Jump to content

Trenger Info og tips, båten begynte brått å riste.

hebbelille

Recommended Posts

Hei godt folk.

Håper noen kan komme innspill, tips og info om problemet mitt.

jeg var ute med båten i dag, siden det var lit oppholdsvær, båten har ligget i havna i 14 dager uten å ha vert tatt ut på tur, motoren har vert startet regelmessig, siden jeg har vert i båten og holdt på med andre ting.

Når jeg var ute med båten i dag kjørte jeg rolig 6-8 knop slik at motoren skulle få gå seg varm, når den hadde nådd arb temp på 85 grader, la jeg båten opp i plan å lå da i 22-25 knop utover fjorden, så ga jeg på og lot båten få nå topp hastighet på 41 knop i en kortere periode.

På vei innover igjen lå jeg i 35 knop, og da jeg nesten var kommet inn igjen så hel brått begynte båten å riste noe veldig, slakket da rolig ned og satte den i fri, Åpnet motorluka og ruset motoren på tomgang, ingen vibrasjoner eller noe unormalt med motoren.

Tilitet opp drevet og stoppet motoren, gikk ut på badeplattformen å sjekket tok tak i drevet får å kjenne om det var løst, men uansett hvor mye jeg dro og beveget på det så var det kun sideveis jeg kunne bevege det, glemte å sjekke om ratte bevegde seg når jeg bevegde dreve, sjekke at mutteren til propellene å dreid på den ytre propeller og sjekket om det var slark i den, men kunne ikke kjenne noe slark der heller.

Senket så dreve og startet opp motoren igjen, satte den i gir og ga lit gass, merket ingen vibrasjoner, så ga jeg lit mere gass og da begynte den å riste igjen, får ikke kommet opp i plan før den begynner å riste noe veldig.

Motoren er en Volvo Penta 5,0 GI V8 med Volvo prnta Duprop.(DP-SM drev)

Noen som kan hjelpe meg med lit info tips eller veit hva det kan være som gjør dette?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Motor festene står som dem skal, ingen løs bolter der, Når jeg har motor luka åpen å å prøver å gir på til båten begynner å riste så ser det ut til at motoren står like rolig.

Da må jeg få lånt meg en båthenger som tar 2t og 25 fot :) eller leige vogga i havna om den er ledig... er vel en som har en henger ledig i havna nå vil jeg tro. så får jeg sjekke ut propeller og sjekket resten av drevet

Jeg har ikke løsningen, men da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg umiddelbart på kryssleddet inn på drevet.

Kan dette ha gått føyka ? - Lagerbrudd ?

skjedde på en kompis sin båt med bravo3 drev, oppførte seg akkurat slik det beskrives her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

da her jeg fått en del tips til hva som kan være årsaken til problemet, nå har jeg forhørt meg lit rundt men har ikke fått tak i en båt henger jeg kan lån enda, så fort dette er på plass så skal den på land, får sjekk.

Om propellen har slept seg, er det noe som kan repareres på noen måte? er det noen man kan sende propellene til får å få dem i tipp topp stand igjen? det er står propeller.

Om det er lagger brudd eller krysse på dreve så er vel ikke det så sykt mye arbeid eller? har aldri hatt slike problemer før....

i dag fikk jeg båten på land, begynte å sjekke lit på dreve, å fant dette på babord side av drevet, vet ikke om dette skal være der, men det rant lit vann og olje ut av det, å når jeg stikker en bit av en streng inn der går den 2-3cm inn.

Rakk ikke å sjekke noe mere i dag, men skal sjekke om det er noe olje igjen på dreve og om den er hvit.

legger ved to bilder så dere kan se.

bilde

bilde

vet ikke, har ikke sett det før nå, etter opptak på grunn av feilen som oppsto. hullet ser helt rundt ut, og kunne minne om om et hul som var boret, men det skal vel ikke være der i utgangspunkt eller?
dette er vel noe tidligere eier også burde vite om, men ikke opplyst om ved salg!! håpet kanskje det skulle holde så lenge at eg ikkje oppdaget det før om en stund...

Originalt hull for å tømme drevet for vann nå det er tiltet opp og en tar båten på land?

Har ikke sett etter på mitt drev (VP DPH) om det har hull, men påhengere jeg har hatt har drainhull for å tømme hulrom i undervannshuset for vann når det tiltes opp av vannet.

Ettpar andre med spørsmål om hull i DP-SM drev:

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/volvo-penta-i-o-inboard-gas-engines-outdrives/58839-volvo-penta-dp-s-drive-question

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/356849-volvo-penta-dp-sm-sterndrive-corrosion.html

Leitet lit mere på google og fant flere bilder der man kan se hulle, så da skal det nokk være der... men skjønte ikke helt hvorfor det kom Olje/vann ut av det?

Men da kan jeg slå meg til ro med at det ikke er noe skade eller noe som har gjort dette.... at dette er normalt. så da jobber jeg videre med å finne ut hva som gjør at båten riste :)

bilde

nå har jeg sjekke motor festene, sjekke at det er olje på drevet, og den er blank og fint. test kjørt den på land å kan ikke se noe unormalt på drevet, ikke noe kast i propellen som man kan se med.
så da heller jeg mere mot knuten/knutekrysset, transemlager eller noe der om kring...

så får ta av drevet i morgen.

he igjen.

Da har jeg hat av propeller og hatt av drevet å sjekket nuten og kryssa og transem lager, knuten er hel og fin ingen skader eller slark i den og heler ingen slark i lager som jeg kan finne.

så da er jeg lit tom får ideer, har snakket med flere båt kyndige folk, og flertallet sier at hadde det vert knuten eller lagger ville jeg også hatt ulyd som burde være hørbar. Dermed blir det å ta turen ned i havna i kveld og koble på kjølevann og starte den opp igjen på land får nærmere sjekk.

vet ikke om det er en lur ide, men vurderer nå å sjøsette båten igjen og ta en ny test tur får å sjekke om det fortsatt er vibrasjoner, å skulle det være det får jeg ta båten på land igjen og så tilkalle ekspertise hjelp tror jeg... får nå har den stått på land lenge nokk.

Etter mye skruing og sjekking av drev og motor, har verken jeg eller de jeg har hatt med meg på jakten etter det som lagde vibrasjoner i båten, funnet noe feil verken på drev eller motor.

Så da ble det å sjøsette båten og teste  at gikk som det skulle inne i havna før vi da bestemet oss får å ta en prøve tur. alt så ut til å gå fint, så da ble det en tur får å prøve båten på fjorden, og etter en putre tur i lav fart og motor var komt opp arb temp, la vi båten opp i plan og denne gangen var det ingen vibrasjoner, testet båten i flere hastigheter og lit røff kjøring.. men alt ser ut til å være som det skal.

så da ble båten lagt på båtplassen sin igjen, å satser på at vibrasjonene ikke dukker opp igjen.

Takk for all tips om hva jeg burde sjekke... selv om vi ikke fant noe feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...