Terje338 Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Hei, Skal til og tak VHF sertifikat og vurderer og kjøpe ein fast eller bærbar VHF til min båt. Og i sommer skal vi låne ein større båt for og gå nordover til kanskje Rørvik. Denne lånebåten mangler opprativ VHF, og lurer derfor om korleis det er og bruke egen VHF til den turen. Slik eg har forstått så må ein registrere VHF radioen med båtnamn, og vil dette medføre noko problemer i bruk? Vil ein bærbar VHF vere nok til ein slik ekstra sikkerheit eller bør ein fastmontert VHF? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Jeg lurer delvis på det samme. Har to båter og en mobil VHF som flyttes en del mellom de to båtene. Dersom jeg har forstått lovverket korrekt må jeg strengt tatt melde inn til Telenor Maritim Radio hver gang jeg flytter på radioen, det er jo ... lite idéelt :-) Den bærbare VHF'en føler jeg at er gull verd, jeg tror den gir meg litt ekstra sikkerhet og muligheter dersom jeg skulle falle overbord, den brukes av og til for kommunikasjon mellom jolle og moderskip, og av og til er det greit å overholde lytteplikten med en lav antenne, slik at man får inn lokaltrafikken men slipper unna masse irrelevant bråk (Med antenne i toppen av masta kan man ofte høre radiomeldinger fra hele Skagerrak - det blir fort litt slitsomt). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Synest eg husker at bærbare vhf har siffer for det i mmsi, så bærbare er sikkert litt lettere å flytte uten omregistring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hev Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Trur det beste er å kontakte lisensavdelingen@telenor.com event. telefon 67893200 for å få dette vurdert. Regelverket er nok tilpassa fastmonterte VHF-ar der konsesjonen er tilknytta ein enkelt båt, så strengt tatt så er det nok slik som "tobixen" skriv. Men fornuften tilseier at det må være mulig med ein viss grad av fleksibilitet. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Terje338 Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Snakket akkurat med lisensavdelingen, og det skulle gå fint og bruke ein bærbar vhf i ein annen båt så lenge ein brukte registrert kallesignal og båtnavn. Er dekningen god nok i småbåt leia frå Ålesund til Rørvik med ein bærbar vhf? tenker spesielt til og kalle opp kystradioene. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Snakket akkurat med lisensavdelingen, og det skulle gå fint og bruke ein bærbar vhf i ein annen båt så lenge ein brukte registrert kallesignal og båtnavn. Er dekningen god nok i småbåt leia frå Ålesund til Rørvik med ein bærbar vhf? tenker spesielt til og kalle opp kystradioene. Neppe, er nok mange dødsoner med ein bærbar på den strekninga. I alle fall utan ekstern antenne. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.