Kruse Knallkul 3 Startet 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2015 (redigert) Dynamoen er i dag koblet på "tradisjonelt" vis med ledning fra dynamoens B+ via starter og til startbatteriet. Forbruksbanken får lading via et spenningssensitivt rele (VSR) fra Bep. I likhet med mange her på Båtplassen ønsker jeg å heller ha direkte lading til forbruksbanken, og heller la den lille ladingen startbatteriet trenger gå gjennom det spenningsstyrte reléet. Jeg skal derfor koble en ny ledning direkte fra dynamoens B+ til forbruksbanken. Samtidig må jeg da fjerne (den originale) kabelen mellom dynamoens B+ og starterens plusspol. Samt bytte om hvilket batteri VSR skal føle spenniningen på. Spørsmålet mitt til dere som har gjort dette i deres båter er som følger? Hva gjorde dere med strøm (+) til tenningslås (og dermed instrumenter, ladelampe og til sist dynamoens D+)? Denne kabelen er i dag koblet til B+. Tenker jeg rett når jeg tror denne fortsatt bør stå her, og dermed nå hente strøm fra forbruksbatteriet? Eller kan jeg i stedet koble den over til starteren (og dermed startbatteriet)? Det siste høres lurt ut for å holde alt som har med motoren å gjøre tilknyttet startbatteriet. Men problemet er jo at strømmen via tenningslås og ladelampa til D+ da vil komme fra et ANNET batteri enn det som er tilkoblet B+ . Og det går vel ikke? Ulempen med å la denne tilførselkabelen til tenningsnøkkel bli værende på B+ og dermed få strøm fra forbruksbanken, er jo at hvis man ved et uhell får tappet forbruksbanken helt tom, så har man ikke strøm til tenningsnøkkelen (og dermed ladelampe og innslagsstrøm til startrele)... Og får dermed ikke start selv om startbatteriet som gir strøm til selve starteren er fullt... Men slik må det kanskje bli hvis man skal ha forbruksbanken som primærbank og direkteladet fra dynamoens B+ ? Redigert 1.Juni.2015 av Kruse Knallkul 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 1.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 For å oppsummere det jeg lurer på i et enkelt ja/nei spørsmål: Må D+ på dynamoen (via tenningsnøkkel og ladelampe) være tilknyttet SAMME batteri som det som er koblet til B+ ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2015 Neida, ikke nødvendig. Kople tenningslåsen mot startbatteriet, og B+ mot forbruksbank. Jeg har hatt det slik i mange år nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Takk for konkret svar, index. Da kan jeg gjøre det slik jeg håpet på, men kanskje ikke trodde gikk an. :-) Fortsatt (+) til tenningsnøkkel (og dermed ladelampe kobling til D+) fra startbatteriet, og B+ koblet til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Jepp! Dynamoen må bare ha litt strøm inn på D+ for å magnetisere feltet og starte ladingen. Hvor strømmen kommer fra bryr den seg ikke om! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Lite spørsmål :Minus fra dynamo, skal den på Motorblokka el direkte til batteriene..? Har minuskabel fra bakant av blokk til batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Motorblokken er en dårlig ledning, koble heller minuskabelen rett til batteriet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 (redigert) Da har jeg fullført jobben knyttet til dynamoen. Nye kabler både fra dynamoens + (B+) og dynamoens - (B-) og direkte til forbruksbanken. Jeg valgte altså å også trekke ny minuskabel direkte til batteri, i stedet for koblingen via motorblokka som var der tidligere. Har koblet bort den originale plussforbindelsen mellom dynamo og starter (som går videre til startbatteriet), men har beholdt startbatteriet som strømkilde til tenningslås (instrumenter, ladelampe (D+), styrestrøm til starter etc.) Gul sensledning fra dynamoen koblet direkte på forbruksbanken. Bep VSR-relé har jeg koblet om, slik at det nå føler på forbruksbanken som har blitt min primærbank, og kobler inn startbatteriet i parallell når ladespenningen når riktig nivå. I tillegg har jeg feilsøkt og byttet reléet til glødingen på motoren. Dette hadde begynt å "fuske" og slo bare tidvis inn. Og alt virker :-) Neste prosjekt blir å rydde litt i kablene ut fra startbatteriet. I dag går kablene til både starter, ankervinsj og baugpropell inn på selve batteriet. Jeg tenker å i stedet la det gå én solid kabel ut fra batteriet, for så å fordele til disse tre "storbrukerne" i et egnet koblingspunkt (Ser at f. eks. BEP har slike solide koblingspunkter i sitt sortement). Og selvsagt montere passende sikringsholdere, noe som fullstendig mangler i dag..!! Redigert 4.Juni.2015 av Kruse Knallkul 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 Bare et lite tillegg. Har du ikke voltmeter i instrumentpanelet tilkoblet startbatteri ville jeg montert et. Faren er at startbatteri kan tømmes ubemerket hvis releet feiler og ikke kobler inn. Mulig det vil blinke svakt i ladelampa, men det tviler jeg på det gjør før det er for sent. Blir voltmeteret stående på 12 volt lenge etter start får du et tidlig varsel på at noe er galt. Sitér dette innlegget Link to post
Kruse Knallkul 3 Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Godt poeng, Hegra. Jeg har allerede dette på plass, så jeg har full kontroll på at reléet slår inn og kobler inn starbatteriet i parallell. Men jeg er spent på hvordan det vil fungere i praksis å ha forbruksbanken som primærbank all den tid både ankervinsj og baugthruster er koblet til startbatteriet... Hovedpoenget med å velge forbruksbank som primær er jo å hindre at for mye og unødvendig ladestrøm skal gå gjennom reléet, samt hindre at reléet "tripper" når en stor og nedtappet forbruksbank kobles inn i parallell. Men spørsmålet er jo om faren for dette nesten er STØRRE med å ha forbruksbanken som primær i mitt tilfelle, der de store forbrukerne er koblet på start... Ved kjøring av ankervinsj vil det nok trekkes en god del strøm fra forbruksbatteriene via reléet, og etter hvert synker jo spenningen til under 12,8V og reléet kobler bort forbindelsen. Men så fort forbindelsen er brutt, vil sannsynligvis spenningen på forbruksbanken (tilkoblet dynamo) raskt stige til over 13,7V igjen og reléet atter kobler inn... Dermed er vel faren for både høy strøm gjennom reléet og tripping vel så stor med denne koblingen... Er jeg redd. Jeg har (heldigvis) ordnet kablingen slik at jeg raskt og enkelt kan gjøre om hvilken batteribank som skal være primær. Så hvis det viser seg at dette ikke fungerer så bra, og at reléet tripper ved kjøring av vinsj og/eller thruster, så kan jeg igjen gjøre startbatteriet til primærbank og la forbruksbanken kobles inn via reléet. Er det noen av alle dere her på Baatplassen som har hatt forbruksbanken som primærbank over lengre tid som (i likhet med meg) har thruster og/eller vinsj koblet til startbatteriet?? Hvilke erfaringer har dere i såfall med det? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 (redigert) Etter mitt hode ville det i ditt tilfelle vært mest fornuftig å koble lading direkte til start. Det andre er at vinsj og truster får direkte drahjelp av dynamo også. Vet ikke hvor heldig det er når den også stadig blir utsatt for belastning i rykk og napp når releet kobler ut og inn, og tenker det er bedre den arbeider jevnt den korte stunden det står på når vinsj eller truster er i bruk. Har ingen erfaring med VS rele da jeg selv har skilledioder, men det blir vel tripping på rele uansett hvordan du kobler. Spørsmålet blir da hva som er best. Mulig det ikke spiller så stor rolle heller da releet tross alt er laget for oppgaven. Du får prøve deg frem. hegra : Da vil den største strømmen som kan gå over releet være ladestrømmen. Den er som regel langt under det releet skal tåle. Mulig jeg tar feil her. Det kan vel tenkes at strømmen kan bli større hvis startbatteri er på topp og forbruk er kraftig nedtappet i det releet kobler de sammen. Redigert 6.Juni.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.