såg på samme båter som deg. Var ombord i ein so 39 ds for litt siden. Og den likte eg godt, var ein kjekk båt. Bavariaen min har langsgående bysse, så den passer vel heller dårlig for deg. Sjølv synest eg hanse blei litt for firkanta i formene for meg. Eg kan desverre ikkje uttala meg om seilegenskaper for dei to båtane. Eg har vert i pappaperm med dattera mi på 1 år, og me to har over 50 døgn i båten til no i år. Med rulleseil går da veldig fint å seila aleina. Me tenker også å seila båten sørover om 2 sesonger. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 det går også fint å seile en båt alene om den har klassisk storseil, noen vil til og med si enda bedre... :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 er mest opptatt av at konstruksjonen er solid og at den er lett å seile da vi er stort sett to og det er en som ordner med seilene. Da blir det Hanse... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 jeg vil hevde at alle de typiske kandidatene er godt innenfor mhp dette kriteriet.... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Vel; soliditet i forhold til hvada? Verken hanse eller jeanneau utmerker seg spesielt her? Det er vel mye det samme. Nyere jeanneau og hanse blir bygd ved at man limer en innerliner oppi skroget som sørger for å stive av konstruksjonen. Det er en rask og billig måte å bygge på som blir sterk hvis limet sitter. Men hvis det slipper f.eks ved grunnstøting er det ikke så enkelt å reparere. Npr du sier at soliditet er viktig tenker ikke jeg på disse båtene, egentlig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Vel; soliditet i forhold til hvada? Var og seilte en Jeanneau Sun Odyssey 409 (1 år gammel) i Hellas i fjor sommer. Den er vel direkte sammenlignbar med Hanse 400 og der var det meste en god del spinklere en på min båt.... Alt fra kjølbolter til mast/bom/rigg er mye kraftigere på Hanse 400 (i alle fall min) Selvslående fokk er veldig greit når du steller med seilene alene, men den er helt ubrukelig nå vinden komme noen får grader aktenfor tvers! Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Og her er et bilde av ene kjølbolten på Hanse 400 (min båt bygget i 2010) 42 mm Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Nå er vel diameter på kjølbolter en veldig liten del at en båts soliditet. Det er nesten aldri historier om båter som forliser pga dette. Snarere er det mer relevant så se på hvor kostbare evt reparasjoner blir om man skulle renne på grunn i 5 knop. Da vil man ha fordel av blykjøl og ellers en konstruksjon der kreftene fordeles godt. Slik jeg oppfatter trådstarter er han en helt typisk turseiler, som skal ha båt for å tilbringe helger og ferie i, uten å satse hverken på skarpseiling eller havseilas (korrigert, ser nå at det er snakk om havseilas, men uansett er båtene egnet for det med rett utrustning...). Derfor mener jeg at alle aktuelle kandidater er solide nok til å dekke behovet, forutsatt at alt er i orden med rigg og utstyr ellers. Selvslåer ble nevnt som en fordel, og det er jeg egentlig enig i. Om det blir for dødt på lens, så er det bare å komplettere med et ekstra seil slik som en gennaker eller en Code0 med tiden. Jeg vil anbefale en båt med kryssfokk fremfor genoa I som hovedoppsett (mye lettere å seile med). Ellers er det jo viktig at en båt har moderat verditap, og ikke minst at man (les: mor) trives ombord. Prøvesitt alle sofaer f.eks og tenk deg hvordan det er å oppholde seg der når man er flere på tur. Hvordan fungerer toalett/dusj og byssa. Hvordan er cockpit utformet f.eks. Er det god plass rundt bordet ute, ser man fremover når man sitter i cockpit osv osv. Selv synes jeg også det er viktig at en båt ser bra ut linjemessig. Redigert 1.Juni.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
niasjan Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hvilke båter ville du sett på Sun Flyer, har i dag en 1991 model Gib Sea 371 med mastheadrig som jeg anser som solid, men for gammel og for liten motor til prosjektet. Og til deg alidal er det blykjøl på båten din. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Nei dessverre er det ikke det... Husker ikke når det var slutt på det som en opsjon. Mener en kollega har 2006 modell med blykjøl Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har ikke seilt noen av båtene, så vil ikke uttale meg om båtene konkret. Med autopilot kan du fint seile båter på 40 fot alene (skal du krysse alene gjennom trange sund anbefales selsslående fokk). Seiler fint vesentlig større båt alene med vanlig storseil, men liker ikke å gå til og fra kai i vind alene. Med spribom funger det fint med fokk på rom slør / lens. Sjekk hvordan bokomforten er i begge, det er der du vil bruke mest tid. Seilegenskap og kvalitet er det ikke så stor forskjell på båtene er mitt høyst ukvalifiserte inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Bavaria 40 fra 2011 og nyere kan jo være et alternativ. Den generasjonen Bavaria har fått mye skryt for sin solide konstruksjon. Tenker da spesielt på kraftige bunnstokker og solid kjølinnfestning. Seiler bra gjør det også Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg tenker egentlig at den båten du har er mer solid enn de du vurderer. Om den er for gammel kommer kun anpå vedlikeholdet, men du vil jo sikkert ha noe som er større og. Hvis vi skal se på det med hanse vs jeanneau er forskjellen liten. Men mange jeanneau har fast aksling i stedet for disse seildrevene som korroderer bort uten forklaring på noen hanse....ikke sant alidal? Blandet plastbåtverksteder er det endel folk som snakker dritt om hanse. Uten at de ville stoppet meg fra et kjøp om jeg ville ha en sånn.. Har eid 3 jeanneau båter. Mener at du godt kan se på båtene fra generasjonen før, dvs modellene fra ca 98-2005. Der er størrelsene 37, 40 og 43 fot aktuelle. Det var før de begynte med de limte innerlinerene og de har mer tradisjonelt treverk samtidig som de har moderne bad som tåler å brukes til dusjing hver dag. Mitt forslag er denne her:http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=59665949 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hvis vi skal se på det med hanse vs jeanneau er forskjellen liten. Men mange jeanneau har fast aksling i stedet for disse seildrevene som korroderer bort uten forklaring på noen hanse....ikke sant alidal? Det samme som skjedde med Arcona.... Klart det er bedre med fast aksling. Når det gjelder innredning på den vi leide i fjor sommer så tålte nok ikke den dusjing hver dag... Innredningen på badet var begynt å gå i oppløsning! Båten var bare 1 år, så jeg tror nok at mange av de litt eldre båtene var mer solide mht. slikt. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Ser på finn at det ligger en hanse 400 i Spania til 850k inkl eu mva og en i Norge til 1350 inkl norsk mva. Den i Spania er epoxy varianten som jeg ville valgt. En måned seiling å få båten hjem fra Valencia. Hvis du skal ha båten liggende i Middelhavet om noen år hadde jeg klart valgt den med eu moms betalt. Sjekket ikke tilstand, men så stor forskjell som prisen tilsier kan det umulig være. Likte utseendet på den når den kom, men har ikke seilt den, nærmeste er en øl i cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hem er det som pr i dag leverer seilbåter med fast aksling? Jeanneu har vel også gått over til seildrev? I alle fall på 409... Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har sett på denne Sun Flyer og vurderer å se på den. Ankepunkter som jeg kan tenke på i farten er alder og styreposisjon med et ratt til styrbord og det var grunnen til at jeg droppet den i første omgang. Vet ikke hvordan det blir med sikt når gennoa står på styrbord side. Angående alder tenker jeg på slitasje på rigg og infestinger samt at jeg er " allergisk " mot mugglukt / fukt som jeg har erfart i mange eldre båter og spesielt båter som har gått i varme fuktige strøk, men det er mulig jeg har vert uheldig da jeg ikke har hvert inne i så mange. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Hvis det er problem med innfesting av rigg etter 15 år, er båten dårlig i utgangspunktet. Jeanneau er gode på det. Å bytte stående rigg koster omtrent det samme som en ny rulleski, så det er ikke en grunn til å droppe et kjøp. Det offsenterrattet; tja. Tidligere så jeg på det som idiotisk. Men nå har jeg katamaran som er enda mer problematisk plassering. Ingen problem å leve med det, men markedet i 1998 var ikke modent for den løsningen så nyere båter har den ikke. Den og stående rigg er vel det du har prute med. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.