Jump to content

Legging av glassfiber i epoxy over finérdekk - stygge skjøter

Svaap

Recommended Posts

Hei,

Ole holder på med ting han ikke kan...

Jeg har lagt ned et 12mm finérdekk over det eksisterende dekket på SVAAP II, som i utgangspunktet besto av 1" finér med 6 mm tykke furulameller, alt lagt i West System med epoxy nater.

Finér er på plass, og jeg har begynt legging av første laget (av to) med glassfiberduk.

Sliter veldig med å få dette til å s se bra ut - spesielt ved overlapp/skjøter.

Er det noe tips folket her inne kan dele - ser jo stadig at der er ekspertise på området.

Jeg tenker at jeg kan sparkle det værste før jeg maler. Den endelige overlfaten skal ha UV-bestandig maling med sklisikker sand som toppsjikt, og jeg håper at denne overflaten ikke sladrer så mye som en blank en ville gjøre...

Det blir ikke få skjøter, ettersom båten har rekkestøtter som jeg må sikre mot vanninntrengning, i tillegg til diverse pullere som bryter den horisontale flaten.

Kommer noen bilder etter at jeg kommer meg ned i båten i løpet av helgen.

Takker :-)

/Ole.

Takk for info Wrangster.

Bør vel informere om at duken er vevet i typen "twill" og har lett for å rakne. De trådene man da skal baske med, har en tendens til å klumpe seg når limet kommer i kontakt med duken.

For ordens skyld så er jeg anbefalt å bruke denne duken av leverandøren. :pray:

Tipset du gir har jeg fått med meg at kan være fornuftig ved bruk av såkalt CSM (chopped strand mat).

Du kan prøve å legge noe plastfolie over skjøtene, hvis du bruker plast som ikke limes til epoksy vil det fungere lignende Peel Ply-duk. En fordel om glassfiberduken er godt mettet med lim for at metoden skal fungere godt, det kan gjerne være et overskudd av lim. Så kan du dra en myk plastsparkel jevnt over plastfolien og jevne ut skjøtene i duken. En annen fordel er at du slipper enkelttråder som stikker opp i endene. Selv har jeg brukt en tynn plastfolie beregnet til å beskytte under maling, kjøpt billig på Biltema. Det finnes lettere arbeidsoppgaver i verden enn å få lagt duk fint på større flater, men med folie kan det være lettere å få bedre resultat og behovet for sparkling reduseres om du er nøye med å få glattet ut folien. Sikkert ikke dumt å prøve deg på en mindre flate først for å teste ut metoden om du skulle tenke deg å prøve :wink:

Hei !

Jeg har ikke så mye erfaring med epoxy men har brukte den ved noen anledninger  som båtbygger. Jeg tror det ville lønne seg å bruke en tynnere duk der det er mye lapper rundt rekkestøtter osv. Legge minst to lag i en omgang og flytte skjøt i hvert lag. Det finnes tynn bi aksial duk som passer til dette.

Min erfaring er at det er best med korthåret rulle for ned rulling (fjerne luft), og ikke bruke noe jernrulle eller sparkel. Klippe duken med skarp saks !

Rulle minst mulig over skjøtene da de blir som regel bare mer klumpete....... :smiley:

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...