Jump to content

Startproblemer på Kad 32

Robinson

Recommended Posts

Har fått et mystisk problem med starter/innslag på en av maskinene mine. Ved oppstart står starteren bare og spinner/pusser tenner.. Siden jeg har en dobbelinnstalasjon har jeg byttet om på følgende uten resultat: starter, startrele', tenningslås og batteri. Har i tillegg koblet forbi startsperren i gass/gir og hovedsikring, lagt opp ny styrestrøm til rele samt koblet strøm direkte fra batteri til starter med startkabler.

Det virker som om starter/ innslag ikke får nok strøm. Prøvde med en ledning fra batteri og direkte inn på innslaget og det var den eneste gangen drevet slo skikkelig inn i svinghjulet og fikk tørnet 2 omdreininger..

Minimum spenning ved forsøk på start er ca 12.00V. Hele batteribanken er ca 2år gammel.

Noen som har vært borti tilsvarende eller har tips til andre feilsøk?

Robinson : Prøvde med en ledning fra batteri og direkte inn på innslaget og det var den eneste gangen drevet slo skikkelig inn i svinghjulet og fikk tørnet 2 omdreininger..

Kan vel tyde på at du har en dårlig forbindelse et sted. Gå over alle koblinger. Tannpuss får du ofte når batteri eller en kontakt er dårlig. Men selv om den ble bedre med ekstrakabelen, trenger ikke feilen alltid være mellom de to punkter ekstrakabelen ble strekt. Den kan være et annet sted også.

Er med på den Audiquattro? Men begge starterene virker å være friske, så da er det nok noe utenfor som lager trøbbel. Kan det være dårlig jording? Starteren har jo et jordingsbånd som går fra minus på starter og bort til den ene innfestningsbolten på starteren.. Prøve å bytte denne kanskje?

Er med på den Audiquattro Men begge starterene virker å være friske.

Nå tror jeg muligens du misiforstår innleggene mine. Jeg har aldri påstått at det er noe galt med starterne dine, kun at solenoiden på starteren din ikke får høy nok spenning når du vrir på tenningsbryteren. Mao ligger ikke feilen  i starteren men derimot i kretsen som forsyner solenoiden med strøm.

Jeg kjenner ikke strømløpsskjemaet for din båt og kan derfor ikke gi deg alle detaljene rundt feilsøking men vil av erfaring si at feilen mest sannsynlig ligger i et rele (korrosjon) eller i selve tenningslåsen (om kretsen går direkte via denne). Bypass samtlige releer etc (i kretsen som forsyner solenoiden) så finner du nok synderen til slutt.

God jording er meget viktig (og må selvsagt kontrolleres) men om det hadde vært manglende jording ville antakelig ikke en direktekobling fra plussen på batteriet til solenoiden fått starteren til å respondere som normalt(?).

Redigert av Audiquattro (see edit history)

Tror du er inne på noe her.

Sjekk minus og pluss hele veien fra batteri/polsko.

Koble fra alle punkt underveis og puss alle kontaktflater med pussepapir.

Sjekk hovedstrømsbryter/Koble forbi bryter om du ikke får åpnet denne og sjekket.

Er med på den Audiquattro? Men begge starterene virker å være friske, så da er det nok noe utenfor som lager trøbbel. Kan det være dårlig jording? Starteren har jo et jordingsbånd som går fra minus på starter og bort til den ene innfestningsbolten på starteren.. Prøve å bytte denne kanskje?

Tenker du på releet i den svarte boksen Windy37GM? De er i tilfelle byttet om.

Nei, de 2 "blanke" kontaktorene borte ved batteriene :-)

Når begge er på (du hører "klakk-klakk" når du skrur på de 2 svarte oppe ved rattet), kan du bruke en startkabel mellom de 2 plussene øverst på hver kontakter for å prøve.

Hvis du mistenker dårlig jord, kan du bruke start kabel fra minus til blokka

Nå skal det nevnes at det var slik kontaktorer på min Bav32 fra 2004 med KAD32. Hvilken årsmodell har du?

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Enig med Windy37GM, disse kontaktorene er raske å sjekke. Jeg har problemer med en av mine. Hvis jeg måler fra batteriminus til utgangen (øverste polen) med kontaktoren inne

måler jeg tilsvarende batterispenning (>12,8V). Hvis jeg legger ut kontaktoren blir det ikke et fullstendig brudd, men jeg måler noe i området rundt 12,0-12,2 V. Selv driver jeg med jobb

for å endre hele strømopplegget i båten, og har koblet begge startmotorer inn på den kontaktoren som er i orden. Det er ikke noe problem så lenge man ikke starter begge motorer samtidig.

Like viktig som å gå over forbindelser med positiv polaritet er jordingen. Det kan lugge vel så mye pga dårlig jord.

Har ikke prøvd din variant Windy37GM. Har tatt startkabler fra nedre pol til øvre pol på den sikringen det gjelder... Har som nevnt også gått med startkabler fra pluss og minus på batteri til pluss og minus på starter. Altså forbi det faste anlegget i båten.

Er forøvrig en Bavaria32Sport 2005 mod?

Har fortsatt ikke funnet feilen etter timevis med feilsøk? Men noe positivt har skjedd; koblet fra den tynneste jordingsledningen fra starteren og da kom den på første forsøk.. Regner med at denne går til noe som har med trimpumpen å gjøre, da det ikke var liv i den etter frakoblingen. Starter videre fint den første dagen. Var nede i båten i dag for å sjekke litt rundt releer og koblinger på trimpumpen. Dette ser greit ut, men maskinen starter på andre forsøk.. Kobler på igjen jordingsledningen på starteren og motor starter jevnt over hver 2. gang. Så hvordan kan det ha seg at i det ene øyeblikket har jeg nok spenning, mens sekunder etterpå er det ikke nok spenning for så og ha spenning igjen...?? Målte forøvrig fra minus på batteri til motorblokk ved oppstart. Fikk 0,01V på den "friske", og 0,25V på den "syke" Altså i mitt hode en liten jordingsfeil, men har dette innvirkning..? Ikke lett å forstå dette.. Det positive er at jeg får start hver 2. gang?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...