Jump to content

Lekkasje i akterstavn. (tresfjord trebåt)

Eva-Anne

Recommended Posts

Hei, har en lekkasje i akterstavn i båten. det kommer opp fra bekke som ligger der, noen som har noe tips til hva jeg kan bruke for og tette det mens båten står på sjøen? har prøvd med stay afloat og lagt det overalt der det siver inn vann, men det løsner litt etter hvert og må da ned å presse det nedi igjen. tips mottas med stor takk :)

Prøvd smør eller kokosfett? Spesielt smør klistrer seg godt selv til fuktig tre, og så lenge det er litt kjølig der nede holder det seg stivt. Men ut fra hva du skriver at StayAfloat ikke klarer feste seg skikkelig går jeg ut fra at treet er rimelig vasstrukkent. Du kan prøve å lage til en slags forskaling til StayAfloat'en slik at den ikke løsner så lett, men det lureste er nok å få kommet deg opp på land med båten for grundigere sjekk så fort som mulig, i alle fall hvis lekkasjen har oppstått plutselig. En trebåt som ligger på sjøen (ferdig trutnet) skal ikke begynne å lekke av seg selv, da er det i så fall råte av trevirke eller tæring på festemidlene som er grunnen. Hvis ikke du har vært borti bunn da, har du det kan det jo ha blitt slått løs diverse som fører til lekkasje.

den lak der bake tidliere også, så vi tok båten på slip for vårpuss å fant noen gliper i treverke, der smurte vi inn tec7 å trudde det ble bra, men oppdaget at det fortsatt kom inn litt vann når vi satte den ut, får prøve å lage en form for forskaling. hvordan blir det viss jeg varmer opp bekk å renner nedi? 

Legger du ut et bilde av lekkasjen er det lettere å komme med mer konkrete forslag, men kan prøve meg på noen mer universelle forslag :wink:

Du mener gliper som alltid er under vann? Virker treet der mykt? I så fall burde du heller skifte bord, eller eventuelt få skjært vekk de myke områdene og limt i noe friskt tre. Hvis det gliper mellom bord og akterstevn ville jeg ha gått over rekspikeren (ev. skruene hvis det er brukt) for å se om disse er tært så mye at de ikke lengre har funksjon. Tec7'en bør vekk om det er festemidlene som er dårlige, du kan heller legge i en streng etter du har fått trukket bordene inntil stevnen igjen.

Er det en kravellbygget båt? I så fall, gjerne bordene trenger litt nytt drev? En liten drivejobb kan gjøre underverker for lekkasjer i gamle kravellbygde båter :smiley: Hvis båten er klinkerbygget kan det være den trenger en gjennomgang av saumen/naglene.

Hvis sprekkene er under vannlinja (og det ikke er festemidlene som er tært) og du ikke ønsker gjøre et alt for omfattende arbeid kan du rive ut Tec7'en for å erstatte denne med asfaltkitt, f.eks. Farm eller tilsvarende, i sprekkene. Så kan du kline på et godt lag med asfaltkitt i tillegg til sprekkene slik at kittet overlapper sprekkene skikkelig for så å feste på blylapper med kobbertacs (små kobberspiker med stort hode) for å holde på kittet under gange (tenker altså her utvendig behandling).

Å smelte bek og la få renne ned over lekkasjeområdene på innsiden har jeg ikke tro på. Bek har minimal tettende virkning og forblir ikke elastisk, det er den undeliggende drivingen av bordene som holder det tett (snakker her om dekk og for skrog som er kravellbygget, ikke klinkerbygget).

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg hadde det samme problemet på en Kjøpstadsnekke. Vannet piplet opp rundt beken. En grundig undersøkelse viste at kjølen var angrepet av lutråte. Vannet trakk inn rett gjennom treverket. I mitt tilfelle måtte kjølen skiftes i nesten halve båtens lengde. Det ble billigere å skifte båt( til plast...)Prøv å gå løs på kjølen din med en kraftig syl. Stikk hardt. Hvis treverket er i bra stand skal du ikke få sylen mer enn 0,5 - 1cm inn. I mitt tilfelle forsvant sylen inn til skaftet enkelte plasser. Jeg reagerer spesielt på det du sier om "gliper i treverket". Lutråte atrer seg ved at bindevevet i treverket går i oppløsning, slik at selve treverket, kall det gjerne årringene, blir liggende løse, lagvise, uten å sitte fast i hverandre. Dette gjør at du faktisk kan plukke tilsynelatende fint treverk fra hverandre med fingrene. Jeg ser at du er fra Smøla. Prøv å ta en prat med Douglas Wilmot på Mellomverftet i Kristiansund. Hvis du er villig til å legge noen kroner i prosjektet, kommer han gjerne utover og undersøker båten din. Han er ekspert på dette.

Redigert av Lady B (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...