bc45 Startet 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2015 Hver gang det har blåst kraftig ser jeg at springene har blitt mye slakkere enn da jeg fortøyde båten. Spring på ca. 5 meter har blitt kanskje 30 cm lengre. Har ikke målt hele tauenes lengde for å sammenlikne med lengden da de var nye, så vet ikke ennå om tauene forblir "strukket" eller om de krymper tilbake til opprinnelig lengde. Noen andre som opplever det samme, eller er det bare tauene mine som er av dårlig kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Helt vanlig at de strekker seg etter en tids bruk. Men at de strekker seg hver gang det blåser kraftig høres rart ut. Da blir de vel veeeldig lange og tynne etter hvert.... Når jeg har skiftet fortøyninger på båtplassen pleier jeg å måtte stramme dem opp litt etter en måned eller to. Etter dette har jeg ikke merket noe mer strekk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Har også hatt behov for å stramme spring. Må miste litt av elastisiteten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) Har også merket meg at nye fortøyningstau virker som de strekker seg litt. En ting med tau som er tredd rundt en rykkdemper, der må naturlig nok ting gå seg til litt, men det er også en grunn til at knuter etter en storm er vanskeligere å løsne. Merket med sprittusj på knutene på de nye tauene sist jeg byttet fortøyninger, bare for å se hvor mye knutene setter/strekker seg. Etter første storm i vinter hadde spesielt en knute satt deg skikkelig, og tusjstreken som var helt tett inntil knuten da jeg knyttet den (jeg knytter hardt) hadde flyttet seg 3-4cm. Med andre ord hadde knuten dratt seg til såpass at tauet i enden av knuten hadde beveget seg 3-4cm! I tillegg hadde tauene rundt rykkdemperne strammet seg skikkelig til, mener på det fort var en 10cm. Så det er ikke dumt å gå over nye fortøyninger etter et par måneder, det er sikkert Redigert 3.Juni.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 i vær og vind er det en fordel att tauene er litt elastiske slik att du unngår rykk Sitér dette innlegget Link to post
Prebensen Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Er ikke høyvannet som gjør at fortøyningene ser lenger ut? Sånn er det der jeg ligger. Uvær og høyvann følger gjerne hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Vil tro at det ikke er tauet som strekker seg, men heller knuten som strammer seg. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Knuten strammer seg nok, men 30 cm da. Litt mye synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Det er vel sånn at et nytt tau strekker seg litt før alle kordelene er kommet på plass. Hvor mye elastisk det er avhenger av typen. Det finnes nylonvarianter som strekker seg 25% før brudd til Spectra/Vectra som ikke strekker seg i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 JA, det er helt vanlig at tau strekker seg. Noen materialer mer enn andre, men de fleste syntetiske tau vil strekke seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.