Jump to content

Hvordan frakte husbåt Bergen-Oslo, 6x14m, 2500kg. Maks 6 kn.

tTess GoodDog

Recommended Posts

På bil er nok umulig. Det blir for stort. Lastebåt kan være et alternativ. Men det er ganske dyrt billigste er nok å dra selv å hente den. Evt leie skipper. Skriv litt mer om hva slags båt. Teknisk stand og slike ting. Jeg vet om flere som gjerne tar slike turer. :)

Endelig ble det Bobåt

Det er jo ca 400 NM til Oslo. Med maks 6 knop. Kanskje marsjfart da på 4-5 knop så er det jo en lang tur. Men det er jo også en flott tur. Har jo gått den veien selv noen ganger. Riktignok bare til Arendal. Men havstrekket fra Arendal til Oslo er vel ikke helt å sammenlikne med Jæren.

Men med godt mannskap burde det jo gå å seile kontinuerlig. Forbruket er vel ille det aller største på de motorene. Fare få sig på skøyta så går den greit. Men det må jo være to tre mann ombord..

Endelig ble det Bobåt

Ville vært skeptisk til den farkosten på strekket fra tananger til Farsund! Evt. Bestille taubåt på det strekket. Den farkosten med 72 hk motorkraft, redusert med hydraulisk overføring. Ser ikke ut som et fartøy som egner seg for manøver i grov sjø!

Aileen ll

Skeptisk til sjødyktigheten. Som forrige taler skriver; strekket fra Tananger til Mandal ville tatt lang tid og man måtte fått et værvindu med tilnærmet flatt vann.

Tror det ville gått med endel diesel også om man bruker 50-60 hk for og oppnå 5 knop. Strømmen går imot mesteparten av veien med 1-2 knop, så man måtte holdt seg nærme land.

Mvh. SAP

"Sandblåsing av rust er påbegynt ...."
En slik setning kan inneholde litt av hvert, i verste fall at man fant tilstanden å være så dårlig at det var best å selge "as is"  :pray: :pray:

Uten å ha sett konstruksjonen ville min bekymring i første rekke være om den var sterk nok til å tåle turen over Slettå, Jæren og rundt Lista. Den store bredden gir betydelige vridningsmomenter og hvis det først begynner å "knake i sammenføyningene", med 4 timers gange til nærmeste havn, da minker det på kosen ...
Kort sagt: det er langt mellom de dagene jeg ville dra til havs med en slik flåte :confused: :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det var ikke akkurat den type båt jeg så for meg når det var nevnt skøyte .. :) den må nok plasseres på en lekter eller en frakteskip skal den komme seg rundt Jæren og Lista Lindesnes. :) men sikkert en kul bobåt da. Men som turbåt er den vel nesten uegnet. :)

Endelig ble det Bobåt

Dette forum er fantastisk! Spesielt for en rookie ;) 

Da er det fastsatt at ved eventuellt kjøp blir båten transportert med tanker, jeg har sendt ut forspørsel og venter på prisforslag. (har du vitskap om flere tranportbolag, kom gjerne med fler forslag!)

Jeg har også skjønt at jeg må få båten opp på land for sandblåsning og maling.
Men - dere som vet - ser det ut å vare overkomlige mengder rust, og hva i så fall er sirka kostnad for å fikse dette? 

Takk til dere alle!

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=59699013

Redigert av Tess GoodDog (see edit history)
...

Jeg har også skjønt at jeg må få båten opp på land for sandblåsning og maling.

Men - dere som vet - ser det ut å vare overkomlige mengder rust, og hva i så fall er sirka kostnad for å fikse dette? 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=59699013

Ut fra bildene ser det ut for å være betydelige mengder med rust, det ser spesielt ille ut på det bildet som viser babordsiden. Å sandblåse blir stadig vanskeligere, og dermed dyrere, i og med strenge miljøkrav som fører til at det i mange tilfeller må skje inne i hus/telt.

Det er umulig å gi noe prisanslag på en sandblåsing, etterfulgt av en forsvarlig antikorrosjonsbehandling, ut fra de opplysningene som foreligger.

Men du bør gå ut fra at prisen blir minst like høy som prisforlangendet i annonsen!

Det at sandblåsing ifølge annonsen ble påbegynt, men ikke fullført, det kan godt bety at tilstanden var vesentlig dårligere enn forutsatt   -  og at de heller selger flåten fremfor å "kaste gode penger etter dårlige".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Guest Avmønstret#

Ser ikke for meg at en slik "båt", som vel i prinsippet er en katamaran (?) av ukjent konstruksjon kan løftes opp av en kran på vanlig måte uten videre. 

Det må vel arrangeres med en ramme under båten som det løftes i, eller noe tilsvarende. Og den vil ta relativt mye deskplass pluss at en ikke vil ha noen vanlig krybbe ombord som passer eller kan tilpasses. Tidkrevende og mye arbeid, dvs dyrt. 

Umulig å si noe om rustmengder ut fra bildene. Jeg ser iallefall ikke "betydelige mengder rust".

Denne er sannsynligvis mulig å gå selv på denne tiden av året med god planlegging og gjennomgang av "skuta" og motorer, tanker før en legger ut.

Men en kan ikke si noe sikkert om dette kun ut fra bilder på nett.

Men kostnadene er nok betydelige.

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

Ville vært skeptisk til den farkosten på strekket fra tananger til Farsund! Evt. Bestille taubåt på det strekket. Den farkosten med 72 hk motorkraft, redusert med hydraulisk overføring. Ser ikke ut som et fartøy som egner seg for manøver i grov sjø!

2x46 hk med hydraulisk gir står det, ikke hydraulisk overføring! Da har du faktisk 92hk! Men ellers enig, ikke noen man begir seg over åpne havstrekk med i annet enn veldig stille vær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sandblåsing og maling: Utfordringen er nok å få båten på land et sted som gjør slik som en hovedgesjeft. Få sanblåst i seg selv er ikke noe problem. Men å få denne typen båt på land et sted som også håndterer slike fartøy, er nok en større utfordring. Det er vel et verksted (kjenner ikke navnet nå) i Skien som kan gjøre det (driver med utstyr for offshore). En annen plass er i Uddevalla, der de vedlikeholder blant annet kabelfergene som går i Bohuslän. De bedriver proff sanblåsing og maling.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...