Jump to content

Erfaringer med Bavaria 33 Cruiser (2005-07)

Haltenbanken

Recommended Posts

Har hatt en egen tråd som hetter fra "Motorbåt til seilbåt" og sondert noen måneder ulike typer seilbåter, bla Bavaria 33, 36, 37 og 38. Nå vurderer jeg Bavaria 33 Cruiser, men er usikker på om den blir for liten. Sålangt jeg kan vurdere er den nærmere en 35 foter enn en 33 foter.

Det er denne båten og ikke den nye Bavaria 33:

http://arkiv.lundebaat.no/default.asp?page=boat.asp&fid=1035

Skroglengdene på de ulike modellene jeg har vurdert ser slik ut:

10,65 m (B33)
10,76 m (B35)
11,40 m (B36)
11,35 m (B37)
11,39 m (B38)

Og her er det jo egentlig ikke store forskjellen, men det er sikkert andre ting dere kan kaste lys over. Er Bavaria 33 Cruiser en OK seilbåt, eller blir det en sesong eller to, og så må man opp i noe større? :-) Vi er i prinsippet 4 som drar på tur. 2 voksne og 2 barn. Og turseiling, helgeturer og ferie er målet.

Det jeg er litt ute etter er jo om seilarealet (som selvsagt er en av variablene her), tyngden, riggen osv, gjør at B33 fort blir for liten.
Redigert av Haltenbanken (see edit history)

Jeg kan føye til at den nye Bavaria 33 Cruiser ala 2015 er 9,99 m lang. Interessante forskjeller og det betyr vel at de litt eldre seriene hadde bedre plass om bord.

Noen synspunkter på Bavaria 33 Cruiser (modellserie 05-07) som seilbåt, bobåt osv?

Jeg har fått noen positive IM-er om båten tidligere. Hadde vært artig og høre om det var flere med gode eller mindre gode erfaringer.

• 6 år senere...
Haltenbanken skrev On 31.5.2015 at 22.49:

Er Bavaria 33 Cruiser en OK seilbåt, eller blir det en sesong eller to, og så må man opp i noe større?

Jeg tror kanskje at mangelen på svar skyldes at spørsmålet ikke henger på greip. At en spesifikk seilbåt ikke er OK gjør ikke at en uspesifisert større seilbåt er bedre.

Det neste trådstarter spør om er om seilareal, tyngden og riggen gjør at B33 blir for liten. Dette spørsmålet gir heller ikke så mye mening så lenge TS ikke spesifiserer hva han egentlig ønsker seg av egenskaper.

Seilegenskaper?

Maks skroghastighet?

Hardvindsegenskaper?

Singelhandegenskaper?

Ståhøyde i alle lugarer?

Stueplass til jolle?

Varmtvann på hekken??

Jeg har drukket øl i en Bavaria 33 MK1 (i havn) og det overveldende inntrykket var at B33 er en turseiler med fokus på bokomfort og hvor alt av seilgarnityr var underdimensjonert. Et litt slarkete ror kombinert med rulleseil av kjip kvalitet forsterket også inntrykket av at dette kan være en fin turbåt for familier. Utover det har jeg hverken erfaring eller dypere innsikt.

On 6/1/2015 at 10:51 AM, Haltenbanken said:

Jeg kan føye til at den nye Bavaria 33 Cruiser ala 2015 er 9,99 m lang. Interessante forskjeller og det betyr vel at de litt eldre seriene hadde bedre plass om bord.

Ikke nødvendigvis. Du må også ta hensyn til bredden, nye seilbåter er bredere enn eldre konstruksjoner med samme lengde. Dette er en generell betraktning, jeg vet ikke hvordan det forholder seg med Bavaria 33 2015 modell sammenlignet med 2006/2007 modellen.

Vel, i dette tilfellet har du fått en helt konkret tilbakemelding om opplevd kvalitet på ett spesifikt element ved Bavaria 33 MK1, i tillegg til en synsing om forskjell på gamle vs nye Bavaria. Og så har vi holdt tråden høyt opp på siden slik at flere får den med seg. Synes det er god innsats, jeg :wink:

Hadde en 38 cruiser fra 2009 noen sesonger. Kjempe båt på plass og seilte helt greit, ikke noe skarpseiler, men overraskende bra i følge en kamerat som seiler mye regatta.  Hadde klassisk storseil som var relativt nytt. 

ellers var båten kjempe å oppholde seg i og stor for størrelsen, sammenlignet med f.eks Hanse. 
god tilkomst til teknisk utstyr og ryddig el-anlegg. 

selvfølgelig ikke finish og lignende som mer kostbare båter, men en båt vi var veldig fornøyd med som 4 stk. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...