mateco Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 (redigert) Studerer bildet av dynamoen din og registrerer at der er to pluss-tilkoblinger. Den ene går vel til skilledioden, men hvor går den andre? Hvis den ene er koblet til startmotor så må den kobles ifra og isoleres godt !! Har du kobla regulatoren slik Java instruerer? http://javasea.no/javasea/wp-content/uploads/2014/12/Motorola-Valeo-17.04.2009.pdf Mulig jeg tar feil her, men ut fra bildet så ser det ut som at du kjører med en internregulator fortsatt montert på dynamoen ?? ?? Bjørn Redigert 9.Juni.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Har du kobla regulatoren slik Java instruerer? http://javasea.no/javasea/wp-content/uploads/2014/12/Motorola-Valeo-17.04.2009.pdf Mulig jeg tar feil her, men ut fra bildet så ser det ut som at du kjører med en internregulator fortsatt montert på dynamoen ?? Regulatoren er koblet etter anvisningen fra JavaSea, men bildet er tatt før oppkobling. Jeg har tatt det som en selvfølge at internregulatoren er deaktivert. Båten hadde ekstern Ladac regulator når jeg kjøpte den, og jeg antar denne har stått i siden båten var ny. For tilkobling av JavaSea til D+ og DF fra regulatoren har jeg benyttet de gamle ledningene for Ladacen. Sjekket i monteringsanvisningen for disse hvilken ledning som går til hvilket kontaktpunkt på dynamoen. Det jeg har skrevet tidligere om at dynamoen leverer vekselstrøm som blir likerettet av skilledioden er bare en antagelse fra min side, siden det kan forklare svingningene i spenning målt på inngangen til dioden. Er det noen måte jeg kan teste om diodebroen faktisk er ødelagt, eller om spenningen varierer av andre grunner? Tallene på voltmeteret endret seg hele tiden når jeg målte på inngangen til skilledioden, men det så ut til å være innenfor ca. 12-14V. Ville ikke vekselstrøm gitt mer større spredning i verdier på meteret? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Regulatoren er koblet etter anvisningen fra JavaSea, men bildet er tatt før oppkobling. Jeg har tatt det som en selvfølge at internregulatoren er deaktivert. Båten hadde ekstern Ladac regulator når jeg kjøpte den, og jeg antar denne har stått i siden båten var ny. For tilkobling av JavaSea til D+ og DF fra regulatoren har jeg benyttet de gamle ledningene for Ladacen. Sjekket i monteringsanvisningen for disse hvilken ledning som går til hvilket kontaktpunkt på dynamoen. Det er ikke uvanlig at man velger å beholde den interne regulatoren som backup når man installerer en ekstern regulator. Man lodder da bl.a. DF kabelen direkte på børstebroen sammen med forbindelsen til internregulatoren slik at begge regulatorene fungerer paralelt. Den eksterne regulatoren vil normalt ha et høyere settpunkt for å kompensere for spenningsfallet over skillediodene. Den vil derfor overstyre den interne regulatoren. Om den eksterne regulatoren svikter (ikke gir feltstrøm til rotorviklingene) så vil den interne ta over reguleringen, men da uten spenningskompensering for skilledioden. I ditt tilfelle så sviktet regulatoren motsatt ved at den ga feltstrøm hele tiden, og da vil en evt. paralellkoblet intern regulator aldri kunne ta over reguleringen så lenge feltet får spenning fra den eksterne. En intern regulator benytter oftest feltspenningen som referanse (sense) og bryr seg døyten om hvilken spenning dynamoen har på ladeutgangen. Din eksterne Java er en langt mere avansert regulator og bruker batterispenningen som referanse og et variabel settpunkt basert på tid og temperatur kompensering. Her en skisse jeg fant i bilde arkivet mitt: Bildet viser en enkelt prinsippskisse med en internregulert dynamo som regulerer på rotorens minusside. PS! Ladeutgang (B+) er vanligvis koblet til startmotorens plusskabel, og ikke som her, på plussinngang til tenningsnøkkel. Hvis vi studerer dynamoens diodebro så har vi 3 felles inngangsdioder, 3 dioder for utgang til feltstrømmen og 3 dioder for ladeutgang. Ladespenning på ladeutgang og feltspenning skal være tilnærmet lik men kan variere litt hvis batteriene er sultne og drar ned spenningen på ladeuttaket. En vanlig glødepære, som ladelampe, vil registrere spenningsforskjellen, og derav strømgjennomgang, den ene eller andre veien/polaritet, ved at den begynner å gløde/lyse. Noen tenkte scenarioer med defekt diode: En defekt utgangsiode på ladeutgang og regulator sense på batteri Hvis en av utgangsdiodene til ladeutgangen svikter så vil ladespenningen falle. Den eksterne regulatoren senser på batteriet og vil forsøke å kompensere ved å øke feltstrømmen noe som igjen medfører økt feltspenning og ladelampen lyser med motsatt polaritet (Feltspenning overstiger batterispenning). Regulatoren klarer kanskje å oppnå settpunkt for ladespenningen, mens feltspenningen øker drastisk. En defekt utgangsdiode på ladeutgang og regulator sense på felt. Om den samme feilen skulle oppstå når den interne regulatoren, og da med feltspenning som referanse, er aktiv, så vil ladespenningen bli redusert. Så lenge den opprettholder feltspenningens settpunkt så bryr den seg ikke om verdien på ladespenningen. Ladelampen vil slukke, men vil kunne gløde svakt når batteriet tappes av forbruk og manglende ladespenning, og da med motsatt polaritet (2-3V spenningsforskjell fra feltet via D+, ladelampe, tenningslås, og til pluss på batteri). En defekt utgangsdiode på feltutgang og regulator sense på felt. Hvis en av utgangsdiodene til feltstrømmen svikter, så vil en inernregulator, med feltspenning som referanse, forsøke å kompensere spenningstapet ved å gi full guffe på feltstrømmen. Dette vil igjen kunne medføre en økt spenning på ladeutgang til batteri hvor alle diodene er i orden. Ladelampen vil gløde hvis regulatoren ikke klarer å opprettholde feltspenningen som regulatoren har som settpunkt. Det finnes sikkert regulatorer som senser/overvåker både feltspenningen og utgangsspenningen. Mange dynamoer leveres med internregulatorer med egen sensekabel til batteri. Men for meg så synes det som at de fleste regulatorer senser enten kun på batterispenning eller kun på felstspenning. Mao, slike regulatorer bryr seg lite med spenningsverdien på den andre utgangen. Tilbake til ditt problem! Kjørte du noen gang motoren med den gamle Ladacen frakoblet? Hvis du har en virksom internregulator montert parallelt med din eksterne regulator så vil den bli aktiv når du bryter DF og D+ forbindelsen fra eksternregulatoren. Koble fra DF og D+ fra eksternregulator og start motor. Hvis det viser seg at du har en aktiv intern regulator med feltspenning som referanse, og diodene i feltutgangen er iorden, så skal ladelampa slukke! Hvis ladespenning, målt direkte på dynamoens ladeutgang, ikke overstiger batterienets hvilespenning, så er det sannsynlighet for at feilen ligger i en/flere defekte utgangsdioder på ladeutgangen. Om ladelampen skulle lyse, så mål spenning mellom D+ og Minus for å sjekke polaritetsretning. Om den er høyere eller lavere enn batterispenningen. Leser i et annen tråd at du er på utkikk etter erstatnings dynamo for den game Motorola dynamoen! Lykke til videre ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Det er virkelig lærerikt å lese det du, Mateco og andre kompetente folk skriver i trådene. Jeg kjørte båten fra Moss til Fredrikstad med Ladacen frakoblet. Da var det null lading og død turteller. Ut fra det du beskriver ovenfor betyr vel det at internregulatoren er frakoblet. Det som bekymret meg mest, var denne kontinuerlige spenningsendringen målt på inntaket til skilledioden. Men jeg forstår din beskrivelse slik at en defekt i diodebroen på dynamoen vil gi redusert ladespenning - ikke fare for vekselstrøm på anlegget. Er det riktig? Jeg har nå uansett kjøpt ny dynamo, nettopp for å sikre at ikke eventuelle defekter i den gamle skulle gjøre skade på annet el-utstyr. Den nye dynamoen har eget kontaktpunkt for å sense på batteriene. Jeg er derfor i tvil om jeg skal benytte den interne regulatoren med batteri-sense, eller om jeg skal koble ut denne og benytte Java Sea. Det siste vil kreve kutting av ledninger og lodding på kontaktene til børstene. Mer arbeid og risiko for å gjøre noe galt. Mannen i dynamobutikken fortalte om mulighet for å benytte to regulatorer i parallell, men sa jeg ikke kunne gjøre det fordi polariteten på Java ikke stemte med dynamoens regulator. Hva vinner jeg eventuelt på å bruke den eksterne Java Sea regulatoren? Er det verdt det? Redigert 10.Juni.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Det du vinner ved å bruke både intern og ekstern regulator, er at du fremdeles har regulering dersom en av dem skulle svikte. Selv har jeg generator med fjernet regulator. Hovedregulatoren er en avansert PDAR regulator, og samtidig har jeg beholdt min gamle Ladac regulator, satt til å koble inn ved en lavere spenning i tilfellet at PDAR svikter. Men en må vite hva en gjør før en går for slik løsning. Redigert 10.Juni.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) ............... Jeg har nå uansett kjøpt ny dynamo, nettopp for å sikre at ikke eventuelle defekter i den gamle skulle gjøre skade på annet el-utstyr. Den nye dynamoen har eget kontaktpunkt for å sense på batteriene. Jeg er derfor i tvil om jeg skal benytte den interne regulatoren med batteri-sense, eller om jeg skal koble ut denne og benytte Java Sea. Det siste vil kreve kutting av ledninger og lodding på kontaktene til børstene. Mer arbeid og risiko for å gjøre noe galt. Hva vinner jeg eventuelt på å bruke den eksterne Java Sea regulatoren? Er det verdt det? Jeg har, helt klart, villet forsøkt å sende Java'n i retur og fått penga tilbake !!! Å blande den inn i et ladesystem som allerede har en ekstern sensekabel vil bare komplisere opplegget ditt ! Så lenge dynamoen kompenserer for spenningstap over skillediodene så har du et system som fungerer til ditt behov ! Det er nå min mening ! Lykke til videre ! Bjørn Redigert 10.Juni.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Vel, en ekstern regulator med flere trinn er vel ikke å forrakte ved at den etter en tid på lengre strekk går ned på vedlikeholdslading slik PDAR gjør? Hvordan den Java-saken jobber, har jeg ikke sett på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 [quote name="gib" post="1730875" timestamp="1433949131" Hva vinner jeg eventuelt på å bruke den eksterne Java Sea regulatoren? Er det verdt det? Du vinner bedre lading, men ved større belastning på dynamoen. Den eksterne regulatoren utnytter dynamoens kapasitet mye bedre enn den originale. Men samtidig øker vel faren fof feil senere muligens. Jeg tror muligens at jeg ville gått for den eksterne, god lading er aldri feil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakt Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 ..... PS! Ladeutgang (B+) er vanligvis koblet til startmotorens plusskabel, ..... Slik er det koblet hos meg også. Men tar ikke en slik kobling bort hele poenget med skilledioden? Når ikke start hovedbryter er av, stå det vel alltid strøm på startmotor+. Hvis man er uheldig i tappe ned forbruksbanken, vil ikke da startbatteriet tappes via startmotor+, dynamo B+ og skillediode til forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 (redigert) Studerer bildet av dynamoen din og registrerer at der er to pluss-tilkoblinger. Den ene går vel til skilledioden, men hvor går den andre? Hvis den ene er koblet til startmotor så må den kobles ifra og isoleres godt !! ?? Bjørn Det var den koblingen der jeg lurte på ! Den må, som jeg skrev tidligere, kobles ifra og isoleres !! Du har hele tiden kompensert spenningstapet over skilledioden (ladeskillet) via den eksterne regulatoren. Når du har hatt en ekstra ladetilkobling tilkoblet direkte til startbatteriet via startmotoren, så har batteriet fått for høy spenning. Dvs. startbatteriet har blitt ladet med kanskje opptil 15.5V da spenningen direkte fra dynamoen vil være ca. 14,4 + spenningsdifferanse over skilledioden. Det kan også være en medvirkende årsak til at Java regulatoren har oppført seg slik du beskriver. I instruksen skal en sensorkabel tilkobles startbatteri for å overvåke evt. overladning. Koble den fra og isoler enden pronto !! Sjekk for all del vannnivå på startbatteriet !! Bjørn Redigert 10.Juni.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Nemo Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Slik er det koblet hos meg også. Men tar ikke en slik kobling bort hele poenget med skilledioden? Når ikke start hovedbryter er av, stå det vel alltid strøm på startmotor+. Hvis man er uheldig i tappe ned forbruksbanken, vil ikke da startbatteriet tappes via startmotor+, dynamo B+ og skillediode til forbruksbanken? Det er riktig som du antar. Hvis spenningen på forbruksbanken er ca 0,7V lavere enn spenningen på startbatteriet vil den tappe startbatteriet. Denne tilstanden vil kanskje ikke oppstå ofte, men det som mateco skriver er mer ødeleggende for startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 (redigert) I følge # 21 hadde du sensekabelen tilsluttet startbanken tidligere. Da har du vel hatt riktig spenning til start, men for lav spenning til forbruk om det er skilledioder. Likevel målte du samme spenning på alle batteri i følge # 21. Det er litt rart, men kanskje tilfeldig. Tror du må forklare litt mer hvordan denne dioden ser ut. Jeg har en blå som VP ofte brukte. Der er ikke spenningsfallet mer enn 0,25 volt. Har 14,4 på alle batterier og 14,65 på diodens inngang under drift. Faller til ca 14,2 etter ei tid. Dynamo har sensekabel tilkoblet forbrukbatteri og dette fungerer helt greit. Men det er selvfølgelig ikke kabel mellom start og dynamoens B+. Eller har jeg misforstått helt ? Fungerer regulatoren som skille mellom batteriene også? Redigert 11.Juni.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 I følge # 21 hadde du sensekabelen tilsluttet startbanken tidligere. Da har du vel hatt riktig spenning til start, men for lav spenning til forbruk om det er skilledioder. Likevel målte du samme spenning på alle batteri i følge # 21. Det er litt rart, men kanskje tilfeldig. Tror du må forklare litt mer hvordan denne dioden ser ut. Jeg har en blå som VP ofte brukte. Der er ikke spenningsfallet mer enn 0,25 volt. Har 14,4 på alle batterier og 14,65 på diodens inngang under drift. Faller til ca 14,2 etter ei tid. Dynamo har sensekabel tilkoblet forbrukbatteri og dette fungerer helt greit. Men det er selvfølgelig ikke kabel mellom start og dynamoens B+. Eller har jeg misforstått helt ? Fungerer regulatoren som skille mellom batteriene også? Her er dioden Det stemmer at jeg ikke har målt store forskjeller i ladespenningen på start og forbruk. Kanskje 0,1 V. Spenningstapet over dioden er ikke mer enn 0,4 - 0,5 V. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Nå har jeg vært i kontakt med Java Sea. Det viser seg at regulatoren sannsynligvis er en gammel modell som har ligget og støvet hos Maritim en stund. Den er derfor ikke bygget for å starte med høy ladespenning for siden å redusere gradvis. De tilbød meg oppgradering av programvaren. Det var den koblingen der jeg lurte på ! Den må, som jeg skrev tidligere, kobles ifra og isoleres !! Du har hele tiden kompensert spenningstapet over skilledioden (ladeskillet) via den eksterne regulatoren. Når du har hatt en ekstra ladetilkobling tilkoblet direkte til startbatteriet via startmotoren, så har batteriet fått for høy spenning. Dvs. startbatteriet har blitt ladet med kanskje opptil 15.5V da spenningen direkte fra dynamoen vil være ca. 14,4 + spenningsdifferanse over skilledioden. Det kan også være en medvirkende årsak til at Java regulatoren har oppført seg slik du beskriver. I instruksen skal en sensorkabel tilkobles startbatteri for å overvåke evt. overladning. Koble den fra og isoler enden pronto !! Sjekk for all del vannnivå på startbatteriet !! Bjørn Nå lurer jeg faktisk på om jeg skal gjøre motsatt, og forenkle hele oppsettet. En jeg snakket med på Java Sea mente at mye tyder på at skilledioden min ikke er helt frisk. I stede for å skifte diode lurer jeg på om jeg skal gjøre følgende: - sette inn den nye dynamoen med intern regulator og sense på start - beholde koblingen via startmotor til startbatteri - demontere skillediode og ekstern regulator og alle kablene - sette inn et spenningsstyrt relé mellom start- og forbruksbanken Fordel: - enklere opplegg - færre kabler som kan skape problemer - færre komponenter å feilsøke om noe svikter - ikke spenningstap Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 .............. Nå lurer jeg faktisk på om jeg skal gjøre motsatt, og forenkle hele oppsettet. En jeg snakket med på Java Sea mente at mye tyder på at skilledioden min ikke er helt frisk. I stede for å skifte diode lurer jeg på om jeg skal gjøre følgende: - sette inn den nye dynamoen med intern regulator og sense på start - beholde koblingen via startmotor til startbatteri - demontere skillediode og ekstern regulator og alle kablene - sette inn et spenningsstyrt relé mellom start- og forbruksbanken Fordel: - enklere opplegg - færre kabler som kan skape problemer - færre komponenter å feilsøke om noe svikter - ikke spenningstap Ser ut som en god plan ! Håper bare du får levert tilbake Java'n og får igjen penga ! PS! Jeg nevnte tidligere at direkteforbindelsen mellom dynamouttak og startbatteri antagelig har medvirket til at Java regulatoren har oppført seg med variabel ladespenning. Du hadde jo montert sensorledninger både på start- og forbruks- batterier sammen med tempsensorer. Da du startet testingen så ville jo regulatoren få to forskjellige referanse spenninger å jobbe med. Startbatteri fikk direktespenning fra dynamoen og Forbruksbatteri fikk den samme minus spenningsforskjellen over skilledioden. Forvirra regulator: Start batteriet fikk for høy spenning og regulatoren reduserer feltstrøm. Dermed faller også spenningen over forbruksbanken tilsvarende. Det medfører at forbruksbanken får for liten ladespenning og regulatoren gir på feltstrøm for å kompensere. Dermed får startbatteri for høy spenning igjen, og det hele gjentar seg. Ellers så er jeg enig med deg i å forenkle opplegget ! Og, som jeg nevnte tidligere, så bør du sjekke vann-nivået på startbatteri. Du har sikkert kjørt lenge med for høy ladespenning på starbatteriet ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 11.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Bra, da går jeg for det! Bare en ting jeg kom til å tenke på: Jeg har en Quick-lader for landstrøm. Den har to utganger koblet til hver si batteribank. Når ladingen starter og reléet åpner, vil alle batteriene bli én, stor batteribank. Det betyr at de to utgangene på laderen i prinsippet blir sammenkoblet. Er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2015 Ville gått for et skillerele. Sikkert det rimeligste. Dioden du har ser veldig lik ut den jeg har. Er jo dumt hvis det er noe galt med dioden nå når du har ny dynamo. Det er jo flere som setter en bryter på skillereleets minuskabel for å unngå at det kobler inn alle batterier ved lading fra land. Da gjelder det bare å huske på å slå bryteren på når du skal gå for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2015 Det er jo flere som setter en bryter på skillereleets minuskabel for å unngå at det kobler inn alle batterier ved lading fra land. Da gjelder det bare å huske på å slå bryteren på når du skal gå for motor. Det er jo en løsning, men er det nødvendig? Tar laderen eller batteriene skade av å lade med begge laderutgangene mot sammenkoblede banker? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.