Ingvar_j Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 Håper noen har vært borti dette problemet før og kan komme med tips til feilsøking. Har en Mercury 50 hk fra 80 tallet. Den startet helt fint sist jeg kjørte båten, men nå etter vinteren vil den ikke. Når jeg vrir om nøkkelen kommer det et høyt klikk, men starteren slår ikke inn. Målte spenning og den går fra 12 til 0 når jeg vrir om nøkkelen (se bildet). Tok en video med mobilen hvor man kan høre klikkelyden. Antar det er et relé som slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Mitt tips er gåent batteri Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar_j Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Bra tips det. Jeg glemte å skrive at jeg har prøvd 2 ulike batterier, begge fulladet. Har også byttet nye kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
Sogning Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 (redigert) Måleresultatet ditt tyder på eit fungerande startrelè, fordi når dette legg inn vil du måle 0V her pga at dette er her hovudstraumen går. Dette er altså eit korrekt måleresultat fordi 12V spenning då vil ligge over startaren. Viss du har prøvd med 2 forskjellige batteri, kan me eliminere vekk det problemet. Kvar er det du har skifta kabelsko. Er det batteripolskoa du meiner? Anbefaler deg å koble frå kabelskoa på startaren og startrelèet og reingjere dei, då det ser ut på bildet som om nokon av dei er eira, for så å gjere eit nytt forsøk når du har kobla til igjen. Viktig! Hugs å koble frå batteriet før du startar på denne jobben. Lykke til Redigert 1.Juni.2015 av Sogning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Har du hovedstrømsbryter?. Om du legger en "lask" over denne kan du eliminere en mulig feilkilde. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 (redigert) Eller legg en lask for å utelukke brudd i kabel mellom batteri og motor. Akkurat det var mitt problem. Redigert 2.Juni.2015 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar_j Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 Takk for tips! Løsningen i dette tilfelle var nye børster på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.