Frivakt Startet 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2015 Ladespenningen blir høyere med høyere turtall. Samtidig lyser ladelampa sterkere og sterkere ved økt turtall. Har Ladac regulator. Har sjekket at det er korrekt spenning på følkabelen fra batteriet. Kan problemet skyldes kontaktproblemer andre steder, eller er det sikkert at det er regulatoren som er deffekt? Er taknemlig for raske tilbakemeldinger. Flytter båten fra A til B i dag, men har lagt til kai underveis av frykt for å ødelegge batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hmm.. nettop sjøsatt? er alle batteribryterne på? skillediode, vsr el. 1/2/1+2 brytere? dårlig kontakt på 61/d/tenning på dynamoen? alle koblinger ok på ladac? irr/rust på tilkoblinger? type dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hvor høy spenning måler du på batteriene ved marsjturtall? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har ikke snøring, men de som har det vil helt sikkert sette pris på mer detaljer. Hvor høy er spenningen og hvor er det målt ? Er det et voltmeter i instrumentbordet eller er det målt et annet sted med multimeter ? Oppfører resten av el-anlegget seg normalt ? Ta med alt du kommer på som kan ha betydning. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Tipper det er regulatoren din som fusker av en eller annen grunn. Den "klipper" ikke strømmen til rotoren når settpunkt er nådd. Dermed føder den konstant strøm til rotor. * Dårlig/Ingen kontakt på sensekabel. Sjekk at kabelen har god kontakt med batteri. * Settpunkt kan være satt for høyt. Prøv å juster ned settpunkt for å se om det hjelper. Hvis ikke det hjelper, så skift regulatoren ! Lykke til ! Bjørn Redigert 30.Mai.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaffelars Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 må jo være en åpen krets når ladelampen lyser, og stusser at spenningen varierer så raskt hvis batteriet er koblet på.. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg har åpnet multikontakten på Ladac-kabelen. Kontaktene ser fine ut. Målte der korrekt batterispenning fra følerkabelen. Ved tomgang 500rpm lyser ikke lampa, og spenningen er 13,25V. Ved 1000rpm måler jeg 15,25V og ladelampa har begynt å lyse. Ved 1200rpm er spenningen 16,2V. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Jeg har målt spenninga direkte på batteriene med multimeter. Voltmeter på konsollet viser samne verdier. Redigert 30.Mai.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Skal du bare et kort stykke? hvilken motor? Ville vurdert å kpmmet meg i hjemmehsvn uten ladac tilkoblet og slå av alt strømforbruk - kjøre hjem uten lading. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Skal fra Moss til Fredrikstad. Har en Ford Sabb 2728T. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) ...... Ved tomgang 500rpm lyser ikke lampa, og spenningen er 13,25V. Ved 1000rpm måler jeg 15,25V og ladelampa har begynt å lyse. Ved 1200rpm er spenningen 16,2V. Du har nok enda høyere spenning mellom D+ og Minus når ladelampen lyser. Polariteten over ladalampa er nå snudd slik at du forer batteri med strøm fra magnetiseringskretsen via ladelampa og tenningslås. Bjørn Redigert 30.Mai.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) At ladelampa lyser indikerer vel at det er stor spenningsforskjell mellom nøkkel og dynamo, eller regulator, men hvorfor ?? Trodde ikke lampa skulle lyse bare fordi spenningen er høy. Ja, der er vel Mateco inne på det Dårlig kontakt på den egentlige ladekabelen da ? Redigert 30.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hva kan årsaken til det være? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Hva kan årsaken til det være? Se mitt innlegg #5 Du kan flytte båten, men hold for all del oppsyn med spenningen hele tiden og juster motorpådraget slik at den ikke overstiger ca.14 Volt. Da skal det nok gå bra, men seint, vil jeg tro! Bjørn Redigert 30.Mai.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Koblet ladekabelen fra skilledioden og målte rett på kabelen. 16V ved 500rpm og 32,5 ved 1000rpm. Er ikke 32V ekstremt mye? Redigert 30.Mai.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Til hvilken batteribank er sensekabelen koblet ? Er strømbryter til både start- og batteribank skrudd på ? Spenningen kan gå rett i været med ekstern regulator dersom senseledningen ikke "føler" tilført spenning. Den vil da istedet "kjøre på" fordi den ikke får respons på tilført ladespenning. Dette skjer typisk f.eks. hvis du har glemt å koble inn den batteribanken hvor senseledningen er tilkoblet. Sjekk en ekstra gang om batteribanken hvor senseledningen står er påslått. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Skal du bare et kort stykke? hvilken motor? Ville vurdert å kpmmet meg i hjemmehsvn uten ladac tilkoblet og slå av alt strømforbruk - kjøre hjem uten lading. Resikerer jeg skade på noe utstyr med dette? Forsøkte å starte opp slik. Engen lading, ingen ladelampe, ikke turteller. Men ellers ingen metkbare problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Sjekk at ikke skilledioden har koblet vekk batteribanken hvor senseledningen står! Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Med 16 til 32 volt kan du ødelegge det meste av instrumentering og alt annet som driftes av 12v-anlegget ombord. Dette høres dyrt ut .... Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg har åpnet multikontakten på Ladac-kabelen. Kontaktene ser fine ut. Målte der korrekt batterispenning fra følerkabelen. Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning? Hvis du måler "korrekt batterispenning" til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Sensorkabelen er koblet på skilledioden sammen med kabelen til startbanken. Jeg har bare bryter på start, så begge bankene er tilkoblet. Jeg måler nøyaktig samme spenning på bankene ved lading. Redigert 30.Mai.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning? Hvis du måler "korrekt batterispenning" til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over. Jeg målte spenning på sensorkabelen uten at motoren var i gang. Med "korrekt" mener jeg samme spenning som ved måling direkte på polene. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har du målt om spenningen øker med turtallet når du måler der hvor senseledningen er koblet, eller er det konstant strøm mellom 12 og 13 volt her når motor går? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har du målt om spenningen øker med turtallet når du måler der hvor senseledningen er koblet, eller er det konstant strøm mellom 12 og 13 volt her når motor går? Spenningen øker der også med turtallet. Alt tyder vel på at Ladac-en er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Jeg hadde et lignende problem. Overgangsmotstand i bryteren til forbruksbatteri var for stor. Generatoren pøste på med strøm. Plasten der bryteren satt er fremdeles kledelig brun. Det er 18 mil igjen. Jeg ville plukka bort reima til generatoren og kjørt hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.