Jump to content

Mercury 50HK starter ikke

Ingvar_j

Recommended Posts

Håper noen har vært borti dette problemet før og kan komme med tips til feilsøking.

Har en Mercury 50 hk fra 80 tallet. Den startet helt fint sist jeg kjørte båten, men nå etter vinteren vil den ikke.

Når jeg vrir om nøkkelen kommer det et høyt klikk, men starteren slår ikke inn. Målte spenning og den går fra 12 til 0 når jeg vrir om nøkkelen (se bildet).

Tok en video med mobilen hvor man kan høre klikkelyden. Antar det er et relé som slår inn.

Måleresultatet ditt tyder på eit fungerande startrelè, fordi når dette legg inn vil du måle 0V her pga at dette er her hovudstraumen går. Dette er altså eit korrekt måleresultat fordi 12V spenning då vil ligge over startaren. Viss du har prøvd med 2 forskjellige batteri, kan me eliminere vekk det problemet. Kvar er det du har skifta kabelsko. Er det batteripolskoa du meiner? Anbefaler deg å koble frå kabelskoa på startaren og startrelèet og reingjere dei, då det ser ut på bildet som om nokon av dei er eira, for så å gjere eit nytt forsøk når du har kobla til igjen. Viktig! Hugs å koble frå batteriet før du startar på denne jobben. Lykke til  :smiley:

Redigert av Sogning (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...