tTess GoodDog Startet 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2015 Hei! Forslag på hvordan jeg får en husbåt, 6x14 m. 25000 kg. maksfart 6 knop, fra Bergen til Oslo?Kjøre selv: tid, kostnad, leie folk?Per båt: operatører?Per bil: operatører?Andre muligheter?Takk på forhand :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 På bil er nok umulig. Det blir for stort. Lastebåt kan være et alternativ. Men det er ganske dyrt billigste er nok å dra selv å hente den. Evt leie skipper. Skriv litt mer om hva slags båt. Teknisk stand og slike ting. Jeg vet om flere som gjerne tar slike turer. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tTess GoodDog Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 (redigert) Takk Bjørn! ;) Mer info på båten: "skøyte bygd 2003 med to nye 46 hk motorer med hydraulisk gir gangtid under 10timer. diesel 2 ganger 300 liter. diselvarmer ny 2012" Hjelper det? Redigert 29.Mai.2015 av tTess GoodDog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det er jo ca 400 NM til Oslo. Med maks 6 knop. Kanskje marsjfart da på 4-5 knop så er det jo en lang tur. Men det er jo også en flott tur. Har jo gått den veien selv noen ganger. Riktignok bare til Arendal. Men havstrekket fra Arendal til Oslo er vel ikke helt å sammenlikne med Jæren. Men med godt mannskap burde det jo gå å seile kontinuerlig. Forbruket er vel ille det aller største på de motorene. Fare få sig på skøyta så går den greit. Men det må jo være to tre mann ombord.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Allan E Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Du må isåfall smyge deg oppover langs land for det går en kraftig strøm imot deg helt opp til vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Hvor sjødyktig er båten? Greit nok for de etappene hvor man kan gå innaskjærs, men det er vel noen etapper på turen som kan bli røffe dersom det skulle blåse opp? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
hanto1 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 har du bilde av båten? Sitér dette innlegget Link to post
tTess GoodDog Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Jeg forstår det er litt av en jobb å transportere "selv" - hvilke transportbolag kan heller være aktuelle? (Finner ikke helt frem av å Google, men hver sikkert ikke helt hva jeg skal søke på ;) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det finnes sikkert folk som er villig til å ta hele eller deler av turen gratis eller mot lav betaling. Utfordringen er bare å få tak i dem :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Når skal turen gjennomføres? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Stiffler Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Denne?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=59699013&searchclickthrough=true Vil tro at det enkleste/billigste er å ta tiden til hjelp og gå selv. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ville vært skeptisk til den farkosten på strekket fra tananger til Farsund! Evt. Bestille taubåt på det strekket. Den farkosten med 72 hk motorkraft, redusert med hydraulisk overføring. Ser ikke ut som et fartøy som egner seg for manøver i grov sjø! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Skeptisk til sjødyktigheten. Som forrige taler skriver; strekket fra Tananger til Mandal ville tatt lang tid og man måtte fått et værvindu med tilnærmet flatt vann. Tror det ville gått med endel diesel også om man bruker 50-60 hk for og oppnå 5 knop. Strømmen går imot mesteparten av veien med 1-2 knop, så man måtte holdt seg nærme land. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Poseidon Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 "Sandblåsing av rust er påbegynt ...."En slik setning kan inneholde litt av hvert, i verste fall at man fant tilstanden å være så dårlig at det var best å selge "as is" :pray: Uten å ha sett konstruksjonen ville min bekymring i første rekke være om den var sterk nok til å tåle turen over Slettå, Jæren og rundt Lista. Den store bredden gir betydelige vridningsmomenter og hvis det først begynner å "knake i sammenføyningene", med 4 timers gange til nærmeste havn, da minker det på kosen ...Kort sagt: det er langt mellom de dagene jeg ville dra til havs med en slik flåte :confused: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Det var ikke akkurat den type båt jeg så for meg når det var nevnt skøyte .. :) den må nok plasseres på en lekter eller en frakteskip skal den komme seg rundt Jæren og Lista Lindesnes. :) men sikkert en kul bobåt da. Men som turbåt er den vel nesten uegnet. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
jensemann2 Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Den der hadde jeg ikke tatt sjansen på å gå utaskjærs med Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Den holken der hadde jeg latt bli liggende i Bergen. Med vindfang og depl., må den kunne kalles 'noe undermotorisert'. Sitér dette innlegget Link to post
Tess GoodDog Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Dette forum er fantastisk! Spesielt for en rookie ;) Da er det fastsatt at ved eventuellt kjøp blir båten transportert med tanker, jeg har sendt ut forspørsel og venter på prisforslag. (har du vitskap om flere tranportbolag, kom gjerne med fler forslag!) Jeg har også skjønt at jeg må få båten opp på land for sandblåsning og maling.Men - dere som vet - ser det ut å vare overkomlige mengder rust, og hva i så fall er sirka kostnad for å fikse dette? Takk til dere alle! http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=59699013 Redigert 30.Mai.2015 av Tess GoodDog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 ...Jeg har også skjønt at jeg må få båten opp på land for sandblåsning og maling. Men - dere som vet - ser det ut å vare overkomlige mengder rust, og hva i så fall er sirka kostnad for å fikse dette? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=59699013 Ut fra bildene ser det ut for å være betydelige mengder med rust, det ser spesielt ille ut på det bildet som viser babordsiden. Å sandblåse blir stadig vanskeligere, og dermed dyrere, i og med strenge miljøkrav som fører til at det i mange tilfeller må skje inne i hus/telt. Det er umulig å gi noe prisanslag på en sandblåsing, etterfulgt av en forsvarlig antikorrosjonsbehandling, ut fra de opplysningene som foreligger. Men du bør gå ut fra at prisen blir minst like høy som prisforlangendet i annonsen! Det at sandblåsing ifølge annonsen ble påbegynt, men ikke fullført, det kan godt bety at tilstanden var vesentlig dårligere enn forutsatt - og at de heller selger flåten fremfor å "kaste gode penger etter dårlige". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Da er det fastsatt at ved eventuellt kjøp blir båten transportert med tanker, Hva slag transport har du i "tankene" da? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Kan du ikke kjøpe en gammel skøyte istedenfor.. mye finere og du kan dra rundt med den vist ønskelig:-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Ser ikke for meg at en slik "båt", som vel i prinsippet er en katamaran (?) av ukjent konstruksjon kan løftes opp av en kran på vanlig måte uten videre. Det må vel arrangeres med en ramme under båten som det løftes i, eller noe tilsvarende. Og den vil ta relativt mye deskplass pluss at en ikke vil ha noen vanlig krybbe ombord som passer eller kan tilpasses. Tidkrevende og mye arbeid, dvs dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Umulig å si noe om rustmengder ut fra bildene. Jeg ser iallefall ikke "betydelige mengder rust". Denne er sannsynligvis mulig å gå selv på denne tiden av året med god planlegging og gjennomgang av "skuta" og motorer, tanker før en legger ut. Men en kan ikke si noe sikkert om dette kun ut fra bilder på nett. Men kostnadene er nok betydelige. Redigert 1.Juni.2015 av ollebolle2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Ville vært skeptisk til den farkosten på strekket fra tananger til Farsund! Evt. Bestille taubåt på det strekket. Den farkosten med 72 hk motorkraft, redusert med hydraulisk overføring. Ser ikke ut som et fartøy som egner seg for manøver i grov sjø! 2x46 hk med hydraulisk gir står det, ikke hydraulisk overføring! Da har du faktisk 92hk! Men ellers enig, ikke noen man begir seg over åpne havstrekk med i annet enn veldig stille vær. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Sandblåsing og maling: Utfordringen er nok å få båten på land et sted som gjør slik som en hovedgesjeft. Få sanblåst i seg selv er ikke noe problem. Men å få denne typen båt på land et sted som også håndterer slike fartøy, er nok en større utfordring. Det er vel et verksted (kjenner ikke navnet nå) i Skien som kan gjøre det (driver med utstyr for offshore). En annen plass er i Uddevalla, der de vedlikeholder blant annet kabelfergene som går i Bohuslän. De bedriver proff sanblåsing og maling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.