Jump to content

Problem: Johnson V4 100hk går dårlig, sterk bensinlukt.

Marius Engel

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Johnson V4 100hk 2-takt 1991 mod, utenbordsmotor.

I dag var motoren vanskelig å starte. Når den først gikk gav motoren kun halv kraft på fullt pådrag, tomgangsturtallet virket litt lavt, ved ett visst turtall var det også unormalt mye vibrasjoner, det luktet sterk bensinlukt, samt at det var unormalt mye drivstoff/olje i sjøen bak båten.

Hva kan problemet være, hvordan skal jeg begynne å feilsøke?

Jeg setter stor pris på alle råd jeg kan få :)

Redigert av Marius Engel (see edit history)

Ser du hvilken sylinder det kommer bensin ut av? Ville begynt med å spraye forgasserrens inn i forgasser, mulig en av dysene er tette. Om ikke det hjelper, plukk fra hverandre forgasser(e) og rengjør, kjøp inn forgasser kit med pakninger og bytt alle mens du er i gang. Samt sjekk at flottøren lukker som den skal og er stilt riktig. Skal være på linje med forgasser når den holdes opp ned. Søk på YouTube så finner du film av hele prosessen

Ja ja det er i alle fall mitt tips. Hadde en 115 hk evinrude opptil nylig

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Ser du hvilken sylinder det kommer bensin ut av? Ville begynt med å spraye forgasserrens inn i forgasser, mulig en av dysene er tette. Om ikke det hjelper, plukk fra hverandre forgasser(e) og rengjør, kjøp inn forgasser kit med pakninger og bytt alle mens du er i gang. Samt sjekk at flottøren flyter som den skal og er stilt riktig. Skal være på linje med forgasser når den holdes opp ned. Søk på YouTube så finner du film av hele prosessen

Ja ja det er i alle fall mitt tips. Hadde en 115 hk evinrude opptil nylig

Takk for tips :) Jeg vandrer helt i blinde, så jeg prøver hva som helst.

"Outboard motor carburator cleaning" søkte jeg på og det kom opp en del filmer av diverse kvalitet. Er det dette du tenker på?

Hvordan kan jeg finne ut hvilken sylinder som spytter bensin?

Kan det også være pluggene som må skiftes?

Om jeg ikke er helt på bærtur, så skyldes kanskje disse symptomene at en av sylinderene ikke tenner? Eller tar jeg feil?

Takk for tips :) Jeg vandrer helt i blinde, så jeg prøver hva som helst.

"Outboard motor carburator cleaning" søkte jeg på og det kom opp en del filmer av diverse kvalitet. Er det dette du tenker på?

Hvordan kan jeg finne ut hvilken sylinder som spytter bensin?

Kan det også være pluggene som må skiftes?

Om jeg ikke er helt på bærtur, så skyldes kanskje disse symptomene at en av sylinderene ikke tenner? Eller tar jeg feil?

Ja, sjekk om du har gnist på alle plugger, før du evt setter igang med forgassere

Baltic-pappa

Ja, sjekk om du har gnist på alle plugger, før du evt setter igang med forgassere

Da legger man pluggen inntil gods, og ser om det kommer gnist når jeg vrir på nøkkelen? Så lenge den gir gnist, så er pluggen i orden? Er det korrekt?

Jeg får spørre naboen i morgen om han vil vri på nøkkelen mens jeg holder pluggen. Det er vel greieste måten å sjekke det på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...