snekko880 Startet 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2015 Hei alle kloke hoder Jeg har en temp måler i min Tresfjord 28 som jeg ikke forstår meg helt på. Den skal vise temp, både på ferskvannsiden og på saltvannsiden. Det er to temp følere på motoren, en bak i området hvor saltvannet går over til eksosen, og en annen temp føler som står i fremkant av motoren i nærheten av thermostaten. Den bakre føleren er enpolt (bare en ledning er festet til denne) den fremre føleren er to polt (to ledninger på hver sin kontakt). Hvordan kan dette virke når det kun er en viser på temp følerinstrumentet? Jeg legger ved et bilde av instrumentet, er det noen her med erfaring som kan si om denne viser vel høy temp? den kommer opp til denne temperaturen etter ca 30 minutter på tomgang, den stiger ikke noe mer om jeg kjører i timevis på høyt marsjturtall, men den synker heller ikke om jeg blir liggende lenge på tomgang. Magefølelsen sier meg at temp er noe for høy, men jeg aner jo ikke hvilken temp som evt. er for høy Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/33/33277/1433284725.jpg Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 (redigert) Dobbelpost Redigert 2.Juni.2015 av snekko880 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2015 Dette er eit instrument som kan brukes både på ferskvannskjølte og saltvannskjølte motorer. Den har to grønne skalaer for å vise normal temperatur avhengig om du har ferskvannskjølt motor eller sjøvannskjølt motor. Dette instrumentet er nok kun montert på ferskvannskjølekretsen din, men den viser ikkje annet enn at du ligger innenfor "normal" temperatur. Hadde eg vært deg, så hadde eg kjøpt meg nytt instrument og ny giver som viser temperatur med tall. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) Temperaturen er ikke for høy før den krabber opp på det røde feltet. Normal arbeidstemp er 65 til 93 grader C. på fersksvanskjølte. Tapp av litt kjøleveske. merk av så ledningene kommer på rett plass. Du kan skru ut føleren kople på ledningen igjen. koke opp en kjele med vann hold føleren og et termometer ved siden av hverandre nede i vannet. skru på tenningen og se. Skru av tenningen vent til vannet i kjelen nærmer seg 65 grader slå på tenningen og se. 60 til 93 grader burde være på den grønne fersksvansskalan. Følg ledningen på føleren ved eksosen til instrumentet det er sikkert bare en alarm, hvis det blir for lite kjølevann (sjøvann) så eksostemperaturen blir for høy. PS. du må sikkert ha jord på føleren også. Sjekk hvordan instrumentet er jordet. Redigert 3.Juni.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ove T Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Hej Mätaren är som "bellen" säger, givaren på avgaskröken är ett avgsastemperaturalarm som är mycket bra att ha. Fungerar och kan se ut som på denna länk och är bara en brytare troligen på minussidan http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/VP_avgaslarm.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Du kan gjøre en enkel sjekk på sensoren på eksosen (den enpolte). Når du har driftstemp på motoren, ta av ledningen og se hva som skjer. Etterpå legger du kabelskoen mot gods, se hva som skjer. Nå har du simulert "veldig høy" og "veldig lav" temperatur. Et evt utslag på måleren eller lyd/lys alarm når du gjør dette vil gjøre deg klokere på hvordan ting henger sammen. Den topolte sensoren bør du ikke gjøre dette med da du risikerer kortslutning. Jeg bruker ordet sensor fordi jeg ikke vet om dette er givere (til analog måler) eller bryter (til av/på signal feks lyd eller lyssignal). Hvilken motor står i? Finner sikkert info om dette i manualen til den. Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Jeg har og en Perkins 4.108 med identisk tempmåler. Måleren ligger på omtrent akkurat samme punktet som din. Etter jeg kjøpte båten skvatt jeg stadigvekk når jeg kikka på den litt fra sida ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.