Jump to content

Mariner 75hk med elstart, stoppet og er nå uten strøm. Batteri ok.

face1

Recommended Posts

Var ut på fjorden idag. Årets andre båttur. Alt så ut til å funke som det skulle. Etter ca 20min i masjfart kom det noen "ulyder" fra motoren før den stoppet. Prøvde å starte den igjen, men ingen tegn til liv. Det var strøm til både GPS og lanterner, men fantes ikke tegn til liv i motoren.
Jeg har en Mariner 75hk med elstart etc.
Er det noen som har en fornuftig teori/diagnose?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Strøm / påhengsmotor. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Ja, det er en sikring til strømmen frem til fjernkontroll og trimbrytere.
Har den røket så er det en grunn til det. Ledning i klem? Ledning som ligger inntil svinghjul?
Se under dekslet på motoren og følg ledningene så finner du sikringen.  Du finner sikkert årsaken til at den er røket også. Fiks det før du setter i ny sikring. Bruk riktig sikring. Setter du i en større for å få den til å holde så risikerer du bare brann i motoren/båten. DET er ikke moro!

Fant sikkringen som var skyld i stoppen. Tok av litt flere plastdeksler for å sjekke om jeg fant noen naturlig forklaring på hvorfor sikkringen hadde røket. Kunne ikke se noe som hverken var "brent av", eller lå å gnisset noe sted. Har spayet litt WD40 rundt koblinger etc og håper det ikke skjer igjen. Er det noe annet jeg bør sjekke opp litt før jeg legger ut på "lengre" turer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...