JanInge Startet 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2015 Hei! Denne båten tror jeg opprinnelig ble levert med Black Steel 3x13 3/4"x17" (muligens 19"). Vurderer å kjøpe ny propell i år på grunn av slitasje men hva bør jeg velge? Noen med erfaring på området? Båten brukes hovedsaklig i området 23-25knop samt kjøring med tube. Skal sjekke hvilket bolthull den er plassert i neste gang jeg er i havnen. Når man bytter propell, hva annet bør man bytte? hub, bolter etc. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 til bruken du beskriver så ser jeg for meg en 4-blader vil kunne funke bra, gi god skyvekraft og drivstofføkonomi. Om mesteparten av bruken er cruising i 25 knop + vannsport, så er det neppe heller noe særlig vits å heve motoren for mye. Du får sjekke stigning, samt turtall på topp + hvor høyt kavitasjonsplata ligger ift. bunn Om skiver osv passer så skal det holde å bare bytte låsesplinten. Propellen du har har ikke løs hub, men det er jo stadig vanligere på nye propeller. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 (redigert) Bare 13 3/4" propelldiameter på en F200? Kan det stemme da.. det er jo vanlig på motorer på +/- 100 hk. Tror nesten du må legge på en tomme, iallefall Redigert 4.Juni.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JanInge Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 (redigert) Ja, jeg også stusset litt. Sjekket diverse kjøredata fra Yamaha og der er det ingen referanser til denne kombinasjonen. Derimot er den testet med F150 og F225 med henholdsvis 13 3/4 *19 og 15 1/4 *19 i kjørefakta fra 2012. Nå skal det også sies at F150 i den testen har samme utveksling som vår F200 (2,00:1) mens F225 har 1,86:1. I tillegg var monteringshøyden 18mm og 36mm for henholdsvis de to. Skal få logget litt data i helgen så får vi se hvor vi er. Redigert 5.Juni.2015 av JanInge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 den svartlakkerte serien til Yamaha har mye i 13 3/4 til motorene med 4.75" girhus. Nyere serier er gjerne litt større i diameter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 5.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 14,5-15,5" er vel vanlig diameter på disse motorene. Skulle ikke være noen grunn til å gå ned i diameter bortsett fra ved lette og noe mere ekstreme høyhastighetsfarkoster. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
haugi Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Hadde en lik motor på en finnmaster f68, brukte da en original Yamaha propell, 14,5x21. Det fungerte veldig bra i sammen. Propellen er forøvrig til salgs om det kan være interessant. Sitér dette innlegget Link to post
JanInge Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 (redigert) Det står en Solas Titan 14 3/4 x 21P på båten nå. Hadde en tur i går og logget 45 knop på GPS ved 5800rpm (anbefalt turtallsområde fra 5-6000 i boka og 200hk på 5500rpm). Var bare meg, litt last og 140 liter fuel på tur. Propellen ser ikke akkurat ny ut lenger så kanskje høre med Progressing i Oslo og sjekke hva de anbefaler. Redigert 6.Juni.2015 av JanInge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 hva mener du med ikke ser ny ut, full av hakk og småsår eller mest matt og misfarget? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JanInge Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 (redigert) I all hovedsak må jeg si den ser bare misfarget ut. Om kantene er slitt, tja mulig, men jeg kunne ikke se noe sår eller større hakk. På utseende å bedømme har denne vært svartlakkert eller satt inn med noe stoff engang for den flasser. De nye Titan er jo i hvertfall av blank opprinnelse. Redigert 7.Juni.2015 av JanInge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanInge Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 Ja så feil kan man ta. Jeg kikket kun på esken i båten men når jeg tok meg en runde i vannet så er dette en Yamaha Black Steel 13 3/4x21P. Fikk ikke dette til å stemme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2015 ikke uvanlig har jeg skjønt at den svarte slipper lakk og blir misfarget. yamaha har jo også flere nye serier med bra propeller , men sikkert noe dyrere.. sjekk evt med forhandler hva de nå anbefaler til den båten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.