colabrus Startet 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2015 Jeg skal bytte toppdekselpakning på min 6 sylinder Ford 2728. Har fått tak i ny pakning hos KD Trading i Bergen. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med hva som bør gjøres ved montering. Tenker da på om det bør brukes pakningsstoff på tube sammen med pakningen, tiltrekningsmoment og andre tips... Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Gjør godt rent i sporet til toppdekselet , smør kontaktlim på deksel og pakkning - lim pakkningen på når limet nesten har tørket da flytter den seg ikke når du setter på lokket , prøv å finne momentet på skruer et sted på nettet eller ring til http://www.kdtrading.no/, husk å ikke trekke til for hardt vis du skal prøve selv uten moment Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Takk for tipset! Så det skal ikke brukes "pakning på tube" i tillegg? Mener jeg har hørt at flere bruker det? Eller kanskje det var for å få pakning til å lime seg til lokket... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ingen pakning på tube, bare lim pakningen til lokket som tidligere beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 TMe kan bare bekrefte at Windy26 og Dieselboy er på rett spor. For min egen del vil jeg legge til at dersom det er bulker rundt skruehullene forårsaket av for hard tiltrekking så bør dekselet legges på anbolten og bulkene rettes. Skru moderat til, men ettertrekk flere ganger senere. Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Flotte greier. Da er det bare å handle inn kontaktlim :-) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Fordelen med denne prosessen er at du lett kan ta det av i ettertid for justering og kontroll uten å skifte pakkningen , rett ut bulker i deksel som beskrevet og skru til med moment eller lett hånd så er det tett og fint Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=469 Her har du verkstedsmanualen til motoren, regner med det er 2728T Marine du har. Iflg. denne skal boltene tiltrekkes med bare ca 5Nm, det er svært lite og ikke noe å bryne seg på uten momentnøkkel. I tillegg står det at du skal bruke gjengelås på boltene, av typen Loctite 290 eller tilsvarende, da skal de altså låses permanent på 5 Nm uten etterstramming. Når det er snakk om så lite moment er det VELDIG viktig at alle overflater er helt 100% rene. Jeg ville ikke brukt lim på pakningen, da denne fort blir en ujevn fuge. Det kan være litt brysomt å få pakningen til å ligge riktig uten lim. Tolmodighet er vel stikkordet og med den på plass kommer pakningen skikkelig på plass og blir helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) Det stemmer at det er en 2728T. Jeg skrudde nettopp av toppdekselet og fikk meg et lite sjokk. Det lå en løs skive og skrue ved ventilstengene! (SE BILDE) Etter nærmere ettersyn så viste det seg at den skulle sitte i kamakselen. Men hvilken funksjon den har er ganske usikkert... Kanskje dere vet. Motoren har iallfall gått uten en ulyd...flaks kanskje Redigert 3.Juni.2015 av colabrus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Kamakselen? Vippearmsakselen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 (redigert) Poteto potato :-) Redigert 4.Juni.2015 av colabrus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Den sitter nok der for å låse akselen igjenom vippeverket. Gjør rent med brmeserens eller startgass og sett den på plass igjen med loctite. Når det gjelder toppdekselpakning i kork pleide jeg i min ungdom å lime denne med kontaktlim slik som beskrevet av andre.Dette var på gamle Opel motorer. I tillegg er det viktig å sjekke toppdekselet for skader ved skruefestene. Etter tiltrekking på slike pleide vi å banke lett på toppdekselkanten med en messingdor før skruene ble etterdratt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Poteto potato :-) Det er en vesentlig stor forskjell på kamaksel og vippearmaksel... Meir som potet og gullrot ;) Sitér dette innlegget Link to post
colabrus Svart 24.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Løsningen ble kontaktlim. Det var umulig å få på dekselet uten at pakningen flyttet seg. Så da måtte limen frem. Ble potta tett! :-) Takk for hjelpen. Bunnpannepakning blir neste prosjekt Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2015 Forøvrig anbefales hylomar på korkpakninger. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2015 Veldig bra. Forsiktig ettertrekking etter noen tids bruk anbefales for varig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.