Jump to content

Hvordan best sikre moringsline til kause pluss litt til

Autofil

Recommended Posts

Har lest litt her inne men har alikevel noen spørsmål.

Skal lage meg utlegg på hytta til vår 22 fots Regal. Det er rimelig værhardt der så jeg har forhørt meg litt rundt og har da endt opp med å handle inn 24mm FSE Robline moringstau (med bly) samt passende bøye og kauser til dette tauet.

I katalogen (Flak) så står det at man skal sikre kausen med knute og passende wireklemmer. Kikket bare raskt på Biltema og Jula i dag fordi jeg var i området men de har ikke wireklemmer over 6mm. Hvor får man kjøpt noen som passer til dette tauet? Er det evt bedre måter å gjøre dette på? Knute virker på meg å bli vanskelig da tauet er stivt og glatt.

På havbunnen så har vi doble jernbanehjul så det skal holde bra men hvordan feste moringslina best mulig? Noe alternativ til kraftig sjakkel? 

Har også fått med et par små blåser for å løfte tauet så det ikke gnager på havbunnen.. Noe annet jeg bør tenke på?

Vel å bra å beskytte tauet med en slange, selv om det allerede, såvidt jeg skjønner allerede er belagt med plast. Problemet til trådstarter er hvordan tauet skal FESTES, og for dette tauet vil en knute være meningsløs. Jeg ville gått for Erling Haug, og festet det med en wireklemme eller to. Pass på at du strammer de likt på begge sider, og at du ikke strammer de FOR hardt slik at tauet nesten klippes av. Det er en grunn til at slike wireklemmer av denne årsak er strengt forbudt når ting skal heises over folk (for eksempel på en scene). Der brukes en annen og mer avansert klemme.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...