Jump to content

Gass: Reparasjon av overgang mellom kobberrør og gummislange

jonsverre

Recommended Posts

Hei!
Har byttet komfyr i båten. I den anledning har jeg to ting jeg må fikse:

Overgangen fra kobberrør over til gummi var i dårlig forfatning, gummislangen er korrodert fast til 90 graders bendet. Etter litt mekk for å få løs slangen, røyk kobberrøret i overgangen til den gjenga "tappen" / "unionen". 

Jeg tenker å skaffe et nytt 90 bend, "tapp" og gummislange. Kan jeg bare renskjære kobberrøret med f.eks. en dremel med stålblad, sette inn ny støttehylse og skru det fast til den nye "tappen"?

Og den nye dometic-komfyren kommer med et ugjenget 8mm stålrør hvor gassen skal kobles til, kan jeg bare feste gummislangen her med slangeklemmer?

Har ikke gjort gassjobb før, så alle råd tas i mot med takk, 

mvh
jonsverre

bilde

bilde

Redigert av jonsverre (see edit history)

Om kobberrøret har hengt fritt ett stykke, ( lengre enn ca 30cm)fra koplingen og bort til første klammring. Kan det over tid h fått så mye bevegelse fra stamping i sjø og motor vibrasjoner at det er blitt hardt og sprøtt. Da vil det knekke slik du beskriver. Om røret har flere steder der det kan tenkes å være utsatt for tilsvarende belastninger, så bør det byttes.

Aileen ll

Hei dere, 

nei resten av rørsystemet ser bra ut. At kobberet røk var ikke så rart, jeg jobbet ganske hardt for å få løsnet på de korroderte delene. Kobberrøra er både tynne og myke (naturlig nok da det er kobber :smiley: ). Anlegget sitter forøvrig i en europeiskbygget båt fra 2004. 

Er det noen som kan hjelpe med med mine spørsmål i første-innlegget?

Min gasskomfyr som ble lagt opp 2012 så er slangen skrudd rett på komfyren mener jeg.

Har ikke kobber i gass anlegget i det hele tatt.

slange fra tank som står i lukket boks med drenering i bunn med slange ut skutesiden.

Så videre fra tank til lekasjetester så til komfyren.

Brukt 2 slange klemmer der det er plass.

Nå er ingen av mine slanger lengre enn 1m ca.

Det kommer litt ann hvor lange strekk du har.

Er vel ikke lov med slange over 1-1,5m tror jeg.

https://lovdata.no/d...1983-10-20-1580

https://lovdata.no/d.../1994-10-05-919

Ta med delene til TESS og forklar problemet.

Husk to slangeklemmer på slangen til den nye komfyren.

Når alt er koplet  sjekk at alle gassbluss er stengt , åpne for gassen  og sjekk bruk  lekkasjetester  og sjekk at det ikke bobler i glasset og at det er nok olje i glasset.

Test alle  bluss steng gassen til blussene, sjekk så lekkasjetesteren igjen. steng gasskranen til komfyren etter bruk.

Tilslutningsslangenes lengde skal være minst mulig og ikke over 1,2 m

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei !

Ser at du har ferdig klemte slangekuplinger (ikke slange klemme) Maritim hadde det i forskjellige lengder tidligere.

Du mangler også en klem kopling i 90% som settes rett innpå det glatte røret som fra komfyr.Så slange skrud på den og innpå røret.

Om du har anledning til å utføre dette selv eller sette det bort til autorisert verksted får andre diskutere. :smiley:

Finnes i mange varianter.

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...