Autofil Startet 1.Juni.2015 Del på Facebook Startet 1.Juni.2015 Har lest litt her inne men har alikevel noen spørsmål. Skal lage meg utlegg på hytta til vår 22 fots Regal. Det er rimelig værhardt der så jeg har forhørt meg litt rundt og har da endt opp med å handle inn 24mm FSE Robline moringstau (med bly) samt passende bøye og kauser til dette tauet. I katalogen (Flak) så står det at man skal sikre kausen med knute og passende wireklemmer. Kikket bare raskt på Biltema og Jula i dag fordi jeg var i området men de har ikke wireklemmer over 6mm. Hvor får man kjøpt noen som passer til dette tauet? Er det evt bedre måter å gjøre dette på? Knute virker på meg å bli vanskelig da tauet er stivt og glatt. På havbunnen så har vi doble jernbanehjul så det skal holde bra men hvordan feste moringslina best mulig? Noe alternativ til kraftig sjakkel? Har også fått med et par små blåser for å løfte tauet så det ikke gnager på havbunnen.. Noe annet jeg bør tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Postet kanskje litt kjapt her.. kom på Erling Haug og ser at de har wireklemmer, de har vel også kunnskapen som skal til så jeg skal ta meg en runde dit. Men jeg er uansett glad for alle tips og hint om det er noe mere jeg bør tenke på. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Hei Dropp mest mogeleg av kauser, sjaklar, wireklemmer m.m. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Enig med Ask. Dropp alt metall utenom vekta på sjøbunnen og øyet som er i blåsa. Det tæres og slites bort fort. Kan forsvinne på et år eller to .. Tre tauet gjennom en passende slange som beskytter mot slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 (redigert) Vel å bra å beskytte tauet med en slange, selv om det allerede, såvidt jeg skjønner allerede er belagt med plast. Problemet til trådstarter er hvordan tauet skal FESTES, og for dette tauet vil en knute være meningsløs. Jeg ville gått for Erling Haug, og festet det med en wireklemme eller to. Pass på at du strammer de likt på begge sider, og at du ikke strammer de FOR hardt slik at tauet nesten klippes av. Det er en grunn til at slike wireklemmer av denne årsak er strengt forbudt når ting skal heises over folk (for eksempel på en scene). Der brukes en annen og mer avansert klemme. Redigert 1.Juni.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
steelcontax2 Svart 1.Juni.2015 Del på Facebook Svart 1.Juni.2015 Bruk lukket kause, slå to halvstikk på tauet, sikre så tauenden med tre uavhengige bendslinger. Anbefaler ikke wireklemmer, blir et knekkpunkt på tauet..... Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Tauet er såpass stivt (og glatt) at halvstikk ikke går, da blir i allefall knuten stor som fy ;) Kausene jeg fikk med er delvis lukket. Satser på å rekke Erling Haug i morgen.. Må nesten finne en god løsning rimelig raskt for på lørdag kommer dykkeren :) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2015 Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 http://www.vastkustkretsen.se/HAK/Bojar http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Autofil Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 (redigert) Prøver meg på å laste opp noen bilder av resultatet fra mobilen Noen som har synspunkter? Redigert 9.Juni.2015 av Autofil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Dette tauet ser ikke tykkere ut enn at en vanlig øyespleis ville gjort susen. Da slipper du problem med metall som kan tære bort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.