Jump to content

Kjøp av Mariner 50 hk med tæring på mellomplate

Simenlk96

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å kjøpe en brukt båt med 50hk mariner motor fra 2000. I annonsen er det opplyst at "Motor lager noe støy pga tæring på mellomplate. Vi har valgt ikke å utbedre dette da vi har fått opplyst fra verksted at det ikke påvirker ytelse utover endret lyd". Har skjønt at dette er ganske vanlig på motorer fra Mariner på denne tiden.

Er dette noe jeg bør bekymre meg for ved kjøp? 

Om jeg evt. velger å kjøpe denne motoren og får reparert mellomplaten, må jeg da regne med å måtte reparere denne flere ganger?

På forhånd tusen takk for svar!

Er det ikke skrekkelig dyrt å få byttet den platen. Ettersom jeg skjønner er det et vanlig problem på mariner 40-60 hk på begynnelsen av 2000 tallet.

Det er isåfall bare å se seg om etter en annen båt, kostnaden vil overstige det som det er fornuftig å bruke på motoren. 

De har skrevet at de ikke bytter pga at det ikke har annen betydning enn lyd. Det er nok en annen måte å si at det var så skrekkelig dyrt at vi ikke kunne ta oss råd til det :-)

Styr unna!

Redigert av Janoho (see edit history)

Mellomplaten?
Mellom blokka og stammen?
I så fall påvirker det nok mer enn lyden. Det påvirker nok kjølinga.
Bytte er en stor jobb. Av med blokk, av med øvre motorfester, bytte plate, monter igjen. Elektrisk må delvis demonteres for å komme til.
Det går fort en dag på dette pluss prisen på delen og pakninger. 15-20K vil jeg tro.

Ikke anbefalt kjøp  :thumbsdown:

I noen tilfeller kan selve stammen også være tært.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hjalp en kollega med Merc 50 som var opprådd med samme proplem, med info til å fikse dette og det gikk helt greit med egeninnsats og ingen spes. mekanikerbakgrunn.. Delekost var vel en snau 1000-lapp + en verkstedmanual, ei helgs kosejobb. Deler fra boats.net eller iboats.com - husker ikke i farta :)

Som nevnt over påvirker dette mer enn lyden, er en aludel som tæres rett og slett. Her går eksos, kjølevann og en tetning for motorolje mener jeg å huske. Går motor fint ellers kan en grei rabatt gjøre det aktuelt likevel synes jeg. Jobben er ikke såå komplisert, men motorblokka må jo løftes av stammen for å komme til.

Ja konklusjonen er jo at det ikke er lurt å kjøpe om man er avhengig av verkstedhjelp.

Er man hobbymekker og prisen er lav nok så kan det kanskje være noe...

Men trolig er det bedre å se etter en litt nyere motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...