Sleipner93 Startet 31.Mai.2015 Del på Facebook Startet 31.Mai.2015 Hei. Har montert en Standard Horizon VHF fra maritim i båten. Jeg sliter med å få mottak på den, avstanden vi har prøvd er ca 10nm , den andre båten hører meg tydelig men jeg mottar ikke det han sender , har prøvd med en annen båt også og den mottar mitt kall men jeg mottar ikke hsn, altså problemet ligger hos meg. Men kan det være antennen som mottar dårlig og sender bra? Eller er det vhfen som er dårlig ? Jeg har en rt2048 liggende som jeg skal montere men mangler høyttaler så får ikke testet med denne enda ? Vet ikke navnet på antennen men den er standard 1m ca og loddet plugg i enden. Noen som har vært borti lignende ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Har du testet opp mot nærmeste kystradiostasjon - Rogaland - har du sjekket at du har en grei antenne (koblinger ok). Hvilken kanal teste dere på, sikker på at radioen din står på INT i kanalvalget (sjekk display) 10nm er en lang avstand for signal mellom to båter, i alle fall når vi snakker om fritidsbåt, krever god antennehøyde på begge som regel. Setter ei krone på at det er ett antenneproblem. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mulligan Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Jeg har en rt2048 liggende som jeg skal montere men mangler høyttaler 2048 har bransjens største innbygde høyttaler. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Hei, Så lenge de andre hører deg på 10 nm så er det ingen ting i veien med antenneinstallasjonen. Da er det 3 muligheter jeg kan tenke meg. Squelch er feiljustert slik at mottakeren ikke åpner Du har har VHF en i dual watch. Da vil den ikke sende. Selve mottakeren er defekt Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 31.Mai.2015 Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Har du mottaker i Dual Watch, og det sendes til deg på den kanalen du lytter i tillegg til 16, så tar den selvsagt i mot, det er derfor det heter Dual Watch. Det at du sender betyr nødvendigvis ikke at du tar i mot, det finnes det mange eksempler på. Squelch er greit å sjekke, den må som regel justeres underveis ettersom forholdene endrer seg. Om du ikke får tak på det, få noen til å sjekke opplegget ditt, måle antenna. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Herman Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Vedder en tier på at squelch er stil for kraftig. Den skal justeres akkurat på riktig side av der det suser kraftig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
TasleT Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Autosquelsh på? Gir kanskje litt for mye squelsh.. Kanskje manuell innstilling hjelper. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Siglo Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg har lignende problem. Rogaland radio hører meg klart og tydelig, men jeg har utrolig dårlig mottak. Simrad RD68, antenne i mastetopp. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
Benji Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg har lignende problem. Rogaland radio hører meg klart og tydelig, men jeg har utrolig dårlig mottak. Simrad RD68, antenne i mastetopp. Sjekk antenna. Sjekk koblinger, i masta, da har du også en kobling ett sted nær mastefoten, denne er ofte årsaken. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
baatsman Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Enkelte bruker RG 58 kabel på for lange strekk. Over en ca 12m må du bruke lavtaps-kabel samt gode konnektorer. Viktig også å måle antennen etter montasje med et SWR meter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Siden TS høres klart og tydelig på avstand er det tydeligvis ikkeno galt med antenna. Det ligger i apparatet. Antenna betyr lite for mottak bare den er lang nok. På radioen i furtebua har jeg en ledningstump på en meter som antenna. Hører fint trafikk i Strømstadområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.