kjetillunde Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 (redigert) Funker det å sette inn skruer/bolter med denne aluminiumspastaen fra Biltema for å forhindre rust og at de blir lettere å skru ut neste gang? Eller er Marinfett mer egnet? Redigert 1.Juni.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Synest eg husker at eg brukte slik på en 9.9 eg hadde for noen år siden. Trur ikkje det var noe negativt med det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 en kamerat av meg med lang fartstid til sjøs og i havbruk sverger til tjærespray til slikt bruk f.eks: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Tjarespray-2000018308/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg foretrekker Aqua Lube. Fantastisk stoff! Grønt og utrolig klissete, mye brukt på undervannsutstyr. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tronds63 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Aluminiumpasta fungerer utmerket.Har brukt det mye. Det er ikke rust som er problemet, men salt. Salt trenger inn og krystalliserer seg rundt boltene. Da blir de effektivt låst fast som i en skrustikke. Aluminiumspastaen inneholder løs aluminium som i allefall lar seg bevege når man skal skru ut boltene igjen. Da er det i allefall håp om å få de ut.NB! Ikke bruk kobberpasta med stålbolter og alumiums blokk. Da spises aluminiumen opp, Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Aluminiumpasta fungerer utmerket. Har brukt det mye. Det er ikke rust som er problemet, men salt. Salt trenger inn og krystalliserer seg rundt boltene. Da blir de effektivt låst fast som i en skrustikke. Aluminiumspastaen inneholder løs aluminium som i allefall lar seg bevege når man skal skru ut boltene igjen. Da er det i allefall håp om å få de ut. NB! Ikke bruk kobberpasta med stålbolter og alumiums blokk. Da spises aluminiumen opp, Kult. Kan jeg bruke aluminiumspasta på propellakslingen også? Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Ja, det kan du. litt dyrt iforhold til fett, men det går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Aluminiumspasta har en tendens til å hardne. På propellaksel ville eg brukt prooellakselfett, det er utrolig seigt og holder seg godt uten å skylles så lett vekk. Biltema har det også. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Dette er tingen: http://www.garnbua.no/products/mek-tar-350g http://sealine-products.no/nettbutikk/33-baatpleie--maling/342-mek-tar/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.