Jump to content

Svamp rull til påføring av bunnstoff?

Robin Berg

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har alltid brukt pensel til å sette av mot vannlinje og diverse og så rullet resten. Har ikke opplevd at noe går i oppløsing eller noe, men så er jeg grådig rask og har hatt små båter da ;-) (28, 31 og 39 fot). ruller bare på et syltynt lag oppå tidligere bunnstoff. Gjort på et øyeblikk, dvs kanskje en halvtime-time eller noe. 

Guest Avmønstret#

39 foteren tok lengre tid ja, skrøt på meg litt i farten ;-). I våres så hadde den lagt ute i 2 år og var grodd som f... , noe som medførte skraping, pussing osv så vi la på et godt lag med stoff, og det tok lang tid. Men på 31 foteren, seilbåt, som jeg hadde opp hvert år grodde det så lite at etter grundig spyling på høsten brukte jeg ikke veldig lang tid på å stoffe båten etter å ha tapet vannlinja. Litt tid å sette av med pensel på vannlinje, rundt ror osv, men selve rullinga, ja det tok ikke mye over over halvtimen. Ingen grunn til å kline på tykt, eller egentlig i det hele tatt.... når det ikke gror. Men jeg drar over et helt tynt lag med rulle, for sikkerhetskyld. Det er da så tynt at det såvidt dekker. Kjølen kunne jeg egentlig droppet, har ikke hatt antydning til groe eller slim noen gang. 

Samme med 28 fots snekke, men den flekka jeg bare pluss vannlinje. 

Vi får se til høsten på 39 foteren, med lite groe/slim blir det kun flekking eller syltynt med rulle. Får ta tiden og melde tilbake. 

--------

Målet må vel være å bygge minst mulig på med bunnstoff? Tjukt lag hvert år er vel ofte både unødvendig og egentlig oppskriften på å skaffe seg mye unødig arbeid i fremtiden når/hvis en skal ha alt av?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...