Jump to content

Navionics - "Updates and downloads", problemer

Framtia

Recommended Posts

Jeg har selv gjort meg noen erfaringer med Navionics selvoppdateringspakke;

Det fulgte med et Navionics-kart fra 2004 i båten jeg kjøpte for halvannet år siden. Kartet lå på et CF-kort (Compact Flash). Gamle kart er jo en uting så jeg bestilte en Navionics-oppdateringspakke fra Seatronic. (Oppdatering koster ca. halvparten av et nytt kart.)

Men nå er det sånn at man mottar ikke en oppdatert kartbrikke ferdig til  bruk sånn helt uten videre. Neida, man får et CF-kort som inneholder en kode. Dette kortet skal man dytte inn i PC'en og så få lastet ned et flott nytt kart. Faktisk kan man da oppdatere kartet så ofte man vil i ett år. Det er jo flott. Men; Jeg hadde ingen CF-kortleser på PC'en. Så det måtte kjøpes. Jeg fant en billig en på nettet. Jeg er en ganske oppgående IT-person, og trodde ikke kortleseren skulle kunne bli en fallgruve. Så feil jeg tok.

Jeg dyttet inn det nye kortet jeg hadde mottatt fra Seatronic. Men kortleseren klarte ikke å lese det. Det gamle kortet derimot gikk greit å lese. Jeg gjorde MYE feilsøking; ulike operativsystemer, ulike nettlesere, med og uten administratorrettigheter, ulike versjoner av Java osv. osv. Men til slutt måtte jeg krype til korset å be om hjelp fra Navionics. De har supportfolk sittende i Italia, og etterhvert fikk jeg kontakt. Vi hadde litt dialog frem og tilbake og de fikk til slutt komme inn på PC'en min (via fjernstyrt TeamViewer). Konklusjonen var at det nye kortet var korrupt og jeg kunne sende det til Seatronic og få et nytt. Det gjorde jeg, og Seatronic var behjelplige etter at jeg hadde oppgitt support-casen min med Navionics. Fyren fra Navionics spurte pent om jeg kanskje kunne prøve med en annen kortleser neste gang. Jeg var ikke veldig interessert i å bruke mer penger på dette, men gjorde det likevel. Ny og bedre kortleser kom og jeg dyttet inn det nye kortet jeg hadde mottatt. Suksess  :clap:  Det fungerte som bare det. 

Steg 2 i oppdateringsprosessen var å dytte inn det gamle kortet slik at Navionics ser at det dreier seg om en oppdatering. Argh :headbang:  Det gamle kortet var også blitt defekt. Jeg testet det på kartplotteren i båten, men nada. Kortet var og ble uleselig. Den første kortleseren hadde altså ødelagt både det gamle og det nye kortet. I praksis hadde den bare ødelagt filsystemet (byttet fra FAT16 til RAW), ikke filene, men det var tilstrekkelig til at oppdateringsprosessen ikke virket. Jeg klarte å gjenopprette filene vha. et dataprogram, og formatterte så kortet om til FAT16 og la inn filene på nytt. Dessverre kjente jeg ikke til den originale filstrukturen, så det var ikke nok. Oppdateringsprosessen godtok ikke kortet. Og det var jo litt krise, for båten skulle settes ut noen dager etterpå. Måtte jeg tilbake til å utelukkende lese båtsportkart? 

Da var det bare å kontakte Navionics igjen og spørre om det gikk an å fullføre oppdateringsprossessen uten å få lest det gamle kortet. Etter en stund fikk jeg svar om at jeg nå kunne prøve igjen. Det gjorde jeg, og oppdateringen gikk fint. Jeg ble ikke bedt om å putte inn det gamle kortet. De hadde tydeligvis angitt på sentralt hold at det ikke var en oppdatering lenger, og da var det ikke nødvendig med det gamle kortet.

Så jeg kom i mål til slutt. Lærte litt underveis også  :sweat:

Håper noen andre kan nyte godt av denne erfaringen.

Byttet inn?? Vennligst utdyp det.

Forhandler tok det gamle kartet i bytte for et helt nytt,  jeg fikk noen kroner for det gamle og betalte forhandler for det nye,

Jeg gikk på nettet og registerte det og lasta ned siste nye info,  det ble 519MB,  denne gangen brukte jeg kortleser som fulgte med kartet,  Alt gikk uten så mye som et lite hikk.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Etter siste oppdatering sliter jeg med Autorouting, er det flere som opplever samme problem? Tidligere la Navionics inn flere waypoints, men nå får jeg kun opp en linje fra start til mål. Skjønner ingen ting jeg

Jeg bruker Navionics på ipad, og etter siste oppdatering fungerer autorouting dårlig. Svært kresen på farvann og en del merkelige krumspring. For meg fungerer det i praksis ikke. Jeg har ikke meldt det inn, men vurderer sterkt siden abonnementet skal fornyes i juli.

/RR

Jeg sendte inn en melding til Navionics i går og jeg venter svar, skal si ifra når jeg vet mere. Før oppdateringen fungerte den greit nok for meg, men etter siste oppdatering lager den helt merkelige ruter, den har også foreslått rute over land. Det må jo være en feil med oppdateringen. Mulig den tror jeg har kjøpt meg et vannfly  :giggle:

Kjøpte Navionics kartpakke for CF brikke på Maritim og hadde en gammel SD brikke fra 2004. Var helt greit å stappe inn CF brikken I kortleseren etter jeg hadde lastet ned et lite program. Da programmet spurte etter den gamle SD brikken puttet jeg den I kortleseren I pesen, og kartet ble lastet inn I CF brikken. Synes dette var såre enkelt. Blir spennende å se hva dette er for noe, for det gamle Navionics Gold kartet var helt greit det :)

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Etter siste oppdatering sliter jeg med Autorouting, er det flere som opplever samme problem? Tidligere la Navionics inn flere waypoints, men nå får jeg kun opp en linje fra start til mål. Skjønner ingen ting jeg ?

Jepp, akkurat samme problem. Lastet ned 15/06. Ser frem til å høre hva du får til svar.

På siden av dette: Kjøpte fullversjon med Skagerrak kart og navigasjonsmodul til 650,- på iPad. Lastet inn gratisappen på iPhone etterpå. Jeg lyktes i å synche ruter mellom dingsene, men det later til at de vil ha 250,- til for å oppgradere programvaren på iPhone ettersom 'restore purchases' ikke fungerer. Stemmer dette? Litt drøy lisens policy i så fall!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...