Jump to content

Hvor stor batterilader?


Poopadoop

Recommended Posts

Hei

 

Har prøvd å finne ut litt men ikke blitt så mye klokere. Har planer om å sette inn landstrøm i båten, og starte med batterilader først ihvertfall. Har 1 startbatteri på 110Ah og et forbruksbatteri på 110Ah. Startbatteriet trengs vel egentlig ikke å bli koblet til laderen da denne jo er fulladet hele tiden nesten. Det som trekker strøm er vel litt smålys, kjøleskap på 5Ah maks hvis jeg ikke tar feil, eventuelt kjøleboks i tillegg og radio/forsterker som drar 32A på full guffe. Tommefingerregel er vel at lader skal være rundt 10% av batterikapasiteten, altså minst 10A, men samtidig har jeg ganske høyt forbruk dersom radio og forsterker skulle stå på fullt (400W konstant)? Vil det holde med en enkel 5-trinns lader fra Norcharger på 20A?

Link to post

Jeg kan garantere deg at du vil bli skikkelig upopulær i gjestehavnene om du kjører radio med full styrke på 400W nivå!

 

Jeg tror jeg ville ha satset på en lader på 20-25A, alt over det blir overkill med et så lite forbruksbatteri.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvis båten din er fortøyt i en havn, og du bruker noe stereo som trekker 32A,
da trenger du vel snart heller en veeeeldig lang kabeltrommel eller et aggregat.
Enkelt siden du da sikkert straks får sparken.

 

Ellers blir 20A ikke 400W, men avhengig lader vanligvis ca. 250 til 290W den gir.
Samtidig bør du sjekke hvordan laderen oppfører seg når den får belastning.
Noen mer enkle ladere pleier å skifte til 1. trinns allerede ved litt over 20% belastning.
Andre starter viften straks en "5" Watt lyspære settes på.

Kort sagt: En lader som er beregnet for trangt i forhold til ønsket effekt er skjelden til glede for eieren.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Svart (redigert)

Stereo trekker 33.5A på full guffe. Er 4 X 7" på 260W koblet opp mot en forsterker inne i lugaren på 4X100W konstant. Har ikke hatt noe klager enda, faktisk tvert imot og fått "komplimenter". Nå holder jeg også til i rølpebyen/havnen Tønsberg så kanskje ikke rart. Har forresten respekt til "stille" havner, folk som sover i båtene og hvis noen skulle klaget så har selvfølgelig ikke på full guffe timer i strekk. Men det kan hende, og det er kjekt å ha muligheten.

 

Fra spøk til alvor; har sett litt på ladere, og sett at med en gang jeg går fra 20A lader til f.eks. 30A eller 40A blir prisen nesten doblet. Holder med en 20A lader for nå i en stund framover..? Fant en fra Nor Charger til kr1700 og virket ikke så ille. 5 trinns lader om jeg ikke tar feil. Som regel blir nok radio kun brukt på 50-80%, som regel bare 100% under fart for å overdøve motoren. (Trenger ikke mer enn 60% til dette selv med utenbordsmotor dog)

 

En 20A 5-trinns lader fra Nor Charger koster kr1700 ca

En 35A 6-trinns lader fra Waeco koster kr2800 ca. 

 

Hva er lurest her?

Redigert av Poopadoop (see edit history)
Link to post

Du kan ikke forvente at noen svarer med "går trolig bra en stund".
Enten snakker vi "elektrisk" eller man er klar for religiøse ritualer.

 

Riktignok er det vel lurest med store batterier (antar at påhengeren ikke leverer konstant 40A?) og en lader som passer,
For laderens skyld kunne den godt levere 40 til 50A, så arbeider også den med god margin siden den i så fall må levere konstant.
 

Tenker du hovedsakelig på havner da er det evt. bedre med 230V-forsterker.
I havnen bruker du landstrøm, ellers kan du bruke en god sinusinverter med 600 - 1000W. 
Blir ikke billigere enn med bra landstrømlader, men er kanskje billigere i det lange løpet?

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg tenker at det noe "overdimensjonerte" stereoanlegget kan sammenlignes med en baugpropell, ankervinsj eller 12V->230V-inverter f.eks. brukt sammen med en støvsuger - de trekker også store mengder strøm, men man dimensjonerer jo ikke batteriladeren til å ta høyde for slikt forbruk.

 

Ved høyt forbruk vil normale "smarte" batteriladere switche fra "floatlading" og 13.8V til 14.4V lading, og ofte stå på 14.4V i mange timer etterpå. Dette medfører redusert levetid på batteribanken dersom man bor i båten - men det er neppe særlig skadelig dersom det er noe som skjer bare "nå og da".

 

Det er selvfølgelig viktig at ledningene til stereoen er godt nok dimensjonert. Jeg tror det kan være en idé å ha et eget dedikert batteri i umiddelbar nærhet til stereoanlegget.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ok. Da er det jo ikke noe problem. Spill mindre/lavere og spar penger på kjøp av lader. :-)  Støy er det nok av på land. Styrer fort vekk fra havner hvor dunke anlegget er på sent og tidlig. Snakker med dem i havna under vårpussen og hører med dem hvor de pleier å ligge. De begynner nemlig å spille musikk under vårpussen og fortsetter til fellesferien er over. Misforstå meg rett, liker all slags musikk men foretrekker ro utaskjærs. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...