Jump to content

Ford 2728, toppdekselpakning i kork - tips angående montering?

colabrus

Recommended Posts

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=469

Her har du verkstedsmanualen til motoren, regner med det er 2728T Marine du har.

Iflg. denne skal boltene tiltrekkes med bare ca 5Nm, det er svært lite og ikke noe å bryne seg på uten momentnøkkel. I tillegg står det at du skal bruke gjengelås på boltene, av typen Loctite 290 eller tilsvarende, da skal de altså låses permanent på 5 Nm uten etterstramming.

Når det er snakk om så lite moment er det VELDIG viktig at alle overflater er helt 100% rene. Jeg ville ikke brukt lim på pakningen, da denne fort blir en ujevn fuge. Det kan være litt brysomt å få pakningen til å ligge riktig uten lim. Tolmodighet er vel stikkordet og med den på plass kommer pakningen skikkelig på plass og blir helt tett.

Det stemmer at det er en 2728T. Jeg skrudde nettopp av toppdekselet og fikk meg et lite sjokk. Det lå en løs skive og skrue ved ventilstengene! (SE BILDE) Etter nærmere ettersyn så viste det seg at den skulle sitte i kamakselen. Men hvilken funksjon den har er ganske usikkert... Kanskje dere vet. Motoren har iallfall gått uten en ulyd...flaks kanskje

bilde

Redigert av colabrus (see edit history)

Den sitter nok der for å låse akselen igjenom vippeverket. Gjør rent med brmeserens eller startgass og sett den på plass igjen med loctite. Når det gjelder toppdekselpakning i kork pleide jeg i min ungdom å lime denne med kontaktlim slik som beskrevet av andre.Dette var på gamle Opel motorer. I tillegg er det viktig å sjekke toppdekselet for skader ved skruefestene. Etter tiltrekking på slike pleide vi å banke lett på toppdekselkanten med en messingdor før skruene ble etterdratt.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...