Ragnar B Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Må jo si at det er litt snålt at mannskapet på Sørlandet ikke gjorde nor før det ble så ille som dette. Det å hjelpe andre, er jo godt sjømannskap. Det er jo mannskap på 24/7. Det er faktisk ikke så sjeldent at det kan bli en del sjø inne i havnebassenget her. Så dette er nok en mann/kvinne som sikkert ikke kjente til forholdene. Er veldig enig i de her på tråden som sier at en ikke skal dømme kun ut fra det en ser. Mange faktorer her som tilsier at under normale forhold, så var denne båten forsvalig fortøyd. Virkelig trist å se en så fin båt bli ødelagt på denne måten. Tør ikke tenke på hvordan det ser ut på innsiden. Får bare håpe at de har en god forsikring. Roger... Enig. Merkelig at mannskapet på Sørlandet ikke fester flere fendere på bryggesiden. De burde jo ha noen store pølser ombord. Ser nesten ut som de er litt overasket og venter på at andre skal ordne opp. Det burde jo være en god øvelse for dem i å redde en fritidsbåt som er i ferd med å bli knust. Men nå vet jo ikke jeg hva som ble gjort, og ikke gjort. Redigert 3.Juni.2015 av Roger B. (see edit history) Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Men nå vet jo ikke jeg hva som ble gjort, og ikke gjort. Alltid et godt utgangspunkt for (sterke) meninger. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Janoho Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Det er bare ca. 20 cm forskjell på flo og fjære i dette området. Men nå var det sikkert ekstra høyvann pga vinden sto inn uten at det skal spille noen stor rolle. Syns også det er underlig at ikke mannskapet på Sørlandet observerte og gjorde noe tidligere. Det ligger båter i denne størrelsen nærmest fast akkurat på denne kaien så det er ikke uvanlig. Men nå har jo Sørlandet fast plass der om sommeren. Ikke enig i det, Båtene som ligger der fast passes godt på, de fortøyes heller ikke med bredsiden til. Hvorfor er det så problematisk å kritisere dette, hvis denne fortøyningen ikke fortjener kritikk er jeg veldig overrasket. Det er fullstendig hodeløst og malplassert, alle har et ansvar for å sjekke båten sin når det er storm. Hvis du er syk så kan du vel sende en venn, er ikke så mye som skal til. Alternativt kan du ringe politiet og forklare situasjonen, tror ikke de lar Sørlandet seilskute blir skadet. Det er så lite som skal til, men enkelte gir bare blaffen. Det kan heller ikke være mannskapet på sørlandet sitt ansvar å flytte denne båten. Det kan være risikofylt og de overlot derfor arbeidet til redningsselskapet. Helt riktig ! Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Alltid et godt utgangspunkt for (sterke) meninger. +1! La oss spekulere videre og avsi dom basert på videoen og hva vi klarer koke sammen her inne. Jeg har ikke sett videoen men men stemmer uansett for kjølhaling av båteier så er det er irrelevant! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Ikke enig i det, Båtene som ligger der fast passes godt på, de fortøyes heller ikke med bredsiden til. Hvorfor er det så problematisk å kritisere dette, hvis denne fortøyningen ikke fortjener kritikk er jeg veldig overrasket. Det er ikke problematisk å kritisere, men du sa at den kaien er for større ferger og ikke småbåter og det er den ikke. Kaihøyden er vel i overkant av 1 meter og den båten som er avbildet nederst har fast plass der når den er i Kristiansand. Hvem passer på den om natten? Har selv sett måten den er fortøyd på og det så meget miserabelt ut ? Redigert 3.Juni.2015 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Nå som jeg ser på bildet av politibåten, så ser jeg jo at det er relativt langt til land på andre siden, relativt åpent, og også risiko for hekkbølger fra store skip - så de av oss som har litt erfaring burde vite at man må fendre meget godt, se an værmeldingen og passe godt på båten når den ligger ved en slik kai. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Enig i at det er "godt sjømannskap" å berge verdier, og det burde absolutt vært mulig å slenge inn noen solide fendere der før ting kom helt ut av kontroll - men under de omstendighetene som vises på videoen, så må man jo også vurdere risikoen for personskader ved forsøk på å legge inn mer fendring. Dersom ting eskalerte kjapt, så må vel mannskapet på skoleskipet frikjennes :-) Jeg har lagt til noen flere linjer om bølger på Båtwiki-artikkelen om longside-fortøying. Jeg har en visjon om å lage en portal som inneholder de tingene det er viktigst at "folk i båt" (i dette tilfellet, de som akkurat har skaffet seg båt, men som ikke har peiling på båtliv) lærer seg. Å se an risikoen for bølger når man fortøyer er definitivt en av dem. Jeg husker selv at jeg som nybakt båteier ofte la til ved brygga ved gamle akvariet, museumet i Tromsø, helt uten forståelse for hvor utsatt denne plassen kan være ved "Balsfjordvind" ... :-) (pluss at jeg av og til fortøyde på utsiden av bølgebryteren utfor Skattøra - der går det mye tungtrafikk. Jeg skulle ha båten opp på land der en gang, og la båten på utsiden kvelden før båten skulle opp - da jeg kom neste dag var alle fenderene punktert. Jeg er nesten glad for at jeg ikke var der og så/følte hvor ille dette gikk for seg ...) Redigert 3.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Janoho Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Det er ikke problematisk å kritisere, men du sa at den kaien er for større ferger og ikke småbåter og det er den ikke. Kaihøyden er vel i overkant av 1 meter og den båten som er avbildet nederst har fast plass der når den er i Kristiansand. Hvem passer på den om natten? Har selv sett måten den er fortøyd på og det så meget miserabelt ut Forstå meg rett: det jeg mente å si er at det ligger kaier til ferjer i nærheten. Dette er hovedsaklig en trafikkhavn og ikke beregnet på fritidsbåter, at politiet/toll til tider har "parkert" der er i påvente av en bedre plassering, altså nødløsning. kaien er brukt av flere typer båter, de fleste blir skikkelig fulgt opp. Det er viktig å ikke fortøye med bredsiden til, du vil være veldig utsatt av vind og bølger fra fjorden som bygger seg opp. Her er det relativt åpent. Står på mitt og mener at fortøyning og plassering er svært uegnet, denne båten burde ligget i en skjermet havn. Hvis du ser på kaien hvor sørlandet ligger er det jo for en større båt, pullerter på land er dimensjonert for større båter, det er dekk som fendring, det er åpent under kaien. Der hvor den forutlykkede båten var fortøyd er det bare en steinfylling som er asfaltert, deretter bygget en mur og kledd med impregnert materiale. Dette er et sted for kortvarig fortøyning. Redigert 3.Juni.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Ifølge en kommentar under videoen så er denne båten uten fast plass og plassert rundt der det har passet eieren, uten alt for mye tilsyn.. Kanskje på tide å få seg en egen plass;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Eller for båten å få seg en ny eier, en i kategorien "båtfolk"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Janoho Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Det er ikke overraskende, med andre ord en som nærmest gir blaffen. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Fra vårt kontorvindu ble jeg og mine kolleger tidlig oppmerksom på at båten hadde problemer. Jeg mener bestemt at båten ikke lå der i kontortiden dagen før så den må ha kommet senere den kvelden eller i går morges. Vindretningen denne formiddagen var omtrent sydlig og det blåste vel en god kuling. Hendelsen fant sted i havnebasenget Kristiansands indre havn. Nedefor er noen kartutsnitt som viser hvor båten lå (Rød inntegning på bilde 3). Ser man kun på kartet kan det synes som at den valgte kaien under gjeldende vindretning ikke ville vært så dum en plass. Gjestehavnen til høyre i blie 2 er en ganske så ytsatt havn ved sydlig vind. oberverte en tysk seiler som kom inn på indre havn etter at redningsaksjonen var avsluttet, den hadde tidligere på morgenen ligget i gjestehavnen. Antar den fant forholdene der lite gunstige, den la seg etterhvert inn i conteinerhavnen på bilde 2, der de to grønne skipene ligger. At motorbåten fikk problemer skyldtes ikke direkte sjø pga vindretningen, heller ikke sjø fra passerende fartøyer. men hele havnebassenget ble veldig urolig, det kom kanske store "ikke-brytende bølger fra alle kanter". Om fortøyningen var idiotisk kan jeg ikke si noe om. Men det lå etterhvert flere fendere i sjøen, slik at det helt klart opprinnelig var utplassert flere fendere enn de få som hang igjen da skuta ble slept bort. Fra min posisjon så det ut som om det var fortøyd med både spring og brest. men at begge brest nok var røket av under påkjenningene. det kom etterhvert folk til, men jeg skjønner godt at man kviet seg for å gripe inn. Båten kastet og heiv på seg slik at å stå på kaien og holde fra bare var å glemme. Bare det å gå ombord ville vært vanskelig nok og ikke uten risiko for liv og lemmer. Hadde båten ligget rundt hjørnet (der som gummibåten ligger på bilde 3) som KAT viser til (der tollkrysseren ofte ligger) hadde det kanskje gått greiere da den hadde fått sjøene inn mer aktenfra. Jeg tenker at båten dessverre lå uten tilsyn fra eier ved feil kai på feil tidspunkt. Marine Traffic link: http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:7.991135/centery:58.14268/zoom:8/mmsi:257165000/shipid:304811/_:31f22f8ed063dcf552c3974a43af6283 Redigert 3.Juni.2015 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Catch22 Svart 3.Juni.2015 Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 Se der kom det (som ventet) en ny, litt mer nyansert, litt mer informert side av saken... Så kanskje ikke reder bare var en idiot som driver tilfeldig og lemfeldig fortøyning hvor en han/hun finner det for godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.