Jump to content

Volvo Penta 5.7 smeller i gasser ved pådrag over 2500rpm.


lassepelle

Recommended Posts

Hei. Har en kompis som sliter litt med motoren sin. Den har fungert greit siste året, men i helgen så startet problemene.  Når han skal opp i plan så begynner det å smelle i forgasseren og han mister motorkraft.

Han har installert nytt filter og ny vannutskiller samtidig som tenningen er justert til 8 grader btdc ved 650-700 rpm. Vi sjekket tennpluggene og alle ser like ut. Forgasseren er en Rochester 4bbl. 

 

Jeg legger ut en video der man kan høre at det smeller samtidig som motoren begynner å vibrere.  Det blåste bra i går kveld så det er litt susing på videoen.

 

https://youtu.be/BVmu2oAPclY

Link to post

Pleier det er et tegn at motoren få ikke nok drevstoff og blanding er veldig mager. Først sjekk at bensin tilførsel er bra, hvis bensin pumpe er elektiske kontroll at den funker riktig med gode trykk. Hvis det er OK så feilen kan vær i forgasseren, enten bensin nivå I flotterkammer er for lav, ellers de secondary spel få ikke nok bensin, det er når de to stor spel åpne rundt 2500 omd. Du kan ta en titt ned i forgasseren å ser hvis det kommer bensin når det stor spel åpne, det skulle vær synnlig bensin sprut ned ved  de to spel, med vær forsiktig så når de smeller du ikke miste øybroener! 

Du sa også at du justert tenning, vær det i orden før du gjørt dette, som noe V8'er har tenning som trengers å sett i service mode før du justerer den, så hvis du justere tenning det kan vær helt feil når du gå opp i omdreining.

Ikke sikkert hvilket 5.7 du har, er det bokstave feks GL,GX.

Link to post

Hvis den var ok FØR tenningsjustering, så ville jeg satt tenningen tilbake der den stod. Eventuellt be noen som virkelig kan disse motorene om å justere tenningen.
Ellers høres det ut som mangel på bensin. Prøv med litt kondensfjerner i bensinen i en bærbar tank. Blir den bra av det så ar du vann i bensinen. Det kan blokkere fullfartsdyser og gi disse symptomene.

Link to post

Den var ikke store endringen etter justering. Kanskje noe bedre, men det er vanskelig å si ettersom den tidvis går ujevnt. Ubelastet så går den opp i turtall perfekt, og da åpner vel ikke sekundærsiden så det kan jo kanskje være noe der.  Vi vurderer å demontere gasseren helt og overhale den for å eliminere den iaf.

Link to post

Eliminer bensinen først. Er mange som har vann i bensintanken etter vinteren. Vi hadde på kondensfjerner og alt ble bra. Typisk at det smeller i gasseren. Er coil, pluggledninger og fordelerlokk tørt og i orden? Ville sjekket dette grundig før jeg bega meg ut på gasseren. Er ofte noe enkle saker hvis den var fin før vinterlagring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...