Jump to content

Problemer med mottak Standard Horizon VHF

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Har montert en Standard Horizon VHF fra maritim i båten. Jeg sliter med å få mottak på den, avstanden vi har prøvd er ca 10nm , den andre båten hører meg tydelig men jeg mottar ikke det han sender , har prøvd med en annen båt også og den mottar mitt kall men jeg mottar ikke hsn, altså problemet ligger hos meg.

Men kan det være antennen som mottar dårlig og sender bra? Eller er det vhfen som er dårlig ? Jeg har en rt2048 liggende som jeg skal montere men mangler høyttaler så får ikke testet med denne enda ?

Vet ikke navnet på antennen men den er standard 1m ca og loddet plugg i enden.

Noen som har vært borti lignende ?

Har du testet opp mot nærmeste kystradiostasjon - Rogaland - har du sjekket at du har en grei antenne (koblinger ok). Hvilken kanal teste dere på, sikker på at radioen din står på INT i kanalvalget (sjekk display)

10nm er en lang avstand for signal mellom to båter, i alle fall når vi snakker om fritidsbåt, krever god antennehøyde på begge som regel.

Setter ei krone på at det er ett antenneproblem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Har du mottaker i Dual Watch, og det sendes til deg på den kanalen du lytter i tillegg til 16, så tar den selvsagt i mot, det er derfor det heter Dual Watch.

Det at du sender betyr nødvendigvis ikke at du tar i mot, det finnes det mange eksempler på.

Squelch er greit å sjekke, den må som regel justeres underveis ettersom forholdene endrer seg.

Om du ikke får tak på det, få noen til å sjekke opplegget ditt, måle antenna.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...