Draco20DC Startet 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2015 Hei alle i dette eminente forum. Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å bytte/reparere fast bensintank i en Askeladde 635 wa, eller om noen har konstruksjonstegninger av denne båten? Jeg føler akkurat nå at jeg har kjøpt meg en katte i en sekk! :-( Sitér dette innlegget Link to post
Nysgjerrigper Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hei, jeg fikk en gang skiftet en dieseltank i aluminium i en snekke fra 1978. Det var ikke vanskelig å komme til for å få tatt ut tanken, men den hadde en slik form at den nye måtte lages for hånd på verksted. Jeg var heldig og fikk hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Kommer du til lekkasjestedet? Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg har fjernet en plate og jeg kommer til mannhullet og alle de stedene der slanger går ned i tanken. Jeg har ikke funnet lekasjen, men nå er tanken kvart. Lukten nommer på 3/4 og vel så det... Tipper jeg vil se det raskt når jeg fyller tanken dersom det er utette pakninger ved gjennomføringene.. Det kan vel ikke være hull i en tank fra 2006??!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Hva er tanken laget av? Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Tanken er av aluminium tror jeg. Har funnet en lekkasje i slangen fra tankhullet og ned i tanken. Den gjør en dupp ned i båten før den går opp igjen og ned i tankens overside. Det står alltid litt bensin i denne knekken, og når det er hull der siver det ut...atser på at dette er det eneste hullet. va skoster disse slangene tro, og bør jeg få noen til å gjøre dette som kan det? Det er trangt og jæ... og jeg MÅ ha dette gjort skikkelig. Vil ikke tenke mer på det merker jeg... Noen som vet om noen som kan fikse dette, og som er flinke i nærheten av Sætre på Hururm? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Høres ut som du har funnet en kilde til feil ja. Du ordner det der lett selv. Burde bare være å demontere slangen, mål lengde og kjøp ny. Bruk dobble slangeklemmer i begge ender. Dersom det ser ut til at slangen har hatt friksjon mot noe, eller i uheldige buktninger, fest den med klammer. Kjøpte ny påfyllingsslange til dieseltanken min tidligere i år. Med en meterpris på 450 kr, så er det lønnsomt å måle korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Hei. Har du vært i kontakt med Askeladden-Båtens Beste tlf 56 30 34 20? Det kan være at de eller andre forhandlere har vært borti dette før. Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg har funnet feilen. Påfyllingsslangen ligger over en skarp kan, men akkurat ikke nedtil. Den kommer derimot ned til kanten ved den minste vibrasjon, og dette har resultert i at det er gnaget hull i slangen. Bytter man hele, eller skjøter man etter at man ha fjernet hullet... Nå tenker jeg ikke hva som er det beste, men hva som er det enkleste... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Om du finner en rørstubb var god nok kvalitet som passer så går det vel å skjøte med dobble slangeklemmer på begge sider av røret. Hvor lang slange er det da? Du ser best selv om det er lett å ta av gammel og på ny slange. Skal du kappe, så er det greit å vite at den sannsynligvis er armert med en ståltråd. Redigert 1.Juni.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har tenkt det jeg også Eureka. Finne et eksosbend eller liknende på BT og legge over den skarpe kanten. Tror det er mye enklere dnn å erstatte hele greia... Sitér dette innlegget Link to post
Draco20DC Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Har tenkt det jeg også Eureka. Finne et eksosbend eller liknende på BT og legge over den skarpe kanten. Tror det er mye enklere enn å erstatte hele greia. Dobble slangeklemmer og helt tett..? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Det bør vel være sjøvannsbestandig stål... Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax2 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Tenk sikkerhet, bytt til ny slange! Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Jeg har akkurat samme båt, og har besinlukt i båten. Jeg klarer ikke helt finne ut hvor det kommer fra. Noen ganger syns jeg det lukter i kabinen, noen ganger bare "i båten" og noen ganger i rommet bak. Det er ikke konsekvent ett sted det lukter mest hele tiden. Jeg har sett raskt over det som er synlig og det er jo sånn omtrent ingenting. Alle slanger og ledninger går i store K-rør bak og inn på motoren, og ellers virker alt veldig skjult. Forrige tur da vi oppdaget lukten var det ca. 1/3 tank, men ganske mye sjø. Var lekkasjen på din så langt nede på fylleslangen at det kan ha kommet ut der fordi om det kun er 1/3 tank? Tips til hvor jeg skal begynne forøvrig? Hvilke deksler tar jeg bort for å komme til mannhull og slangetilkoblinger? Takker veldig mye for svar! :-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.