Jump to content

tips til rep. av glassfiberskrog og valg av maling & bunnsmøringFW

Henskatt

Recommended Posts

Hei, Jeg har nylig kjøpt meg en 16 fots båt med en skade på undersiden av skroget. Det er ikke hull gjennom, men vil legge inn litt glassfiber igjen så den tåler en støyt igjen. jeg har brukt glassfibermatte og polyester før, men lurer på hvordan man skal gå fram for å få et bra resultat som varer lenge. Lurer også da på om det er brukbart med dette fra biltema? 

Når jeg blir ferdig med reparasjonen av glassfiberen lurer jeg også på hva slags maling jeg skal bruke, 1 eller 2 komponent? og hva slags bunnsmøring som skal brukes i ferskvann?

Resultatet trenger ikke se så alt for fint ut, så lenge det holder.

Jeg er nybegynner i området så alle råd tas imot med takk.

Mvh Henrik

bilde

bilde

Redigert av Henskatt (see edit history)

Jeg lappet for ikke lenge siden. Her er tipsene jeg har fått/tatt til meg:

Det er vel mange meninger rundt dette med maling, men de fleste ser ut til å anbefale 2 komp epoxymaling hvis det er under vannlinjen.

Når du skal legge glassfiber sies det at du skal slipe vekk all skadet glassfiber, og gradere kantene ned til der det er dypest. Så legger du en liten matte i bunne av gropen du har slipt, riv til lappene isteden for å klippe. Så en litt større lapp, så en enda større osv. osv. til du har nådd riktig høyde. 

Du kan ikke legge for mange lag i gangen, da blir det for varmt.

Temperaturen i rommet/ute mens du legger bør være mellom 15 og noen og tjue, jeg husker ikke.

Det mest effektive å slipe med er en sliperondell på vinkelsliper.

Redigert av erlend mb (see edit history)

Slipe orntlig rent der skaden er (40/60 papir) eksentersliper, eller stålrasp på vinkelkutter,tar fort så pass litt på:-) og 10,15cm rundt,fas ut i null ut mot endene, bort med dårlig glassfiber. Legg noen remser som overlapper hverandre, (liten først.) slik bygger du opp igjen. Slipe slett så på med topcoat,primer,bunnstoff.

Mange gode råd her.

Husk å rengjøre så godt som mulig før slipingen (grovt papir på eksentersliper er som nevnt gull) så du ikke sliper urenhenter inn i materialet.

Jotun antipest 2-komp epoxyprimer kan legges direkte på glassfiberen slik at du slipper gelcoat (hvis du legger gelcoat MÅ du kjøpe en som herder i luft eller sørge for herding ved å fjerne lufttilgangen!).

Ta en kikk på videoen til denne karen fra Boat Works: https://www.youtube.com/watch?v=Zka0i0SOGd8

Der får du forklart godt hvordan dette gjøres og hvorfor.

Du bør unngå mer enn 2-3 lag (med sparsom bruk av epoxy / polyester) fordi herdeprosessen i seg selv skaper varme. Er det riktig temperatur og du legger for mange lag vil det kunne selv-antenne (eller "bare" skape en dårlig støp på grunn av varmeutviklingen).

PS: Spar deg MYE bryderi og kjøp epoxy og glassfiberVEV. Det krever hansker til en hver tid, men er mye enklere å jobbe med, gir sterkere støp og krever ikke maske.

Redigert av Hansvik165 (see edit history)

Takk for råd. 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-2000023907/

Var det slik du mente Hansvik165? 

Det går ikke ann å bruke noe sånt? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-O-125-mm-2000024057/

har ikke tilgang til luft der jeg skal jobbe med det. og er det veldig vart på støv etter at duken er lagt? Er mulig at jeg må stå ute med det, og da kan det fort komme en liten støvsky.

Det med maling, jeg har hørt at noen typer 2komponent sprekker om det blir lagt oppe på 1komponent, er det noen fare for det? tenkte jeg like greit skulle male hele delen som er under vannlinjen med det samme jeg driver på. Og hva anbefales å påføre malingen med?

Og er det noen som har noe tips om bunnsmøring? Tenkte kanskje det var noen spesielle typer i forhold til ferskvann og dyreliv?

Mange gode råd her.

Husk å rengjøre så godt som mulig før slipingen (grovt papir på eksentersliper er som nevnt gull) så du ikke sliper urenhenter inn i materialet.

Jotun antipest 2-komp epoxyprimer kan legges direkte på glassfiberen slik at du slipper gelcoat (hvis du legger gelcoat MÅ du kjøpe en som herder i luft eller sørge for herding ved å fjerne lufttilgangen!).

Ta en kikk på videoen til denne karen fra Boat Works: https://www.youtube.com/watch?v=Zka0i0SOGd8

Der får du forklart godt hvordan dette gjøres og hvorfor.

Du bør unngå mer enn 2-3 lag (med sparsom bruk av epoxy / polyester) fordi herdeprosessen i seg selv skaper varme. Er det riktig temperatur og du legger for mange lag vil det kunne selv-antenne (eller "bare" skape en dårlig støp på grunn av varmeutviklingen).

PS: Spar deg MYE bryderi og kjøp epoxy og glassfiberVEV. Det krever hansker til en hver tid, men er mye enklere å jobbe med, gir sterkere støp og krever ikke maske.

topcoat er gelcoat tilsatt voks.

Ok, takk. høres veldig greit ut.

Da er prosedyren altså:

Vaske godt, slipe vekk alt løst av gammel glassfiber med grovt papir og gradere kantene, så vaske godt med aceton eller lignende, legge en liten duk i senter, og så bygge seg utover. Pusse litt så det ser greit ut, ha på primer og la det tørke, så ha på bunnstoff?

Takk for råd. 

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Glass--og-karbonfiber/Glassfibervev-2000023907/

Var det slik du mente Hansvik165? 

Det går ikke ann å bruke noe sånt? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Flapdisc-O-125-mm-2000024057/

har ikke tilgang til luft der jeg skal jobbe med det. og er det veldig vart på støv etter at duken er lagt? Er mulig at jeg må stå ute med det, og da kan det fort komme en liten støvsky.

Det med maling, jeg har hørt at noen typer 2komponent sprekker om det blir lagt oppe på 1komponent, er det noen fare for det? tenkte jeg like greit skulle male hele delen som er under vannlinjen med det samme jeg driver på. Og hva anbefales å påføre malingen med?

Og er det noen som har noe tips om bunnsmøring? Tenkte kanskje det var noen spesielle typer i forhold til ferskvann og dyreliv?

Ja, en slik glassfibervev. Husk at du da ikke kan bruke polyester (da bruker man CSM).

Flapdisc fungerer ypperlig til grovarbeidet hvis du er forsiktig. Velg en som ikke er myk, fluffy eller hva jeg skal kalle det. Tror den du linka til der er for myk. Mener å ha testa den. Som flere skriver er det en fordel at du graderer (som på videoen) rundt skaden. Du må pusse med papir for å få en så jevn flate at du unngå luftbobler i støpen din. Begynn med en flapdisc og gå over til eksentersliper når du har tatt det verste.

Bruk rulle til maling (velg noe som tåler 2-komp (ikke BT, de s*ger)

topcoat er gelcoat tilsatt voks.

Som herder i luft, korrekt. Nå skal han karen på Biltema, og der har de noe som heter Topcoat, men som ikke er Topcoat (gelcoat+voks).. Ref. denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/21657-topcoat-fra-biltema-erfaringer/

Redigert av Hansvik165 (see edit history)

den er god, tenkte jeg bare skulle kjøpe glassfiber og det på biltema, men hadde tenkt å ta meg en tur på maxbo eller noe for grunning/maling. 

Tenkte det er best å reise en plass de har litt peiling på slik.

Har tenkt på å droppe bunnsmøring siden den skal i ferskvann og har forstått det sånn at det ikke er nødvendig da, så da tenkte jeg å bare bruke anti-pest først og så en topcoat etterpå der skaden er, går dette ann, eller skal jeg ha på anti-pest så bunnstoff?

Tenkte å bruke disse:

Antipest

Og

Topcoat

eller

Bunnsmøring ? eller alle 3?

den er god, tenkte jeg bare skulle kjøpe glassfiber og det på biltema, men hadde tenkt å ta meg en tur på maxbo eller noe for grunning/maling.

Tenkte det er best å reise en plass de har litt peiling på slik.

Har tenkt på å droppe bunnsmøring siden den skal i ferskvann og har forstått det sånn at det ikke er nødvendig da, så da tenkte jeg å bare bruke anti-pest først og så en topcoat etterpå der skaden er, går dette ann, eller skal jeg ha på anti-pest så bunnstoff?

Tenkte å bruke disse:

Antipest

Og

Topcoat

eller

Bunnsmøring ? eller alle 3?

1.topcoat. 2.antipest. 3. Bunnstoff. Etter maling med topcoat så må du pusse 100-120papir slik at du får feste for antipest. Jotun som du linker til er ikke topcoat. Men topgloss som er lakk til over vannlinjen. Redigert av boble65 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...