Jump to content

Ladespenningen og ladelampa følger turtallet


Frivakt

Recommended Posts

Koblet ladekabelen fra skilledioden og målte rett på kabelen. 16V ved 500rpm og 32,5 ved 1000rpm.

 

Er ikke 32V ekstremt mye?

Dette er ene oppskriften på å drepe dynamoen.

Koble tilbake ladekabel, start motor og koble fra ladac(napp ut multipluggen) og bruk ørene som turteller på veien tilbake. Ford'en trenger ikke spenning etter start, slå av alt forbruk og evt forbruk av strøm på turen blir kun oljetrykk + evt. andre instrumenter. Ha evt. bare ene batteriet tilkoblet, og du kan kjøre normalt.

Mulig du trenger ny regulator ja, evt. bruke original om den sitter i dynamoen?

 

ed. evt siste sjekk - har ladac god forbindelse til batteri minus?

God tur hjem, dette går fint :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Dersom du har riktig koblet ledningsnett med skillediode ombord, så skal normalt senseledningen stå tilkoblet en plusspol i forbruksbanken.  Har du mulighet for å koble den vekk fra skilledioden og sette denne på en plusspol på forbruksbanken istedet?

 

EDIT:  Ja, her høres det ut som andre feil. Støtter siste 2 innlegg.

 

Når du nå har målt økende spenning på sensekabelpunktet ville jeg som siste sjekk teste om det er brudd eller dårlig kontakt i sensekabelen (eller plugger på denne), altså teste at den økende spenningen kommer helt fram til Ladac`en. Hvis det er høy spenning helt fram til den svarte boksen er det antagelig noe rivende galt med selve Ladac`en.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

.......................t.

 

Ladac-regulatoren er vel ikke lenger i salg. Er dette et godt alternativ:

 

http://javasea.no/javasea/?avada_portfolio=tc-to&portfolioID=3526

 

Ja, denne ser ut til å passe bra. Den er litt mere avansert enn den gamle Ladacen med temperaturfølere og programmert ladeforløp. I tillegg så kan den benyttes på to dynamoer ved evt. dobbeltinstallasjon.

 

Lurer på hva den koster ? Kan være noe for meg også! :smiley:

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har montert ny regulator i helga, og nå er ladespenningen under kontroll. Den varierer ikke lenger med turtallet. Men ladelampen gløder fortsatt. Har strammet opp kilereimen, men det hjalp ikke.  

 

Regulatoren ser heller ikke ut til å variere spenningen slik den skal. Ved oppstart skal den starte å lade med 14,7V i 90 sekunder. Deretter skal ladespenningen reduseres med 30mV hvert 30. sekund ned til 14,4V.
Spenningen målt på batteriet ved oppstart skal avgjøre hvor lenge den lader med 14,4V før ladespenningen reduseres til 13,8V.

 

Jeg måler derimot en flat ladespenning på 13,5 V, målt på batteriet - etter skillediode. Når jeg måler på inntaket til dioden, får jeg en hurtig variasjon i spenningen fra ca. 12 V til ca. 14 V.  Vanskelig å lese tallene på multimeteret fordi de endrer seg kontinuerlig.

 

Tyder dette på at det fortsatt er noe galt i ladekretsen?

Link to post

Jeg har villet kontaktet Javasea på deres kontaktside og linket til denne tråden.

 

http://javasea.no/javasea/?page_id=11704

 

De må kunne gi deg et skikkelig svar på dine problemer, forutsatt at du har koblet korrekt iht anvisningen.

 

De kan kanskje også komme med innspill her på forumet. De har jo førstegangskunnskap til egne produkter og vil kunne svare på evt. problemer med egen produserte varer !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Høres ut som en defekt diodebro i mitt hode...

 

Det kan godt være at diodebroen fikk seg en knekk da han brøt ladeforbindelsen til batteri og målte utgangsspenningen til hele 32.5 V.

 

Koblet ladekabelen fra skilledioden og målte rett på kabelen. 16V ved 500rpm og 32,5 ved 1000rpm.

....

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Nå som du er i gang med nytt opplegg bør du flytte senseledningen fra den nye regulatoren til plusspol på forbruksbanken. Det er her spenningsreguleringen skal ha "referansepunktet".

 

Jeg har koblet den nye regulatoren etter anvisningen:

- separate senseledninger på start og forbruk (+/- på forbruk og + på start)

- temperaturføler på både forbruksbanken og dynamo

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...