Robinson Startet 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2015 Har fått et mystisk problem med starter/innslag på en av maskinene mine. Ved oppstart står starteren bare og spinner/pusser tenner.. Siden jeg har en dobbelinnstalasjon har jeg byttet om på følgende uten resultat: starter, startrele', tenningslås og batteri. Har i tillegg koblet forbi startsperren i gass/gir og hovedsikring, lagt opp ny styrestrøm til rele samt koblet strøm direkte fra batteri til starter med startkabler. Det virker som om starter/ innslag ikke får nok strøm. Prøvde med en ledning fra batteri og direkte inn på innslaget og det var den eneste gangen drevet slo skikkelig inn i svinghjulet og fikk tørnet 2 omdreininger.. Minimum spenning ved forsøk på start er ca 12.00V. Hele batteribanken er ca 2år gammel. Noen som har vært borti tilsvarende eller har tips til andre feilsøk? Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Skjer det hele tiden? Hvis ikke må starteren få roet seg ned Før du prøver på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Problemet har vært stund. Ved forsøk på start ved kald motor ble det spinning. På andre forsøk har den slått skikkelig inn og startet, helt til nå nylig. Nå er det ikke håp om start. Bare tannpuss? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Når du byttet om startere, flyttet problemet seg? Er det samme starteren som feiler hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Byttet starter med den "friske", men feilen er der fremdeles. Har vel egentlig konkludert med at begge starterene er frisk. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Du er sikker på at det er tannpuss,og ikke innslaget som står og klikker? Fulgte problemet med starteren over til den andre motoren når du byttet om? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 De fleste startere er festet med tre bolter,og itillegg står de på en eller to styrehylser. Om du har demontere starter tidligere,og en av disse hylsene har falt av,kan starteren kile seg litt,og ikke gå skikkelig i inngrep ved start. Dette er generellt,og ikke sikkert det er relevant hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Innslaget slår i bunn, ihvertfall ved forsøk demontert fra motoren både med motorens ledningsnett og eksterne ledninger. Kan tydelig høre at den er borti svinghjulet ved forsøk på start. Starteren står på 3 bolter, men kan ikke se at det er noen styringer i tillegg.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Har du kontrollert at det ikke mangler noen tenner på startkransen? Har du målt at et er strøm nok når starteren er i drift? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Polarn Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Knekte "tenner" på startkrans? Tar du ut starteren så har du mulighet for å se på kransen der den står. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Audiquattro Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Mål spenningen på startsolenoiden når du forsøker å starte motoren. Tipper du har for stort spenningsfall frem dit (med tanke på at starteren slår inn som den skal når du kobler solenoiden direkte mot batteriet). Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Har ikke tørnet hele veien rundt, men de tennene jeg ser, er strøken. Tennene på begge starterene ser også fin ut.. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Robinson : Prøvde med en ledning fra batteri og direkte inn på innslaget og det var den eneste gangen drevet slo skikkelig inn i svinghjulet og fikk tørnet 2 omdreininger.. Kan vel tyde på at du har en dårlig forbindelse et sted. Gå over alle koblinger. Tannpuss får du ofte når batteri eller en kontakt er dårlig. Men selv om den ble bedre med ekstrakabelen, trenger ikke feilen alltid være mellom de to punkter ekstrakabelen ble strekt. Den kan være et annet sted også. Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Har tro på at det er et spenningsfall som er feilen, men spørsmålet er jo hva som lager det... Har riktignok ikke målt under 12V på innslag og starter ved forsøk på start. Såvidt jeg forstår, får innslaget strøm som igjen gir strøm til å tørne selve startmotoren... Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Hvis ikke startsolenoiden får høy nok spenning i det du vrir på nøkkelen vil ikke tannhjulet på ankeret rekke å smette inn i tennene på startkransen før startmotoren begynner å rotere (på grunn av for svakt magnetfelt i solenoiden). Du ender da opp med sluring. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Bav32 har 2 releer, 1 for hver motor for "Engine ON". De er vel ikke kryssbyttet ? Du kan også kortslutte mellom + på begge de rellen for å utelukke rellet/solenoiden mvh Windy37GM tidligere Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Er med på den Audiquattro? Men begge starterene virker å være friske, så da er det nok noe utenfor som lager trøbbel. Kan det være dårlig jording? Starteren har jo et jordingsbånd som går fra minus på starter og bort til den ene innfestningsbolten på starteren.. Prøve å bytte denne kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Tenker du på releet i den svarte boksen Windy37GM? De er i tilfelle byttet om. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 (redigert) Er med på den Audiquattro Men begge starterene virker å være friske. Nå tror jeg muligens du misiforstår innleggene mine. Jeg har aldri påstått at det er noe galt med starterne dine, kun at solenoiden på starteren din ikke får høy nok spenning når du vrir på tenningsbryteren. Mao ligger ikke feilen i starteren men derimot i kretsen som forsyner solenoiden med strøm. Jeg kjenner ikke strømløpsskjemaet for din båt og kan derfor ikke gi deg alle detaljene rundt feilsøking men vil av erfaring si at feilen mest sannsynlig ligger i et rele (korrosjon) eller i selve tenningslåsen (om kretsen går direkte via denne). Bypass samtlige releer etc (i kretsen som forsyner solenoiden) så finner du nok synderen til slutt. God jording er meget viktig (og må selvsagt kontrolleres) men om det hadde vært manglende jording ville antakelig ikke en direktekobling fra plussen på batteriet til solenoiden fått starteren til å respondere som normalt(?). Redigert 3.Juni.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Tror du er inne på noe her. Sjekk minus og pluss hele veien fra batteri/polsko. Koble fra alle punkt underveis og puss alle kontaktflater med pussepapir. Sjekk hovedstrømsbryter/Koble forbi bryter om du ikke får åpnet denne og sjekket. Er med på den Audiquattro? Men begge starterene virker å være friske, så da er det nok noe utenfor som lager trøbbel. Kan det være dårlig jording? Starteren har jo et jordingsbånd som går fra minus på starter og bort til den ene innfestningsbolten på starteren.. Prøve å bytte denne kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 (redigert) Tenker du på releet i den svarte boksen Windy37GM? De er i tilfelle byttet om. Nei, de 2 "blanke" kontaktorene borte ved batteriene :-) Når begge er på (du hører "klakk-klakk" når du skrur på de 2 svarte oppe ved rattet), kan du bruke en startkabel mellom de 2 plussene øverst på hver kontakter for å prøve. Hvis du mistenker dårlig jord, kan du bruke start kabel fra minus til blokka Nå skal det nevnes at det var slik kontaktorer på min Bav32 fra 2004 med KAD32. Hvilken årsmodell har du? mvh Windy37GM Redigert 4.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sequoia Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Enig med Windy37GM, disse kontaktorene er raske å sjekke. Jeg har problemer med en av mine. Hvis jeg måler fra batteriminus til utgangen (øverste polen) med kontaktoren inne måler jeg tilsvarende batterispenning (>12,8V). Hvis jeg legger ut kontaktoren blir det ikke et fullstendig brudd, men jeg måler noe i området rundt 12,0-12,2 V. Selv driver jeg med jobb for å endre hele strømopplegget i båten, og har koblet begge startmotorer inn på den kontaktoren som er i orden. Det er ikke noe problem så lenge man ikke starter begge motorer samtidig. Like viktig som å gå over forbindelser med positiv polaritet er jordingen. Det kan lugge vel så mye pga dårlig jord. Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Har ikke prøvd din variant Windy37GM. Har tatt startkabler fra nedre pol til øvre pol på den sikringen det gjelder... Har som nevnt også gått med startkabler fra pluss og minus på batteri til pluss og minus på starter. Altså forbi det faste anlegget i båten. Er forøvrig en Bavaria32Sport 2005 mod? Sitér dette innlegget Link to post
Robinson Svart 9.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2015 Har fortsatt ikke funnet feilen etter timevis med feilsøk? Men noe positivt har skjedd; koblet fra den tynneste jordingsledningen fra starteren og da kom den på første forsøk.. Regner med at denne går til noe som har med trimpumpen å gjøre, da det ikke var liv i den etter frakoblingen. Starter videre fint den første dagen. Var nede i båten i dag for å sjekke litt rundt releer og koblinger på trimpumpen. Dette ser greit ut, men maskinen starter på andre forsøk.. Kobler på igjen jordingsledningen på starteren og motor starter jevnt over hver 2. gang. Så hvordan kan det ha seg at i det ene øyeblikket har jeg nok spenning, mens sekunder etterpå er det ikke nok spenning for så og ha spenning igjen...?? Målte forøvrig fra minus på batteri til motorblokk ved oppstart. Fikk 0,01V på den "friske", og 0,25V på den "syke" Altså i mitt hode en liten jordingsfeil, men har dette innvirkning..? Ikke lett å forstå dette.. Det positive er at jeg får start hver 2. gang? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2015 Kan jordingen ha vært dårlig og kår du løsnet den lille, ble det bevegelsen i alt sammen på starter og derved nogenlunde OK jording? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.