Jump to content

Like batterier av ulikt år og dato...

Albinisten

Recommended Posts

Jeg har i dag en batteribank bestående av 2 stk 110ah, vil det ha noen betydning om jeg setter inn ett tredje av samme type, altså samme produsent og samme størrelse (110ah), men at dette tredje batteriet er nytt og de to andre er to tre år gamle. Om jeg først lader alle tre opp hver seg for så og koble de sammen til en batteribank...

Jeg har i dag en batteribank bestående av 2 stk 110ah, vil det ha noen betydning om jeg setter inn ett tredje av samme type, altså samme produsent og samme størrelse (110ah), men at dette tredje batteriet er nytt og de to andre er to tre år gamle. Om jeg først lader alle tre opp hver seg for så og koble de sammen til en batteribank...

Jeg foreslår at du leser denne eminente tråden av Ingar: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Ingenting tilsier at batteriene må være verken like store eller identiske. Det er ikke lenge siden det var en forrykende diskusjon om akkurat det samme her inne.

Hei,

Ja det er kanskje en grunn til at dette er en seiglivet myte. Kanskje det ikke er noen myte, men slik virkeligheten er! Den målingen som det blir referert til I Ingars innlegg her, forteller ingenting mer en hva som er gyldig for akkurat disse to batteriene.

Om to batterier med forskjellige hvilespenninger kobles sammen uten ekstern lading, så vil spenningen på begge batteriene til slutt havne på hvilespenningen til det laveste. Dette ligger I kjemien på dette batteriet. Dess større forskjellen er mellom batteriene dess værre blir det.

Er f.eks spenningen 12,8 på det ene og 12,6 på det andre vil jeg fraråde en sammenkobling om du ikke har solcellepaneler eller batterilader tilkoblet. Om dette er bly/syrebatterier taper du inntil 40% av den tilgjengelige kapasiteten, med AGM eller GEL ca 20%.

Så er det helt sikkert noen som vil betvile tallene og det med rette for her har jeg lagt en forutsetning at batteriene har en linear utladningskurve, og det har de ikke,

Ellers så er jeg helt enig I at forskjellige batteri størrelser av samme teknologi, Bly/Syre, AGM eller GEL godt kan parallel kobles, såfremst de har tilnærmet lik hvilespenning

Redigert av JRK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...