Kapitan Vertolet Startet 1.Juni.2015 Del på Facebook Startet 1.Juni.2015 De aller fleste av oss er nå ute av vinterdvalen og da følger etter hvert det uunngåelige faktum at vi må fylle opp drivstofftanken.... Hvis vi skal være litt egoistiske så fyller vi der det er ikke så altfor dyrt. Hvis vi vil støtte den-eller-den Marinaen istedet så er jo det også helt greit... Uansett: Jeg vil herved oppfordre alle her på Båtplassen.no til å bruke Drivstoffbørsen vår aktivt. For de som er ukjent med Drivstoffbørsen vår så finnes den i den blå menylinja på toppen av skjermen. Ha en flott sesong!! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Støttes! Og du, jeg har gjort min plikt og kommer til å fortsette med det! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Takk for sparket bak :-) Har 3 stk jeg kan oppdatere nå Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Aq 28 Ht Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Støttes, skal snart fylle. Forslag til drivstoffbørsen Savner en kolone for dieselkavlitet også, slik at vi med common rail motorer, kunne styre unna de som selger MGO. Det hadde også blitt enklere samenlignet same produkt mot hverandre. Kan være et problem å få opplysning på hva som selges, men er det som fylles grønt, så er det forhåpentligvis anlegg diesel. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Diet burde legges betydelig større press på marinaer og bunkersanlegg generelt for å få de til å vise klart og tydelig eksakt hvilket produkt de selger. Det burde vært krav om spec-sheeten fra norsk petroleuminstitutt som plakat på pumpa. Om alle hadde spurt samt på forhånd satt seg litt inn hvilke alternativer som finnes (bare 3 fargede avgiftsfrie) så hadde mye vært gjort. Samt at man antagelig hadde fått annleggsdiesel flere steder enn i dag. Og det nytter ikke se på fargen da alle avgiftsfrie er grønne (Anleggsdiesel, fyringsolje og MGO). Og for n'te gang: EN590 finnes ikke som farget avgiftsfri. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Nå er vel Anleggsdiesel godt innen for EN590 norm. og uten BIO. I 2012 sa Statoil dette da jeg spurte om hva de solgte. Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc. MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våremarine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer. Ser at ESSO ikke har annen avgiftsfri disel enn Anleggsdiesel. ESSO Fyringsolje nr 1 ESSO Fyringsolje nr 1 svovelfri ESSO Anleggsdiesel (avgiftsfri) Esso Auto Diesel Olje (ADO) Esso Blyfri 95 Smøreoljer Redigert 1.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Anleggsdiesel er vel bedre for vårt bruk enn EN590 autodiesel da den ikke inneholder bio, men har til gode å se et ofisielt dokument som sier den er EN590. Et av ingrediensene i EN590 klassifiseringen er nettopp bio (min2% - Max 7%) av såkalte klimahensyn hilsen EU. Les Bransjestandarden til NP selv. Poenget er at det bør selges anleggsdiesel til fritidsbåter samt klart og tydelig opplyses om det og ikke fyringsolje eller MGO ofte med den feilaktige fellesbetegnelsen "farget/ avgiftsfri diesel" på pumpa. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Litt her http://www.dagenborg.no/dieselkvalitet-viktigere-enn-du-tror/ file:///C:/Users/Roger/Downloads/2009_01_26_Anleggsdiesel.pdf https://www.preem.se/globalassets/om-preem/nyheter--media/rapporter-och-publikationer/dieselstudie-svensk-diesel-mk1-kontra-europadiesel/avl-dieselrapport-emissioner-081203.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kapitan Vertolet Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Jeg hever denne tråden igjen siden høysesongen er i gang og det fylles drivstoff "over en lav sko" nå om dagen. Jeg ser i en annen nyere tråd at det er mange som har fylt drivstoff uten å oppdatere Drivstoffbørsen vår. Det koster så lite å opplyse alle oss andre. Please update!! Ha en flott seilas alle sammen, og god sommer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Støttes :-) Det kommer oss alle til nytte og kan på sikt hjelpe på prisene lokalt om "alle" vet at en marina er gunstig. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Jeg klarer søren ikke å finner Drivstoffbørsen på nettbrettet, kunne noen lagt link rett til den herfra ? Dieselen kostet for øvrig i Horten indre havn kr. 11.25 søndag 5/7-2015 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
knut1955 Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 https://baatplassen.no/i/page/drivstoffboersen Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Takker for link, har oppdatert Horten indre havn på diesel. Jeg måtte endre visningen fra mobil til fullversjon for å få endret. En annen ting er at Drivstoffbørsen ikke er tatt med i "rullgardin-menyen" på mobilversjonen så det var kanskje ikke så rart jeg ikke fant den. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tommy_H. Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Hvordan oppdaterer jeg en som ligger inne fra før? Skal vel ikke legge inn på nytt hver gang. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
VannTro Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Du må skifte "skinn" fra mobil til fullversjon, da får du opp en knapp som heter redigere. skifte gjør du f. eks. nå du er inne på "Båtforumet" i bunnen på venstre siden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Key Freak Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Stemmer, VannTro, man må bruke fullversjon for å oppdatere Drivstoffbørsen. Tommy H; Det er en knapp for redigering litt ned på siden når du har søkt opp en marina som ligger der fra før. Kan være litt vanskelig å få øye på. Jeg oppdaterte Lillesand, Høllen (Søgne), og Risør da vi var på tur nylig. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kapitan Vertolet Svart 14.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2016 En ny sesong er igang og jeg vil oppfordre alle med-forumister til fortsatt å oppdatere Drivstoffbørsen etter hver drivstoffylling. Siden det er blitt større fokus på dieselkvalitet hadde det vært flott med oppdatering på det også i kommentarfeltet. Med ønske om en flott sesong.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.