face1 Startet 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2015 Var ut på fjorden idag. Årets andre båttur. Alt så ut til å funke som det skulle. Etter ca 20min i masjfart kom det noen "ulyder" fra motoren før den stoppet. Prøvde å starte den igjen, men ingen tegn til liv. Det var strøm til både GPS og lanterner, men fantes ikke tegn til liv i motoren.Jeg har en Mariner 75hk med elstart etc.Er det noen som har en fornuftig teori/diagnose?Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Strøm / påhengsmotor. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Definer ulyder!Gnisse/skrikelyder?Skrangling?Smell? Hva skjer når du forsøker å starte?Slår starter inn? Går motor rundt?Bare klikk i startrele?Ble motoren varm? Hadde du kjøling? Olje på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
face1 Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Det var en slags tikkelyd som kom fra motoren et par sec før den stoppet. det er ikke liv i noen ting på motoren. prøver å "løfte" den opp, men det er ikke noe tegn til liv noen sted. Er det egen sikkring til motoren? kan det være denne som er gåen? Var liv i både lanterner og GPS. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 29.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Ja, det er en sikring til strømmen frem til fjernkontroll og trimbrytere.Har den røket så er det en grunn til det. Ledning i klem? Ledning som ligger inntil svinghjul?Se under dekslet på motoren og følg ledningene så finner du sikringen. Du finner sikkert årsaken til at den er røket også. Fiks det før du setter i ny sikring. Bruk riktig sikring. Setter du i en større for å få den til å holde så risikerer du bare brann i motoren/båten. DET er ikke moro! Sitér dette innlegget Link to post
face1 Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Fant sikkringen som var skyld i stoppen. Tok av litt flere plastdeksler for å sjekke om jeg fant noen naturlig forklaring på hvorfor sikkringen hadde røket. Kunne ikke se noe som hverken var "brent av", eller lå å gnisset noe sted. Har spayet litt WD40 rundt koblinger etc og håper det ikke skjer igjen. Er det noe annet jeg bør sjekke opp litt før jeg legger ut på "lengre" turer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.