Jump to content

Ladespenningen og ladelampa følger turtallet

Frivakt

Recommended Posts

Ladespenningen blir høyere med høyere turtall. Samtidig lyser ladelampa sterkere og sterkere ved økt turtall. Har Ladac regulator. Har sjekket at det er korrekt spenning på følkabelen fra batteriet.

Kan problemet skyldes kontaktproblemer andre steder, eller er det sikkert at det er regulatoren som er deffekt?

Er taknemlig for raske tilbakemeldinger. Flytter båten fra A til B i dag, men har lagt til kai underveis av frykt for å ødelegge batteriene.

Tipper det er regulatoren din som fusker av en eller annen grunn. Den "klipper" ikke strømmen til rotoren når settpunkt er nådd. Dermed føder den konstant strøm til rotor.

* Dårlig/Ingen kontakt på sensekabel. Sjekk at kabelen har god kontakt med batteri.

* Settpunkt kan være satt for høyt. Prøv å juster ned settpunkt for å se om det hjelper.

Hvis ikke det hjelper, så skift regulatoren !

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

......

Ved tomgang 500rpm lyser ikke lampa, og spenningen er 13,25V. Ved 1000rpm måler jeg 15,25V og ladelampa har begynt å lyse. Ved 1200rpm er spenningen 16,2V.

Du har nok enda høyere spenning mellom D+ og Minus når ladelampen lyser.

Polariteten over ladalampa er nå snudd slik at du forer batteri med strøm fra magnetiseringskretsen via ladelampa og tenningslås.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Til hvilken batteribank er sensekabelen koblet ? 

Er strømbryter til både start- og  batteribank skrudd på ?

Spenningen kan gå rett i været med ekstern regulator dersom senseledningen ikke "føler"  tilført spenning. Den vil da istedet "kjøre på" fordi den ikke får respons på tilført ladespenning.

Dette skjer typisk f.eks. hvis du har glemt å koble inn den batteribanken hvor senseledningen er tilkoblet. Sjekk en ekstra gang om batteribanken hvor senseledningen står er påslått.

Skal du bare et kort stykke? hvilken motor? Ville vurdert å kpmmet meg i hjemmehsvn uten ladac tilkoblet og slå av alt strømforbruk - kjøre hjem uten lading.

Resikerer jeg skade på noe utstyr med dette? Forsøkte å starte opp slik. Engen lading, ingen ladelampe, ikke turteller. Men ellers ingen metkbare problemer.

Jeg har åpnet multikontakten på Ladac-kabelen. Kontaktene ser fine ut. Målte der korrekt batterispenning fra følerkabelen.

Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning?

Hvis du måler "korrekt batterispenning"  til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over.

Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning?

Hvis du måler "korrekt batterispenning" til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over.

Jeg målte spenning på sensorkabelen uten at motoren var i gang. Med "korrekt" mener jeg samme spenning som ved måling direkte på polene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...