Jump to content

Ladespenningen og ladelampa følger turtallet


Frivakt

Recommended Posts

Ladespenningen blir høyere med høyere turtall. Samtidig lyser ladelampa sterkere og sterkere ved økt turtall. Har Ladac regulator. Har sjekket at det er korrekt spenning på følkabelen fra batteriet.

 

Kan problemet skyldes kontaktproblemer andre steder, eller er det sikkert at det er regulatoren som er deffekt?

 

Er taknemlig for raske tilbakemeldinger. Flytter båten fra A til B i dag, men har lagt til kai underveis av frykt for å ødelegge batteriene.

Link to post

Tipper det er regulatoren din som fusker av en eller annen grunn. Den "klipper" ikke strømmen til rotoren når settpunkt er nådd. Dermed føder den konstant strøm til rotor.

 

* Dårlig/Ingen kontakt på sensekabel. Sjekk at kabelen har god kontakt med batteri.

 

* Settpunkt kan være satt for høyt. Prøv å juster ned settpunkt for å se om det hjelper.

 

Hvis ikke det hjelper, så skift regulatoren !

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  gib skrev On 30.5.2015 at 12.17:

......

Ved tomgang 500rpm lyser ikke lampa, og spenningen er 13,25V. Ved 1000rpm måler jeg 15,25V og ladelampa har begynt å lyse. Ved 1200rpm er spenningen 16,2V.

 Du har nok enda høyere spenning mellom D+ og Minus når ladelampen lyser.

 

Polariteten over ladalampa er nå snudd slik at du forer batteri med strøm fra magnetiseringskretsen via ladelampa og tenningslås.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  gib skrev On 30.5.2015 at 12.39:

Hva kan årsaken til det være?

Se mitt innlegg #5

 

Du kan flytte båten, men hold for all del oppsyn med spenningen hele tiden og juster motorpådraget slik at den ikke overstiger ca.14 Volt.

Da skal det nok gå bra, men seint, vil jeg tro!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Til hvilken batteribank er sensekabelen koblet ? 

Er strømbryter til både start- og  batteribank skrudd på ?

 

Spenningen kan gå rett i været med ekstern regulator dersom senseledningen ikke "føler"  tilført spenning. Den vil da istedet "kjøre på" fordi den ikke får respons på tilført ladespenning.

 

Dette skjer typisk f.eks. hvis du har glemt å koble inn den batteribanken hvor senseledningen er tilkoblet. Sjekk en ekstra gang om batteribanken hvor senseledningen står er påslått.

Link to post
  Kaffelars skrev On 30.5.2015 at 12.25:

Skal du bare et kort stykke? hvilken motor? Ville vurdert å kpmmet meg i hjemmehsvn uten ladac tilkoblet og slå av alt strømforbruk - kjøre hjem uten lading.

Resikerer jeg skade på noe utstyr med dette? Forsøkte å starte opp slik. Engen lading, ingen ladelampe, ikke turteller. Men ellers ingen metkbare problemer.

Link to post
  gib skrev On 30.5.2015 at 12.17:

Jeg har åpnet multikontakten på Ladac-kabelen. Kontaktene ser fine ut. Målte der korrekt batterispenning fra følerkabelen.

Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning?

Hvis du måler "korrekt batterispenning"  til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over.

Link to post
  Tilde skrev On 30.5.2015 at 13.27:

Hva mener du her? Hva er korrekt batterispenning?

Hvis du måler "korrekt batterispenning" til ca 12,4 til 12,7 volt der hvor senseledningen står når motoren er i gang, er antagelig batteribanken uten kontakt med dynamoen (strømbryter/ defekt skillediode, etc). Se innlegget mitt over.

Jeg målte spenning på sensorkabelen uten at motoren var i gang. Med "korrekt" mener jeg samme spenning som ved måling direkte på polene.

Link to post
  Tilde skrev On 30.5.2015 at 13.27:

 (strømbryter/ defekt skillediode, etc). 

Jeg hadde et lignende problem.

Overgangsmotstand i bryteren til forbruksbatteri var for stor.

Generatoren pøste på med strøm. Plasten der bryteren satt er fremdeles kledelig brun.

Det er 18 mil igjen.

Jeg ville plukka bort reima til generatoren og kjørt hjem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...