Sun Flyer Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Rulleski= rullefokk. Android autokorrektur.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
niasjan Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Takk for gode innlegg. Far har jeg noe å jobbe med. Er det forøvrig mye problemer med mugglukt i seilbåter. Har god erfaring med motorbåter, men de eldre og snakker da kanskje spesielt ifra den tiden da det ble brukt en type isolering mot skroget med skumgummi mor skroget. Men dette er kanskje helt tilbake på 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Far=nå. Ikke vet jeg hvordan det ble far. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Hvis man holder det tørt ombord er ikke mygglukt noe problem. Og hvis det har vært problem kan man vaske det bort. Mye arbeid. De båtene som har innerliner er spesielt viktig å holde tørre fordi man kommer ikke til mellom innerliner og skrog så får man mygg her er det kjørt. Viktig å holde båten tett, og gjerne bruke avfukter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jeanneau 42DS, ville vært mitt valg, uten tvil. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
niasjan Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Liker løsningene på 40DS godt, men skeptisk til rattet på styrbord side. Tror det er ille å sitte der i 30 grader + uten å se noe som helst. Ser på nettet at den finnes med styreposisjon i midten også. Det er nok greit nok på en katamaran med rattet ut til borde fir den bekker ikke mye på seg. Får bruke litt tid synes 42 DS begynner å bli i største laget, Vi blir stort sett 2 om bord. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ville sett på Bavaria 40 Vision, 40/ 42 Cruiser. Enkle solide båter som også er lette og selge. Vision er en flott båt. Har hatt 44 selv. De fleste Vision er levert standard med blykjøl, oppgraderte wincher osv. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Xlnt Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Hei Har en Jeanneau 42DS 2006 selv (fjerde sesongen nå). Er storfornøyd men har dessverre ikke erfaringer fra andre seilbåter heller. Er veldig glad i mine elektriske vinsjer, doble ratt og rullestorseil. Det jeg ikke er fornøyd med er kvalitet på noe elektrisk utstyr, men det kan skyldes at båten er stablet full av elektronikk. En del ting jeg har bygd om er for eksempel skapet på badet over vasken, helt idiotisk konstruksjon. Baderomsgulvet har feil helling så vann samler seg utenfor sluket ved dusjing på hovedbadet. Litt lite skapplass men mye lagerplass under dørk. Montert luker i sittebenkene. Skulle gjerne hatt foldebord i salong men da mister man mulighet for å konvertere til seng der tror jeg. Skulle gjerne hatt tauet til uthalet på storseilet ledet helt bak til rorplass, litt småskummelt når en er alene å ikke ha kjapp tilgang til å slippe storseilet raskt. Hadde jeg vært konstruktør/designer for Jeanneau skulle jeg klart å utnyttet plassen ganske så mye bedre enn hva de har fått til. Hvem trenger for eksempel 190L kjøleskap, det fylles vel til ca 50-60% og har sikkert et godt energitap. Savner dobbelvask i byssa i stedet for den gigantiske vasken man må bruke masse vann i for å få vasket opp en kaffekopp i ny og ne, eller for den saks skyld mulighet til å skylle i mens man vasker i den andre. Nå er sikkert jeg litt mer pirkete enn mange andre til løsninger og utnyttelse. Har vært om bord i en del andre seilbåter og det er vel så mange "rare" løsninger i de også som ikke faller meg i smak i alle fall, så alt i alt er jeg storfornøyd med min Jeanneau nå etter noen modifikasjoner :-) Jeg seiler kun turseiling og håndterer fint båten helt alene. Jeg kommer fra motorbåtverden og ble litt overrasket over hvor lett seilbåten driver av/vrir nesen under tillegging og slikt, så uten baugpropell ville jeg ansett båten som helt håpløs å få bakket inn i båsen. Men for alt jeg vet gjelder dette kanskje de aller fleste "ikke langkjølte" seilbåter. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
niasjan Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Takk for gode og saklige svar. Da er valget tatt. Det ble Jeanneau SO 42 DS. Hovedgrunnen var aksling kontra drev og hadde lyst på rullestorseil. Etter prøving og titting var tvilen borte.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Gratulerer!!! Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Grattis. Jeg har også Jeanneau SO 42 DS, ikke noe dårlig valg det. Du får legge ut noen bilder etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2015 Er det den som ligger i Ålesund du har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Båt uten drev med fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 21.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2015 Gratulerer med flott båt! Jeg har "lillebror" Jeanneau SO 40.3 og er storfornøyd. Spesielt fornøyd med fast aksling. Ser på det som en stor fordel. 42 DS er nok drømmen, men kona sier den er stor nok den vi har. Og det har hun nok rett i... Håper vi få se noen bilder og noen reiseskildringer underveis? Du har nok sikkert mange gode betraktninger å komme med, spesielt med hensyn til såpass grundig research du gjorde før kjøpet. God seilas! Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Har fått overlevert båten i Flekkefjord og er nå på vei til hjemmehavn på Grillstad marina i Trondheim. Er nå i Egersund etter en fin dag på sjøen, men været her ikke hvert med oss ennå. Regnet og null vind i hele dag. Blir i Egersund til mandag og håper på bedre vær videre.. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 27.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2015 Grattis med flott båt, aksling er mindre risiko og sikkert mer driftstabilt. Men det er veldig fint med lavt lydnivå og vibrasjonsfri gange, hadde en ds39 eier med på forrige regatta i min Hanse350 og han bli sjokkert over hvor mye mindre støy og vibrasjon det var i min båt. Så perfekt er det ikke med noen av tingene Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2015 Det er flere fordeler med drev. I tillegg tilat det er stillegående er det også mer effektivt enn strak aksling. Fordi vannstrømmen rundt båten og propellstrømmen er paralelle. Og det er bedre å manøvrere med. Fordi plasseringen med propellen langt innunder båten gjør at det blir neglisjerbar propwalk. Legger jeg båten min i akterover gjør den akkurat det. Den går rett akterover og lystrer ror nesten med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Løfter dette forumet igjen. Er på tur til hjemmehavn i Trondheim og ligger for tiden i Ålesund. Er godt fornøyd med båten og den fikk testet seg skikkelig over Stadt på tirsdag. Har et problem med at det lukter olje eller eksos under motorgange. Blir værre ved høyere turtall. Litt vanskelig å beskrive lukta men er ikke god. Starter på ca. 1800 omdreininger. Lukter værst i fremme toalett..har gått over alle eksoskoblinger. Noen som har noen råd å komme med.. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Vi har samme båt, og plages ikke med eksoslukt. Virker avtrekksviften fra motor rom som den skal? Vi har byttet ut den originale med en større litt kraftigere modell. Kan være vanskelig å finne ut av hvor det kommer fra men det er vel trolig det er noe med eksos systemet. Oser det røyk ut når dere åpner døren til motor rommet i fart for eksempel? Det er jo et eksosbend på motoren (der vannet blir ført inn i eksosen) som skal byttes regelmessig, kanskje det er blitt en bitteliten sprekk der? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Sjekk om det er noe gummi eller plast som ligger inntil noe varmt? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tor_ef Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Gratulerer med flott båt! Jeg hadde samme problem da jeg overtok båten min for et par år siden. Hos meg meg var problemet en sikring på avtrekksvifta. Diesellukta er ram og man merket fort at noe er galt. Sjekk også at røret til avtrekksvifta ut fra motorrommet er hel/tett. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Vifta bråker mye, så mulig den er koblet bort. Med vifte ville jeg valgt en teperatur styrt variant. Ofte ikke nødvendig med vifte i kalde Norge. Gratulerer med båt forresten. Sitér dette innlegget Link to post
niasjan Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Vifta går og jeg kan ikke se noe røyk/ eksos i motorrommet. Kan kanskje være eksosbendet. Skal sjekke med tidligere eier so forøvrig ikke var klar over dette da han har brukt båten lite og kjørt med 1800 omdreininger. Skal sjekke mere når transportturen er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.