Tingbo Startet 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2015 (redigert) Testet giver i plastpose med vann mot skrog i dag og fikk vedlagt bilde. Skal det være sånn? Redigert 30.Mai.2015 av Tingbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Får ikke lastet opp bildet og får ikke lov til å slette innlegget heller. Gir opp Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Jeg har giveren innvendig i olje. Får ikke opp noe vettigt bilde jeg heller på skjermen, men virker helt perfekt når båten kommer på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Var det noe sånt du så? Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Prøver igjen Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Båten ligger i havna og dybden stemmer, men jeg synes forstyrrelsene øverst (det røde beltet) er litt vel dominerende. Har mistanke om dobbelt skrog men er ikke sikker... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Det er bunnen på båten som "flagrer". Etter at senderen er slått av fortsetter bunnen å svinge. Det er ingenting som demper. For å illustrere. Jeg gjorde et eksperiment for en tid siden. Denne er fra et annet lodd jeg har i båten. Bildene er tatt på samme tid. Svingerne står ca 60 cm. fra hverandre. Like svingere, like lodd. Forskjellen er at på dette bildet står svingeren i et blister 10 cm. under båten. På det første bildet står den i en tank inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 Er forstyrrelsene fra bunnen et problem, og vil de evt være mindre plagsomme ved større dybder? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Umulig å si. Det er altfor mange ukjente faktorer ved innvendige svingere. En annen sak er at lyden løper løpsk ved å prøve seg fram med en pose fylt med vann. Lydhastigheten i glassfiber er ca. 2700 m/s og i vann ca 1480 m/s. Det gir en kraftig reflektor. Lyden blir reflektert inn i posen igjen og møter så luft med ca 340 m/s. Det er en nesten perfekt reflektor. Det oppstår kraftig ringing. Å prøve seg fram med en pose fylt med vann sier bare at du har prøvd deg fram med en pose fylt med vann. Det sier ingenting om sluttresultatet når svingeren er montert. Innvendig svinger er alltid en dårlig ide. Du mister mye energi og direktivitet. Skal du på død og liv ha svingeren innvendig er det kun en måte å gjøre det på. Skaff en bit med soilrør med gjenger i enden og et endelokk. Lim en tilpasset del av røret fast i bunnen, monter svingeren i lokket og fyll røret med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 (redigert) Redigert 31.Mai.2015 av Tingbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tingbo Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2015 Funka som en drøm da jeg kom ut av havna. Er usikker på om den vil vise fisk, men bildet er uten forstyrrelser (fortsatt i plastpose) og korrekt mht dybde. Har bare testet til 80m men det er tilstrekkelig uansett. Har markert området og kommer til å feste den innvendige Airmar-giveren der (fulgte med rør for justering av vinkel). Takk for kommentarer og innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.