Marius Engel Startet 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2015 (redigert) Hei. Jeg har en Johnson V4 100hk 2-takt 1991 mod, utenbordsmotor. I dag var motoren vanskelig å starte. Når den først gikk gav motoren kun halv kraft på fullt pådrag, tomgangsturtallet virket litt lavt, ved ett visst turtall var det også unormalt mye vibrasjoner, det luktet sterk bensinlukt, samt at det var unormalt mye drivstoff/olje i sjøen bak båten. Hva kan problemet være, hvordan skal jeg begynne å feilsøke? Jeg setter stor pris på alle råd jeg kan få :) Redigert 3.Juni.2015 av Marius Engel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) Ser du hvilken sylinder det kommer bensin ut av? Ville begynt med å spraye forgasserrens inn i forgasser, mulig en av dysene er tette. Om ikke det hjelper, plukk fra hverandre forgasser(e) og rengjør, kjøp inn forgasser kit med pakninger og bytt alle mens du er i gang. Samt sjekk at flottøren lukker som den skal og er stilt riktig. Skal være på linje med forgasser når den holdes opp ned. Søk på YouTube så finner du film av hele prosessen Ja ja det er i alle fall mitt tips. Hadde en 115 hk evinrude opptil nylig Redigert 3.Juni.2015 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Marius Engel Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ser du hvilken sylinder det kommer bensin ut av? Ville begynt med å spraye forgasserrens inn i forgasser, mulig en av dysene er tette. Om ikke det hjelper, plukk fra hverandre forgasser(e) og rengjør, kjøp inn forgasser kit med pakninger og bytt alle mens du er i gang. Samt sjekk at flottøren flyter som den skal og er stilt riktig. Skal være på linje med forgasser når den holdes opp ned. Søk på YouTube så finner du film av hele prosessen Ja ja det er i alle fall mitt tips. Hadde en 115 hk evinrude opptil nylig Takk for tips :) Jeg vandrer helt i blinde, så jeg prøver hva som helst. "Outboard motor carburator cleaning" søkte jeg på og det kom opp en del filmer av diverse kvalitet. Er det dette du tenker på? Hvordan kan jeg finne ut hvilken sylinder som spytter bensin? Kan det også være pluggene som må skiftes? Om jeg ikke er helt på bærtur, så skyldes kanskje disse symptomene at en av sylinderene ikke tenner? Eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Takk for tips :) Jeg vandrer helt i blinde, så jeg prøver hva som helst. "Outboard motor carburator cleaning" søkte jeg på og det kom opp en del filmer av diverse kvalitet. Er det dette du tenker på? Hvordan kan jeg finne ut hvilken sylinder som spytter bensin? Kan det også være pluggene som må skiftes? Om jeg ikke er helt på bærtur, så skyldes kanskje disse symptomene at en av sylinderene ikke tenner? Eller tar jeg feil? Ja, sjekk om du har gnist på alle plugger, før du evt setter igang med forgassere Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Marius Engel Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ja, sjekk om du har gnist på alle plugger, før du evt setter igang med forgassereDa legger man pluggen inntil gods, og ser om det kommer gnist når jeg vrir på nøkkelen? Så lenge den gir gnist, så er pluggen i orden? Er det korrekt? Jeg får spørre naboen i morgen om han vil vri på nøkkelen mens jeg holder pluggen. Det er vel greieste måten å sjekke det på? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ikke hold, LEGG pluggen mot gods. Her er det høyspenning ute og går... Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Ikke hold, LEGG pluggen mot gods. Her er det høyspenning ute og går... Hadde tenkt å holde med en vannpumpetang, men det er nok tryggest å legge den ja :) Takk! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Marius Engel Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 Jeg fant ut av problemet. Det var en tabbe fra min side som var årsaken. 3 av dreneringsskruene i forgasser stod åpne, mens en var falt ut. Fant skruen, og stengte de åpne, så var alt i orden :) Egentlig ganske utrolig at båten ville gå? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.