Jump to content

Hvor ofte bunnsmører dere båten?

Elon

Recommended Posts

Kjøpte meg skjærgårdsjeep i fjor. Fekk opplyst av kjøper at den var bunnsmurt året før. Når eg satte den ut i år, så synest eg fortsatt at bunnsmurningen såg bra ut og droppet derfor dette før sjøsetting. Så nå går den nok på tredje sesongen. Etter en måned ute, så ser eg at rundt motorbraketten og trim-uniten som ikkje er bunnsmurt, at der har det kommet en del sleipe, men på sjølve skroget er det ingenting. Etter opptak i fjor høst, så fantes det heller absolutt ingen groe og eg spylte bare lett over med såpevann og hageslange. Eg bruker hardt bunnstoff og sort farge, har den oppfatningen at sort groer minst.

Har de siste 20 årene hatt ute båten året rundt, vært oppe hver vår og flekket over med selvpolerende. Aldri noe problemer med groe. Brukt flere forskjellige fabrikanter uten at noen har skilt seg ut.

Brukte Mille i forfjor og i fjor. Alt såre vel, men i år er det bare elendighet med rur og groe. Nabobåten opplevde det samme og brukte Mille Bunnstoff i fra samme parti som meg. Mere groe i år enn de 19 foregående til sammen! Flere som har opplevd at Mille har sviktet i år??

Går over til Maritim sitt når jeg skal på land ( snart)

Ligger i indre Oslofjord.

Har hatt både halvplaner og helplaner på 29-34 fot. Ingen forskjell på det.

Båten blir steamet med høytrykkspyler og satt på land om vinteren.

Scanden ble tatt helt ned og primet opp igjen, to lag med stoff, gjorde ikke noe mer under før den ble solgt etter fire år.

Da var det greit med en ny runde, men ikke mye groing.

Dette vil forandre seg litt fra år til år og hvor i landet du ligger.

Skjærgårdsjeep, hatt båten i 4 år, stoffet en gang. Så ca annenhvert år. Båten tas opp i romjulen, ut i mars så umulig å få gjort noe da. Skal ta opp båten nå, blir liggende på land til august. Får se om det er nødvendig å stoffe før jeg sjøsetter. Høytrykkspyles når den tas opp i desember og en gang i løpet av sommeren.

Seilbåt, annenhvert år. Vaskes under ved behov (med dykkerutstyr)

Jeg har en 32 fot båt som jeg for 3 år siden fikk sandblåst helt ren under. Etter dette ble det påført 4 strøk med Epoxsy og deretter 2 Strøk med Bunnstoff. Etterpå har jeg kun høytrykkspylt båten ren under hver høst og dette har jeg tenkt og fortsette med i mange år enda. Når jeg nå ser vor fin og glatt båten er under hvil jeg unngå og bygge opp nye lag med unødvendig bunnstoff.

Jeg klatter på før sjøsetting om våren der det er tynnslitt. Da går det med i underkant av en 0,7 liters boks på vår Saga 27. Aldri noe groe annet enn litt slim.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ligger ute hele året (Vestlandet) - oppe hvert år, høytrykkspyles med varmt vann, og smører på nytt (med Mille).  Opplever kun litt slie, ingen rur (bortsett fra på akslingene) .  Men ser at det etterhvert har bygget seg opp noen lag med gml. smørning enkelte steder  Lurer derfor etterhvert en grundigere behandling og få fjernet all gml. smørning, men er usikker på den beste og enkleste fremgangsmåten uten å måtte gå til kalkbehandling eller lignende.... -så gode tips må gjerne deles ......

Dere som kun "klatter" litt - hvilket fartsområde har dere - ligger dere ute hele året - og blir bunnen høytrykksspylt i forkant eller kun en lettere rengjøring ?  Føler jo at høytrykkspyling med varmt vann spyler vekk "mange liter" med fullgod smørning, og det er jo ikke det mest økonomiske.

BONITA I

Tar dere bunnsmøring på trimflapsene? Jeg kjøpte båt som skulle leveres ferdig stoffa, men det er ikke lagt noe på flapsene.. Og de begynner nå etter tre måneder på sjøen å bli godt grodde...

De må vel også stoffes for at det ikke skal gro. Pass på å bruke riktig stoff, har ikke greie på motorbåt, men det skal vel være samme som på drevet. 

Hvor ofte bunnsmører dere båten?

Hva som er riktig avhenger av hvaslags stoff du bruker. Hvis du bruker selvpolerende, hvor det "stoffer seg selv" inntil det er slitt bort, trenger du ikke stoffe annet enn når du ser at det er tynnslitt. Andre typer stoff som ikke slites vekk mister effekten over tid, og man må påføre nytt, eventuelt etter å ha slipt bort. Jeg bruker VC17 og stoffer hvert år. Det bygger lite og holder seg fint og glatt uten at jeg sliper vekk. Men jeg må vel ta en pussesjau en gang jeg også mistenker jeg ...

Mariell ble bunnsmørt for 2 år siden. Har siden ligget stort sett stille. Fikk beskjed fra Framnes Maritime 20 Mai, at nå var blåskjellfarmen på land. Har grodd noe vannvittig. Men som sagt båten har liggi i ro i minst 23.5 av disse 24 månedene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...