Jump to content

Innvendig montering av giver til ekkolodd

Tingbo

Recommended Posts

Det er bunnen på båten som "flagrer".

Etter at senderen er slått av fortsetter bunnen å svinge. Det er ingenting som demper.

For å illustrere.

Jeg gjorde et eksperiment for en tid siden.

Denne er fra et annet lodd jeg har  i båten.

Bildene er tatt på samme tid. 

bilde

Svingerne står ca 60 cm. fra hverandre. Like svingere, like lodd.

Forskjellen er at på dette bildet står svingeren i et blister 10 cm. under båten.

På det første bildet står den i en tank inne i båten.

Umulig å si.

Det er altfor mange ukjente faktorer ved innvendige svingere.

En annen sak er at lyden løper løpsk ved å prøve seg fram med en pose fylt med vann. Lydhastigheten i glassfiber er ca. 2700 m/s og i vann ca 1480 m/s. Det gir en kraftig reflektor. Lyden blir reflektert inn i posen igjen og møter så luft med ca 340 m/s. Det er en nesten perfekt reflektor. Det oppstår kraftig ringing.

Å prøve seg fram med en pose fylt med vann sier bare at du har prøvd deg fram med en pose fylt med vann. Det sier ingenting om sluttresultatet når svingeren er montert.

Innvendig svinger er alltid en dårlig ide. Du mister mye energi og direktivitet.

Skal du på død og liv ha svingeren innvendig er det kun en måte å gjøre det på. Skaff en bit med soilrør med gjenger i enden og et endelokk. Lim en tilpasset del av røret fast i bunnen, monter svingeren i lokket og fyll røret med vann. 

Funka som en drøm da jeg kom ut av havna. Er usikker på om den vil vise fisk, men bildet er uten forstyrrelser (fortsatt i plastpose) og korrekt mht dybde. Har bare testet til 80m men det er tilstrekkelig uansett. Har markert området og kommer til å feste den innvendige Airmar-giveren der (fulgte med rør for justering av vinkel). Takk for kommentarer og innspill?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...