Jump to content

Stålpropell til Yamarin 64DC, Yamaha F200 - 2007, erfaringer


JanInge

Recommended Posts

Hei! Denne båten tror jeg opprinnelig ble levert med Black Steel 3x13 3/4"x17" (muligens 19"). Vurderer å kjøpe ny propell i år på grunn av slitasje men hva bør jeg velge? Noen med erfaring på området? Båten brukes hovedsaklig i området 23-25knop samt kjøring med tube. Skal sjekke hvilket bolthull den er plassert i neste gang jeg er i havnen. Når man bytter propell, hva annet bør man bytte? hub, bolter etc. 

Link to post

til bruken du beskriver så ser jeg for meg en 4-blader vil kunne funke bra, gi god skyvekraft og drivstofføkonomi.  

 

Om mesteparten av bruken er cruising i 25 knop + vannsport, så er det neppe heller noe særlig vits å heve motoren for mye. 

 

Du får sjekke stigning, samt turtall på topp + hvor høyt kavitasjonsplata ligger ift. bunn 

 

Om skiver osv passer så skal det holde å bare bytte låsesplinten.  Propellen du har har ikke løs hub, men det er jo stadig vanligere på nye propeller. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bare 13 3/4" propelldiameter på en F200? Kan det stemme da.. det er jo vanlig på motorer på +/- 100 hk.

Tror nesten du må legge på en tomme, iallefall   :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, jeg også stusset litt. Sjekket diverse kjøredata fra Yamaha og der er det ingen referanser til denne kombinasjonen. Derimot er den testet med F150 og F225 med henholdsvis 13 3/4 *19 og 15 1/4 *19 i kjørefakta fra 2012. Nå skal det også sies at F150 i den testen har samme utveksling som vår F200 (2,00:1) mens F225 har 1,86:1. I tillegg var monteringshøyden 18mm og 36mm for henholdsvis de to. Skal få logget litt data i helgen så får vi se hvor vi er.

Redigert av JanInge (see edit history)
Link to post

14,5-15,5" er vel vanlig diameter på disse motorene.

Skulle ikke være noen grunn til å gå ned i diameter bortsett fra ved lette og noe mere ekstreme høyhastighetsfarkoster.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det står en Solas Titan 14 3/4 x 21P på båten nå. Hadde en tur i går og logget 45 knop på GPS ved 5800rpm (anbefalt turtallsområde fra 5-6000 i boka og 200hk på 5500rpm). Var bare meg, litt last og 140 liter fuel på tur. Propellen ser ikke akkurat ny ut lenger så kanskje høre med Progressing i Oslo og sjekke hva de anbefaler.

Redigert av JanInge (see edit history)
Link to post

ikke uvanlig har jeg skjønt at den svarte slipper lakk og blir misfarget. 

 

yamaha har jo også flere nye serier med bra propeller , men sikkert noe dyrere..   sjekk evt med forhandler hva de nå anbefaler til den båten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...