Kaffelars Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Koblet ladekabelen fra skilledioden og målte rett på kabelen. 16V ved 500rpm og 32,5 ved 1000rpm. Er ikke 32V ekstremt mye? Dette er ene oppskriften på å drepe dynamoen. Koble tilbake ladekabel, start motor og koble fra ladac(napp ut multipluggen) og bruk ørene som turteller på veien tilbake. Ford'en trenger ikke spenning etter start, slå av alt forbruk og evt forbruk av strøm på turen blir kun oljetrykk + evt. andre instrumenter. Ha evt. bare ene batteriet tilkoblet, og du kan kjøre normalt. Mulig du trenger ny regulator ja, evt. bruke original om den sitter i dynamoen? ed. evt siste sjekk - har ladac god forbindelse til batteri minus? God tur hjem, dette går fint :) Redigert 30.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Dersom du har riktig koblet ledningsnett med skillediode ombord, så skal normalt senseledningen stå tilkoblet en plusspol i forbruksbanken. Har du mulighet for å koble den vekk fra skilledioden og sette denne på en plusspol på forbruksbanken istedet? EDIT: Ja, her høres det ut som andre feil. Støtter siste 2 innlegg. Når du nå har målt økende spenning på sensekabelpunktet ville jeg som siste sjekk teste om det er brudd eller dårlig kontakt i sensekabelen (eller plugger på denne), altså teste at den økende spenningen kommer helt fram til Ladac`en. Hvis det er høy spenning helt fram til den svarte boksen er det antagelig noe rivende galt med selve Ladac`en. Redigert 30.Mai.2015 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg ville i hvert fall ikke kjørt med ladekabelen frakoblet og reima på. Det er vel den beste måten å knekke dynamo på. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Nå har jeg målt spenninga mellom rød og svart kabel på Lafacen. Den høye spenninga kommer helt fram. Tror jeg følger rådet til Kaffelars og kjører båten hjem med Ladac frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har du forsøkt å justere ned settpunktet på Ladacen ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Har du forsøkt å justere ned settpunktet på Ladacen ? Hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Bak på Ladacen så skal der være en liten skru som du justerer med en skrutrekker. Iflg. bruksanvisning på en gammal 1204, så vil justering til høyre gi lavere spenning og til venstre høyere spenning. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Etter at jeg justerte på denne skruen må motoren ha et visst turtall for å lade. Når den først lader er alt som beskrevet tidligere. Antar dette bekrefter at regulatoren er problemet. Ladac-regulatoren er vel ikke lenger i salg. Er dette et godt alternativ: http://javasea.no/javasea/?avada_portfolio=tc-to&portfolioID=3526 Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 .......................t. Ladac-regulatoren er vel ikke lenger i salg. Er dette et godt alternativ: http://javasea.no/javasea/?avada_portfolio=tc-to&portfolioID=3526 Ja, denne ser ut til å passe bra. Den er litt mere avansert enn den gamle Ladacen med temperaturfølere og programmert ladeforløp. I tillegg så kan den benyttes på to dynamoer ved evt. dobbeltinstallasjon. Lurer på hva den koster ? Kan være noe for meg også! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 .................. Lurer på hva den koster ? Kan være noe for meg også! Svarer meg selv ! Fant den hos Maritm for kr. 1499,- https://www.maritim.no/java-sea-laderegulator-tc-to Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Og da har jeg bestilt den Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Ny regulator kom i posten i dag. Da blir det oppkobling til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Har montert ny regulator i helga, og nå er ladespenningen under kontroll. Den varierer ikke lenger med turtallet. Men ladelampen gløder fortsatt. Har strammet opp kilereimen, men det hjalp ikke. Regulatoren ser heller ikke ut til å variere spenningen slik den skal. Ved oppstart skal den starte å lade med 14,7V i 90 sekunder. Deretter skal ladespenningen reduseres med 30mV hvert 30. sekund ned til 14,4V.Spenningen målt på batteriet ved oppstart skal avgjøre hvor lenge den lader med 14,4V før ladespenningen reduseres til 13,8V. Jeg måler derimot en flat ladespenning på 13,5 V, målt på batteriet - etter skillediode. Når jeg måler på inntaket til dioden, får jeg en hurtig variasjon i spenningen fra ca. 12 V til ca. 14 V. Vanskelig å lese tallene på multimeteret fordi de endrer seg kontinuerlig. Tyder dette på at det fortsatt er noe galt i ladekretsen? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 (redigert) Jeg har villet kontaktet Javasea på deres kontaktside og linket til denne tråden. http://javasea.no/javasea/?page_id=11704 De må kunne gi deg et skikkelig svar på dine problemer, forutsatt at du har koblet korrekt iht anvisningen. De kan kanskje også komme med innspill her på forumet. De har jo førstegangskunnskap til egne produkter og vil kunne svare på evt. problemer med egen produserte varer ! Bjørn Redigert 7.Juni.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
index Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Høres ut som en defekt diodebro i mitt hode... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Høres ut som en defekt diodebro i mitt hode... Det kan godt være at diodebroen fikk seg en knekk da han brøt ladeforbindelsen til batteri og målte utgangsspenningen til hele 32.5 V. Koblet ladekabelen fra skilledioden og målte rett på kabelen. 16V ved 500rpm og 32,5 ved 1000rpm. .... Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tilde Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Nå som du er i gang med nytt opplegg bør du flytte senseledningen fra den nye regulatoren til plusspol på forbruksbanken. Det er her spenningsreguleringen skal ha "referansepunktet". Redigert 8.Juni.2015 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Nå som du er i gang med nytt opplegg bør du flytte senseledningen fra den nye regulatoren til plusspol på forbruksbanken. Det er her spenningsreguleringen skal ha "referansepunktet". Jeg har koblet den nye regulatoren etter anvisningen: - separate senseledninger på start og forbruk (+/- på forbruk og + på start) - temperaturføler på både forbruksbanken og dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 (redigert) Det kan godt være at diodebroen fikk seg en knekk da han brøt ladeforbindelsen til batteri og målte utgangsspenningen til hele 32.5 V.Skulle nok lest meg bedre opp på forhånd, ja. For sent nå. Hvis likeretteren er ødelagt, må jeg bytte hele dynamoen? Redigert 8.Juni.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Finner du ett av de få gjenværende firmaene som reparerer dynamoer, kan de som regel skaffe ny diodebru og skifte den. Går seff. an å gjøre det selv også, bare du får tak i delen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Diodebro er som regel ikke vanskelig å bytte. I alle fall ikke om de har skrudde tilkoplinger, som mange har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakt Svart 8.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Diodebro er som regel ikke vanskelig å bytte. I alle fall ikke om de har skrudde tilkoplinger, som mange har. Er det mulig å si om det er tilfelle her, utfra bildet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2015 Nei, du må åpne den. Diodebroen ligger inni. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakt Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Er det noe problem å kjøre noen småturer med dette før det blir reparert? Slik det er nå, ser det ut til at skilledioden fungerer som likeretter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Spørs hvordan du definerer småturer. Jeg ville ha fikset den så snart som mulig, belastningen kan bli unødig stor på andre komponenter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.