Jump to content

Båt kjøpt, ka må eg nå tenke på?

Joltus

Recommended Posts

nettopp kjøpt min første båt. Den er foreløpig forsikret dyrt, men kortvarig bare for å få noe umiddelbart.

Ka må eg tenke på nå? Eg har meldt over securmark registreringen,  og som sagt ordnet forsikring.

Men hvor får eg bra forsikring til greie penger? 

Småbåtregisteret? Fordeler? Must?

Andre ting dere kommer på?

Personlig synes jeg det var greit med medlemskap i Reddningselskapet. Spesielt når du får rett til 3 timer fri assistans:

"Som Totalmedlem har du rett til inntil 3 timer fri assistanse fra redningsskøytene på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige."

Jeg gikk tom for diesel (første båtsommeren...) og fikk meget bra assistanse på kort tid. Behøvde ikke bekymre meg om noen regning.

Hva slags båt?

i hvilken prisklasse?

Småbåtregisteret er drevet av og securmark er eiet av Redningsselskapet, så for all del ikke velg begge.

Du får selvfølgelig lov til å betale for begge deler til samme selskap, men du trenger maks en av dem.

Norwegien Broker er vel et av de selskapene jeg ville holdt meg langt unna... de bare broker forsikringen din på det åpne markedet og uten at du vet det, kan du være forsikret i Litauen, tyskland eller tansania. Sikkert ikke greit i et forsikringsoppgjør som går skeis å trekke inn tolker til assurandøren i tilfelle tvist.

Jeg selv har seilbåt og mener jeg får best forsikring i Pantaenius da de ikke har avkortning pga alder på rigg etc. Ikke den billigste forsikringen jeg kunne valgt, men med størst trygghet for å bevare mine verdier i tilfelle havari.

Er målet å betale minst mulig, er det bare å droppe forsikringen. Det er ikke krav om forsikring på sjøen. Da står du riktignok uten båt om noen kjører på deg og senker skuta...... ja... så valget er opp til hver enkelt...

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Personlig synes jeg det var greit med medlemskap i Reddningselskapet. Spesielt når du får rett til 3 timer fri assistans:

"Som Totalmedlem har du rett til inntil 3 timer fri assistanse fra redningsskøytene på sjøen og i uthavn i Norge og Sverige."

Jeg gikk tom for diesel (første båtsommeren...) og fikk meget bra assistanse på kort tid. Behøvde ikke bekymre meg om noen regning.

Et lite PS til Pantaenius, er at de også hadde  dekket regningen til RS om du ikke var medlem i RS.

Jeg støtter gjerne RS og er medlem der også, men småbåtregisteret (tidligere gratis) og Securemark (Begge faktureres av RS hvert år) har jeg droppet da båten er registrert i Skipsregisteret (som er gratis etter at man er registert)

Totalmedlem er forresten noe de fortsatt skryter av å tillby... før hadde man Basismedlemsskap, men nå er man enten Totalmedlem med fordeler eller støttemedlem helt uten fordeler.

Sjekk også Norske Sjø vedr forsikring, forutsetter dog medlemskap i KNBF personlig eller via Båtforeningen. . RS hadde jeg blitt totalmedlem i, veldig trygt å vite at du har 3 timers fri assistanse om noe skulle skje.

Ps: Tom for driftstoff må du vel betale for, da de ikke dekker dette? Ikke at det har så mye å si.

Ta gjerne båtførerbeviset, dersom du er fersk på sjøen. Selv om du aldermessig ikke MÅ ta det, er det nyttig. Evnt også VHF-sertifikat, avhengig av størrelse på båt og fartsområde.

Lykke til - og gratulerer med båt!!

Å sjekke for heftelser og skipsregisterregistrering er kanskje litt i seneste laget dersom båten allerede er kjøpt - men ja, det er viktig. Apropos heftelser, det eneste ny eier virkelig kan hefte for dersom båten er kjøpt i god tro og overtatt, det er heftelser som er registrert i skipsregisteret, så dette er i praksis en og samme sak. (Løsøreregisteret er knyttet til personnummer, man skal ikke måtte spørre selger etter personnummer).

Registrering i redningsselskapets småbåtregister ... det koker strengt tatt ned til om du ønsker å støtte Redningsselskapet eller ikke. Egentlig kommer man seg minst like langt (om ikke lengre) med å merke båten tydelig med eiers telefonnummer.

Jeg har skrevet litt på Båtwiki'en omkring dette:

Kjøp av båt - artikkelserie

Kjøp av båt - overtagelse

Båteiers ansvarsoppgaver - ting man bør tenke på når man nettopp har kjøpt båt

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Husk sikkelig fortøying :lol:

Eventuelt telenor maritime for register VHF'en

Og sjekk viss du har alle dokumentasjon om teknisk greie.... (propel type, motor og serienr)

Sjekk viss du har reserve deler (filter til diesel, reim, lyspære til navigasjonslys)

Og viktigste: sjekk viss du har nok veste for alle folk, stor og small

Redigert av Murphy's law (see edit history)

VHF, LRC, D5L/A

Vedien av å merke båten tydelig med eiers navn og telefonnummer kan jeg understreke etter å ha reddet en båt jeg fant drivende for noen helger siden. Med fire fortøyningstrosser hengende i vannet var det ganske åpenbart noen av byens søte, men ikke lenger så små, som i løpet av en natt til søndag hadde funnet det morsomt å løsne alle fortøyninger og latt båten drive! Hvor ringer man en søndag morgen klokken åtte for å finne eiers navn og telefonnummer hvis alt man finner er småbåtsregisterets emblem?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dersom båten har vært registrert i småbåtregisteret tidligere så ville jeg tatt en telefon dit og sjekket hvem som står registrert som eier. Jeg har opplevd at kona til selger også stod registrert som medeier i småbåtregisteret, og da er det også viktig at medeier signerer/gir samtykke i selve kjøpskontrakten (selv om selger økonomisk sett er eier av båten).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Takk for gode tips. Heftelser er sjekket så godt det lar seg gjøre. Dvs, ifølge revisoren var det stort sett tvangspant man kunne sjekke, og da mot personnummer til selger. Der fant vi intet.

Merking av båt ja, hvor merker dere? Og hva merker dere med?

Det var en fin artikkel på båtwiki. Eg tror eg har det meste innen kontroll nå. VHF tror eg at eg vil kjøpe meg, har papirer på å bruke det lovlig så det skulle jo gå greit. Åsså må eg finne billigere forsikring enn det IF kunne tilby. Foreløpig er den forsikret der frem til eg kommer hjem fra jobb igjen.

Eg fikk ingen registreringsnummer i småbåtregisteret, så eg regner med den ikke er registrert der. Eneste den er merket med er securmark sine nummer. Hvis man blir totalmedlem i redningsselskapet, registrerer man båten under dette medlemsskapet eller kommer det summer i tillegg for det? Eg ser for meg at et medlemsskap kan være gunstig i tilfelle noe skulle skje. Er ikke erfaren på sjøen, så kan være greit å ha god hjelp i bakhånd.

Ble to tråder her plutselig, kanskje en moderator eller noe kan slå de sammen?

Båtførerprøven er tatt ja. Den hadde eg tatt uansett. Noe kunnskap må man forvente. Praksisen kommer jo med erfaringen.... Mangler litt der.

Båten er en uttern d66.

Så når eg allerede har båten securmark merket så er det liten vits å registrere den i småbåtregisteret? Flott, det var nytt for meg.

Er målet å betale minst mulig, er det bare å droppe forsikringen. Det er ikke krav om forsikring på sjøen. Da står du riktignok uten båt om noen kjører på deg og senker skuta...... ja... så valget er opp til hver enkelt...

Målet er å få best mulig forsikring for minst mulig penger. Som eg skriver....: "Bra forsikring til greie penger".....

Totalmedlemsskap i RS og registrering i småbåtregister er to forskjellige ting. Når du fyller ut et evt. registreringsskjema for småbåtregister, så kan du "huke av" på om du ønsker totalmedlemsskap i RS i tillegg. Du kan selvsagt også bli totalmedlem i RS uten å registrere båt i småbåtregisteret. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg bruker if kasko super, men har samlet alle mine forsikringer i samme selskap. Med de kortene på hånden klarte jeg å få totalprisen ned i det samme som mange av de "billige" selskapene. Da harjeg også dekket den redningen med slep til havn som RS tilbyr i sitt medlemskap. If, som de fleste andre, krever at båten er registrert.

If synes jeg var dyrt noen år siden. Pantaenius er veldig bra forsikring før større båter og jeg har den på seilbåten min, men jeg synes de var altfordyrt for min 20 fots båt. Så jeg ville sjekket Gjensidige og Nemi forsikring for en god deal på Utteren din.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Målet er å få best mulig forsikring for minst mulig penger. Som eg skriver....: "Bra forsikring til greie penger".....

Det var også hele poenget med mitt innlegg.

Setningen du siterte, er et tappert forsøk på å understreke akkurat dette.

Du må med andre ord finne en ballansegang mellom hvor godt du vil være forsikret opp mot hvor lite du vil betale.

Mange billige forsikringer, kunne man like gjerne vært forruten da de nesten ikke dekker noe som helst.

Som sagt, har jeg valgt Pantaenius på min seilbåt, men det er ikke sikkert det er det riktige på din båt.

Helt i starten av mitt innlegg, spurte jeg også om hva slags båt det er snakk om og i hvilken prisklasse. Uten de opplysningene, er det egentlig ikke så lett å komme med noen annbefalinger. For alt vi vet, kan du ha kjøpt en brukt Pioner 8' til kr. 1.200,- med godt brukte årer.... eller det kan være en Grand Banks 48'..... for alt jeg vet..

RSL

I tillegg til forsikring, som er behørig drøftet ovenfor, trenger du sikkert å tenke på dette også:

1. Gjør deg kjent med motoren.

2. Finn dieselfilteren og oljefilterene.

3. Sørg for at du har med reservefilter - spesielt begge dieselfilteren, men også oljefilter. Har du filtertang?

4. Gjør deg kjent med hvordan du skifter drivreimer. Sørg for å ha med reservereimer.

5. Sørg for å ha tilstrekkelig med verktøy ombord.

6. Finn bunnventilene for inntak og utløp for kjølevann (hvis det er installert)

7. Sjekk om disse ventilene virker.

8. Gjør deg kjent med septiksystemet. Viser f.eks. septikmåleren riktig. Er det ventil på tømmesystemet?

9. Gjør deg kjent med dieselsystemet, dieselpumpen og sett deg inn i hvordan du lufter dieselsystemet.

10. Gjør deg kjent med strømsystemet. Hvis det ikke finnes, lag deg en skisse over strømsystemet.

11. Finn hovedbryterne og sjekk at de virker.

12. Finn hovedsikringene og sørg for å ha reservesikringer.

13. Finn strømtavlen og alle sikringene. Sørg for å ha reservesikringer.

14. Gjør deg kjent med navigasjonslysene og sørg for å ha reservepærer.

15. Finn lensepumpen(e), både de elektriske og manuelle og sjekk at de virker.

16. Sjekk evt. ankervinsj. Går alt tau (kjetting) ut og hvor langt er det? Er enden på ankertauet festet?

17. Sjekk at det er tilstrekkelig med fortøyningstau. Minst 6 lengder a 6 meter.

18. Sørg for å ha tilstrekkelig med fendere. Minst 6 "pølsefendere".

19. Gjør deg kjent med navigasjonssystemet, plotter, autopilot, radar og kompass. Sjekk at kompasset viser riktig.

20. Sørg for å ha papirkart for de områder du ferdes i.

21. Gjør deg kjent med pantryet og sjekk evt. gass-systemet for lekkasjer ved hjelp av lekkasjetester. Er det gassalarm? Sjekk årstallet på gass-slangene og sjekk om de er morkne.

22. Og enda fins det enda mere du må tenke på...........

....som bl.a. å ikke gå inn i områder der du ikke er sikker på dybden....

Redigert av KAT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...